74hc595 med knappar och 7-segments display

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
nomis_82

74hc595 med knappar och 7-segments display

Inlägg av nomis_82 »

Håller på att bygga om spisfläkten för att få den att styra fläkten på taket.
Men nu har jag kört fast på fläktens knappsats som jag försöker förstå.
Den använder sig av två 74hc595. Jag har inte använt skiftregister kretsar tidigare men när jag läser om det så verkar det som 74hc595 endast är för output och tex 4021N eller 74HC165 brukar användas till input. På kortet så används 74hc595 både till knapparna och displayen så det funkar ju på något sätt men hur?
74hc595_1.jpg
74hc595_2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Wedge

Re: 74hc595 med knappar och 7-segments display

Inlägg av Wedge »

Några utgångar från skiftregistret går till displayen, och fem andra går till var sin knapp i serie med en diod. Nånstans i kontakten finns en pinne där signalen går låg om en eller flera adresserade knappar är intryckt, och denna signal läses av microcontrollern.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Kan även vara att den går hög.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Efter vad jag kan se av diodernas riktning och kopplingen i övrigt är den aktiva nivån på knapparna '0'. Katoden på dioderna sitter mot 74HC595 vilket betyder att aktivt nivå bara kan vara '0'.
nomis_82

Inlägg av nomis_82 »

Tack för ledtrådarna. Har för tillfället monterat tillbaka kortet men. Innebär kopplingen att man måste slå på en knapp i taget med skiftregistret och kolla om den är aktiverad?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kopplingen innebär att man sätter alla knapp-utgångar till '0' och sedan kollar man ingången lite då och då. Går den '0' kan man kolla vilken knapp vid att rulla ut 1 st '0' på knapputgångarna och se vilken som "tar".

Men då knapparna ändå ska kollas och kommunikationen kan gå snabbt hade jag nog sett till att scanna ut med en hastighet av en utscanning 50 gg/sek, då med en knapp aktiverat per utscanning.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En första fråga:

Har du tänkt låta den befintliga fläktstyrningen, så omodiferad som möjligt, styra en fläkt på taket?

Eller har du tänkt att bygga om den befintliga styrningen så att den får en massa coola extrafunktioner?

Hur vill du att allt ska fungera när det är klart?

Om du t.ex. bara vill att fläkten på taket ska gå igång samtidigt som spisfläkten så är det väl "bara" att känna av att det kommer någon spänning alls till spisfläktens fläktmotor och då dra igång fläkten på taket. (En sån koppling kan också funka för att låta spisfläkten tvinga takfläkten att köra på max, medan takfläkten går på inställd lägre hastighet när spisfläkten inte är igång).

Men ska du köra spisfläkt och takfläkt på samma ventilationssystem? Blir det bra?

Eller har du tänkt att lobotomera bort fläkten i spisfläkten och bara använda själva kåpan, lampan och motorstyrningen? I så fall är det väl "bara" att koppla in takfläktens motor, eventuellt efter att först ha stoppat i en fetare triac.
nomis_82

Inlägg av nomis_82 »

Kan ju dra historien till detta lilla projekt som svar till MiaM.
Borde egentligen göra en projekt tråd men vet inte hur bra jag orkar uppdatera den och om det är av intresse :)
När de förra ägarna till vårt hus renoverade köket så byttes orginal köksfläkten som styrde fläkten på taket ut mot en vanlig med inbygd fläkt och takfläkten byglades på max. Märkte av detta i vinter när det var betydligt större områden snöfria på taket runt vår fläkt än hos grannarna. Så nu sitter det en femstegs fläkttransformator med relä som kan växla mellan max och en inställd lägre utspänning.
Fläktkåpan är helt okey men styrningen funkar dåligt så tanken är att byta styrsystem och styra fläkten på taket från kåpan och från badrummet (fuktighet och temperatur). Det kommer också bli led lampor istället för halogen. Har inte riktigt bestämt om jag ska använda fäkten i kåpan men troligtvis inte. Takfläkten suger så bra på max att vi inte brukar använda köksfläkten ändå. Har även funderat på ett spjäll http://www.amazon.com/Arduino-Motorized ... B00EBHI6LI men det kan bli lite trångt.

Har nu fått knapparna och 7-segmentsdisplayen att fungera ihop med en arduino. Aktiv nivå är mycket riktigt noll. Nu är det bara att fortsätta. Tack för alla tips
Skriv svar