Hur vet ni vilka komponenter ni ska använda?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Wedge

Re: Hur vet ni vilka komponenter ni ska använda?

Inlägg av Wedge »

40 mA på en IO-pinne är absolut max och bör inte användas, snarare 20 mA.
Absolut max för hela kretsen är 200 mA, och det finns även restriktioner på grupper av portpinnar där 100 mA sink och 150 mA source nämns i databladet. Stycke 28.1 och 28.2.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Inledning - elektricitet

Kolla under "Att mäta ström och spänning".

Bild

Annan bild:
Bild
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Raderat, svarade på ett inlägg på första sidan och det blev helt fel.
Protte
Nerre

Inlägg av Nerre »

Al_Bundy skrev:Jag kan inte mäta med min multimeter vad strömmen är mellan +5V och GND...tror jag.
Det där är ett tydligt tecken på att du inte har förstått hur ström och spänning fungerar...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Man kan absolut mäta resistansen i ett batteri. Visst blir det ett värde som inte är sant i alla belastningsfall. Men det är i alla fall en hint om vad det är. Dock kan man inte göra som TS försökte mäta.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Magnus_K skrev:Svar efter bästa nybörjarförmåga:
Al_Bundy skrev:Jag vet vad en ATmega328PU ger ut för ström, men frågan är vad den kräver generellt för ström.
Enligt databladet under paragraf 28.2.4 ska controllern dra mellan 5,2 och 9 mA. Detta är baserat på 8 MHz, 25°C, och ett visst register aktivt. Mycket kan med andra ord påverka strömförbrukningen...
Med min otroligt långa erfarenhet så hade jag räknat med 10 mA men när möjlighet ges så hade jag mätt för att verkligen veta.
Al_Bundy skrev:Enligt denna sida så är det 40 mA I/O likström. Men det är vad just ATmegan328PU kräver. Om jag kopplar in LCD, dioder, knappar, massvis med kablar, osv så lär den dra mer? Eller kan 40 mA ses som ett "motstånd" att det bara kommer igenom 40 mA igenom ATmega328PU och sedan delas ut till övriga komponenter?
Nja... Portarna i controller kan "sink or source" (kommer inte ihåg svenskan för det.. "sänka och förse") 40mA.
Om du skulle konfigurera en port som tex utgång och sedan göra en krets som kommer dra mer än 40mA så kan det bli tokigt. Controllern har skydd för detta men det är skydd som du inte ska ha med i kalkylerna och lita på till 100%. Dom är där som ett sista skyddsnät innan controllern tar skada.

Enligt länken du postade så har alltså kortet 14 I/O's och du kan dra 40mA genom var och en... Men hmm, vad blir 14 * 40? Jo, 560mA!
Om du alltså räknar med att controllern i sig drar 10mA samt att du maxar alla I/O's så är du alltså uppe i 570mA vilket blir jobbigt då USB'n kan ge 500mA (0,5A). Läs nu "USB overcurrent protection" i länken du postade.
Det jag vill ha sagt med detta är att jag har fått lära mig att inte enbart tänka på max ström du kan dra genom en pinne, man måste också tänka på "totalen".

Jag gillar Uno-kortet får det tillåter mig elda på lite som jag vill. Du verkar dock föredra en lös controller vilket också innebär att man måste ta mycket mer höjd för saker och ting från databladet. Det är nog anledningen till varför så många har nämnt detta. Även till mig.
Ta tex spänningsmatning. Uno-kortet kan du förse med 6-20VDC. Läser man databladet så gäller 1,8-6VDC (om jag minns rätt). Det är en jäkla skillnad det! Finns nog flera som trycker in 12VDC i controller; -"för det går ju på kortet"

Jag har antagligen bara rört till det mer men jag gjorde ett försök i alla fall...
Magnus_K skrev:Kanske jag som tänker fel men den där LDO'n verkar vara strömbegränsande till 50 mA.
Om jag inte förstått fel vill du ha 0,5A (500 mA). Då ligger du ju i så fall lite pyrt till...

Så vilken spänning och ström skulle du rekommendera mig då? Samma som USB spänningen & strömmen?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du får väl se till att ta reda på vad din last behöver och se till att ha rätt spänning och lite marginal på strömmen.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Det är lite svårt att veta hur mycket den vill ha faktiskt. Men skulle jag lyckas mäta I och V som kommer ut från +5V och till GND på just Arduino UNO så skulle jag lätt veta vad jag behöver :)

Men jag testade mäta strömmen mellan +5V och GND och det gick inte som jag hade tänkt det. Det kanske finns datablad på vad I och V är på just utgången för +5V på just arduino kortet? Jag talar om arduino UNO utan ATmega.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om du kopplar en multimeter inställd på strömmätning mellan +5V och GND så kortsluter du...

Strömmen går GENOM något, för att se hur stor ström som går genom något så sätter du en amperemeter I SERIE med det du vill veta strömmen genom.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

och det gick inte som jag hade tänkt
Men du, kan du inte ens titta/läsa vad som skrivits? Du har ju BILDER på hur du ska mäta.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Men skulle jag lyckas mäta I och V som kommer ut från +5V och till GND på just Arduino UNO

Det "kommer inte ut" varken någon ström eller späning någonstans.

Men hur menar du? Utan något anslutet? Spänningen är så klart 5V men strömmen 0.
Med någon anslutet? Ja men då är det ju bara att mäta då.
Menar du vad pinnen kan driva maximalt? Är inte det dokumenterat?

> Men jag testade mäta strömmen mellan +5V och GND

Hurdå?

> och det gick inte som jag hade tänkt det.

Hur gjorde du och vad hände? Och vad hade du tänkt dig?

> Det kanske finns datablad på vad I och V är på just utgången för +5V på just arduino kortet?

Har du kollat/letat?

> Jag talar om arduino UNO utan ATmega.

Spelar sannolikt ingen roll.

5V är sannolikt ansluten till USB kontakten (om du inte har någon separat matning).
USB är specat upp till 500 mA. Minus det som sitter på själva kortet.

Jag tycker att du ska ta och luta dig tillbaka, tänkte till lite och inte bara posta
första bästa tanke som råkar komma upp
.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag gjorde exakt som bilderna visar. Jag ska försöka igen!
Återkommer!

0.13A drog den. Dock beteede sig processorn lite konstigt. Ungefär som den startade om, stängdes ner, startade om under snabba förhållanden.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Men vänta li... zxåäöd93'43å¨d *** CARRIER LOST ***
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

sodjan skrev:> Men skulle jag lyckas mäta I och V som kommer ut från +5V och till GND på just Arduino UNO

Det "kommer inte ut" varken någon ström eller späning någonstans.

Men hur menar du? Utan något anslutet? Spänningen är så klart 5V men strömmen 0.
Med någon anslutet? Ja men då är det ju bara att mäta då.
Menar du vad pinnen kan driva maximalt? Är inte det dokumenterat?

> Men jag testade mäta strömmen mellan +5V och GND

Hurdå?

> och det gick inte som jag hade tänkt det.

Hur gjorde du och vad hände? Och vad hade du tänkt dig?
Jag har mätat strömmen nu och fick det till 0.13A.
Så ska man säga 0.2A är lämpligt för denna apparat? :)
Jag har ju även två stycken relän som jag inte körde när jag mätade. Dessa relän är kopplat till GND, Vcc och LN1 där LN1 är kopplat till en digital pinne som är PWM på 5V. Då kanske jag inte behöver mäta den?
> Det kanske finns datablad på vad I och V är på just utgången för +5V på just arduino kortet?

Har du kollat/letat?

> Jag talar om arduino UNO utan ATmega.
Jag har kollat, men inte direkt hittat.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag glömde säga detta.

När jag mätte upp strömförbrukningen så var en LCD, två LED, en PC speaker och självklart ATmega328 igång.
Det som inte var igång är två stycken DS18B20 och två stycken relä.

Men jag ska programmera om min apparat så fort jag startar min apparat så ska allt vara igång. Då kanske jag får ut minimum kravet av strömmen? :)

EDIT: I för sig. DS18B20 kan jag hitta i databladet hur mycket ström den drar.

EDIT2: Nu har jag kodat så allt är igång vid start och jag mäter upp den vid 0.24A. Och enligt datablandet för DS18B20 så drar den 1mA och det är två stycken jag använder så jag skulle nog säga att 0.3A blir nog bra för mig.

Det enda jag inte har lyckats mäta är en knapp som är ansluten mellan en analog ingång och Vcc. Det är en voltdividerare. Men vet ni vad? Den skiter jag i. :)

Så min slutsats är att det får blir denna komponent.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19829

Denna tycker jag passar mig. Den kräver mellan 3.6 och 16 volt och ger ut mellan 1.8 och 5.5 volt
Skriv svar