PTT - Skapa kort puls vid tryck och släpp.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mathsson

PTT - Skapa kort puls vid tryck och släpp.

Inlägg av mathsson »

Jag håller på med en liten fullösning för att få en PTT-knapp till en Walkie-Talkie app.

För att få det att funka som "det ska", alltså man tycker in knappen - pratar - släpper knappen - lyssnar så behövs någon grej.
Med den lösningen jag har nu så måste kan trycka/släppa - prata - trycka/släppa - lyssna

Det jag vill ha är en krets som skickar en puls (on/off) när man trycker in PTT-knappen och samma när man släpper densamma.
Har kikat lite på 555:an men har inte kommit fram till om man kan få den att göra så.

Har ni några bra förslag?
Användarvisningsbild
MiaM

Re: PTT - Skapa kort puls vid tryck och släpp.

Inlägg av MiaM »

Vad körs appen på, och hur ska den kopplas in?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett enkelt sätt att skapa en puls vid signalers nivåändring är en XOR eller XNOR-gate. Signalen till gatens ena ingång direkt och till den andra ingång via ett RC-lågpass filter. Ut kommer då en puls för varje nivåskift på ingångssignalen och pulsens längd beror på RC-ledens fördröjning.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Den lösningen som du funderar på är inget bra, om logiken kommer "ur synk" (d.v.s. missar en puls) så kommer funktionen att bli inverterad...

Skriv om koden så den istället tittar på om knappen hålls inne eller inte.
RADIOT

Inlägg av RADIOT »

Byt knapp. En PTT hålls inne medans man pratar och släpps för att lyssna, så den är ju normalt öppen och återfjädrande.
Eller har jag missat något?
mathsson

Inlägg av mathsson »

Tack för respons.

Jag använder appen Zello Walkie-Talkie på min Android, till den kopplar jag in ett bluetooth handsfree med stöd för play/paus/next/previous. Dessa knappar kan man tilldela i appen så de funkar som en PTT(nästan).
Problemet är att det inte går att hålla in någon av dessa knappar och sen prata utan man måste ställa in dem som växlande.
tryck/släpp - prata - tryck/släpp - lyssna.

Tanken är att plocka isär handsfree:n och montera in den i en liten låda eller i skalet från en leksaks WT och sen använda en
extern knapp för att trigga. Mellan knappen och handsfree:n skulle då denna krets kopplas in som "lurar" systemet.

Kanske en enkel pic med några rader kod skulle vara den smidigaste lösningen...

Jag sa ju att det var en "fullösning"... :)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Jag tror som Nerre att du riskerar att ganska ofta komma ur synk men någon annan lösning verkar ju inte finnas så som appen fungerar, dvs att den växlar för varje puls.

Nog bara att testa och se hur bra eller dåligt det funkar. Själv hade jag använt en uC för att testa men annars var ju den där XOR grejen rätt smart.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kan du ställa in appen så att en av play/paus/next/previous fungerar som "börja sänd" och en annan som "sluta sänd"?

Det vore mycket bättre, för då slipper du risken att det kommer ur synk.
Skriv svar