Hur fungerar servo till radiostyrda modeller?
Hur fungerar servo till radiostyrda modeller?
Sitter och spånar lite på hur ett servo fungerar som sitter på radiostyrt.
Ett servo med hävarm hur får man den att gå ett halvvarv för att sen gå tillbaks ett halvvarv?
Nån som kan hjälpa mig med detta?
Ett servo med hävarm hur får man den att gå ett halvvarv för att sen gå tillbaks ett halvvarv?
Nån som kan hjälpa mig med detta?
Re: Hur fungerar servo till radiostyrda modeller?
Det var ju så.
men om man skulle vilja att ett sånt servo som gör fullt utslag åt ena hållet, väntar två sekunder för att sen göra fullt utslag andra hållet. hur skulle man göra för att styra den då.
Tänkte på mitt projekt då jag endast har 24 volt DC att använda och endast digitala signaler
men om man skulle vilja att ett sånt servo som gör fullt utslag åt ena hållet, väntar två sekunder för att sen göra fullt utslag andra hållet. hur skulle man göra för att styra den då.
Tänkte på mitt projekt då jag endast har 24 volt DC att använda och endast digitala signaler

Det finns massor med information om du söker ex med "servo how does it work" eller dylikt.
Jag vet inte hur insatt du är i elektroniken, så tills vidare bara ett kort svar:
Din applikation kunde göras med två timers (ex. 555).
Timer 1 görs som en monovippa med 2 sek puls.
Timer 2 görs som en multivippa som beroende på insignalens nivå (från Timer 1) kontinuerligt ger ut 2 ms eller 1 ms pulser.
Denna signal är sedan insignalen till servot.
Naturligtvis bör du också göra nivåanpassningar till 24 VDC.
Det finns ockå massor av information on-line om 555:n som monovippa, multivippa mm. Sök ex. med NE555 datasheet, circuits, PWM och dylikt.
Jag vet inte hur insatt du är i elektroniken, så tills vidare bara ett kort svar:
Din applikation kunde göras med två timers (ex. 555).
Timer 1 görs som en monovippa med 2 sek puls.
Timer 2 görs som en multivippa som beroende på insignalens nivå (från Timer 1) kontinuerligt ger ut 2 ms eller 1 ms pulser.
Denna signal är sedan insignalen till servot.
Naturligtvis bör du också göra nivåanpassningar till 24 VDC.
Det finns ockå massor av information on-line om 555:n som monovippa, multivippa mm. Sök ex. med NE555 datasheet, circuits, PWM och dylikt.
Det där låter ju som en väldigt fiffig lösning. Tackar för det.
Men tyvärr är mina elektronikkunskaper lite begränsade. Men det finns kanske någon vänlig själ som skulle kunna göra en sådan styrning till mig?
Ett litet kort som man matar med 24 volt, 2 ingångar på kortet för höger respektive vänster rörelse. samt utgångar till servot.
Hoppas jag är tydlig nog med beskrivningen?
Men tyvärr är mina elektronikkunskaper lite begränsade. Men det finns kanske någon vänlig själ som skulle kunna göra en sådan styrning till mig?

Ett litet kort som man matar med 24 volt, 2 ingångar på kortet för höger respektive vänster rörelse. samt utgångar till servot.
Hoppas jag är tydlig nog med beskrivningen?
Ska servot bara gå fram och tillbaka så skulle jag bygga om det och bara driva motorn baserat på ett par ändlägesbrytare. Det svåraste blir ju då fördröjningen i ena ändläget, men resten blir enklare.
Fördröjningen måste jag nog ha då servot ska öppna en mekanisk ventil och vara öppen i ca:2 sekunder för att sen stänga
Ja men fördröjningen behöver du i bägge fallen. Men genom att ta ut elektroniken ur servot och sätta dit ändlägesbrytare så blir det bara fråga om att köra en motor åt två håll och det är betydligt enklare än att styra ett servo.
Ja det har du rätt i, blr ju enklare, då sätter man ju t.ex. två fiber/induktiva givare vi de bägge ändlägena
sen räcker det att ändra polariteten på motorn bara.
Tanken är att den ska fungera som öppnare på ventilerna på en sån här, fast lite fler flaskor.

sen räcker det att ändra polariteten på motorn bara.
Tanken är att den ska fungera som öppnare på ventilerna på en sån här, fast lite fler flaskor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eller kanske använda sig av solenoidventiler?
Jag har funderat på det också, men behöver en slaglängd på ca:30mm, sen är väl risken att det går lite för fort i rörelserna
Denna kanske funkar:
JP Serial Servo Controller Module (4 Ch)
Finns för fler servon om så önskas.
Power: 5V VDC
Number of channels: 4
Speed: 4800 or 19200 Baud.
Package: PDIP (300 mil) and SOIC (3.9mm).
Pulse width range: 0.5 – 2.5 ms.
Resolution; 2.000ms/180 degree..
I/O Voltage: 0V and 5V.
Manual: http://www.jianpingusa.com/datasheet/JP ... Manual.pdf
Arduino test code: http://www.jianpingusa.com/Arduino_SerS ... t_Code.txt
JP Serial Servo Controller Module (4 Ch)
Finns för fler servon om så önskas.
Power: 5V VDC
Number of channels: 4
Speed: 4800 or 19200 Baud.
Package: PDIP (300 mil) and SOIC (3.9mm).
Pulse width range: 0.5 – 2.5 ms.
Resolution; 2.000ms/180 degree..
I/O Voltage: 0V and 5V.
Manual: http://www.jianpingusa.com/datasheet/JP ... Manual.pdf
Arduino test code: http://www.jianpingusa.com/Arduino_SerS ... t_Code.txt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag tänkte på en sådan här

slanganslutning längst nere på bilden, vätska in/ut.

slanganslutning längst nere på bilden, vätska in/ut.
Jag har såna ventiler, eller liknande, men dom passar inte mina flaskhållare, jag ska använda såna till "slödrickan" och vatten.
Jag skulle kunna modda koden i ett av mina servokort så den gör det du vill och skicka till dig för för några kronor om du vill?
24 -> 5V får du fixa själv, men det är nog en baggis.
http://electronics.chroma.se/
MVH: Mikael
24 -> 5V får du fixa själv, men det är nog en baggis.
http://electronics.chroma.se/
MVH: Mikael