Hur vet ni vilka komponenter ni ska använda?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Hur vet ni vilka komponenter ni ska använda?

Inlägg av Al_Bundy »

När ni ska bygga en liten molijox/makapär så är ni beroende av att veta vad för komponenter ni ska använda t.ex transistor DS18B20 som fungerar som en temperaturmätare. Men hur vet man att man ska använda just den? Hur gör ni för att ta reda på vilken typ av transistor, resistor, diod osv ni ska använda er av?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: Hur vet ni vilka komponenter ni ska använda?

Inlägg av hanzibal »

Ha, ha - satt och kodade en gång och upptäckte efter en stund att min fru stod och tittade över axeln - efter en stund sade hon "men, hur vet du vad du skall skriva?".

Om du skall baka sockerkaka så behöver du socker, ägg, smör, mjöl och bakpulver.
Senast redigerad av hanzibal 16 april 2014, 21:56:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

DS18B20 är en digital 1-wire termometer. Ingen transistor..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Erfarenhet är väl svaret, samt mycket läsande av böcker, tidningsartiklar och datablad.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Beror på..

Man vet ju vilka specifikationer på komponenten man behöver, det är bara att räkna eller gå på magkänsla beroende på situation.
Sen så finns för mig oftast två alternativ, gräva i sortimentskåpet och se om jag har något som uppfyller mina krav, om inte så är det parametersökning hos lämplig återförsäljare som gäller, och väljer den billigaste som möter mina krav.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Erfarenhet och krav på vad den ska uppfylla.

Sedan om man också ska koda skiten så är det smart att välja komponenter man har kod till eller bra erfarenhet.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

I vissa fall så kan man hos vissa säljare, t.ex. Elfa, välja inom vilka områden som vissa parametrar ska vara, och få en lista över vilka av deras varor som uppfyller de kraven.

Annars så kan man väl nog säga att det är nog få som verkligen vet exakt vilken komponent som är bäst. Endast ett fåtal av hobby/småseriekonstruktörer lär ha sådär jättebra koll på den enorma mängd halvledare som finns att välja på, men för små serier så kvittar det ifall man väljer en transistor som kostar 50 öre mer än den mest pris-prestanda-optimala.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Electricguy skrev:DS18B20 är en digital 1-wire termometer. Ingen transistor..
För mig är det en transistor :mrgreen:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ofta är det så att tillverkare av komplexa kretsar har referenskonstruktioner, vilka man kan använda rakt av, eller modifiera efter eget huvud.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Al_Bundy skrev:
Electricguy skrev:DS18B20 är en digital 1-wire termometer. Ingen transistor..
För mig är det en transistor :mrgreen:
Du får nog tänka om lite om du skall kunna få nått vettigt gjort.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det finns en del standardkomponenter som är väldigt vanliga och som har ganska allmänna egenskaper som brukar passa i de flesta sammanhang. De är ofta väldigt billiga att köpa in. Exempel: NPN-transistor BC547B, PNP-transistor BC557B. Men varför väljer då folk inte alltid dessa?

Kollar man databladet för de typiska BC547B och BC557B så ser man att de inte tål mer än 45 volt spänning mellan kollektor och emitter, inte högre ström än 100 mA och inte högre effekt än 500 mW. (datablad för BC546/547/548/549/550)

Så om man har 50 volt duger inte den vanliga BC547B längre. Men som tur är finns då BC546 som tål 65 volt.
Och varför heter den BC547B och inte BC547A eller BC547C? Det har med förstärkningen att göra. I samma datablad ovan kan vi läsa att

A: Hfe = 110 ~ 220
B: Hfe = 200 ~ 450
C: Hfe = 420 ~ 800

Även här ligger "B" i lagomlandet. Vill man av någon särskild anledning inte ha så kraftig förstärkning eller om man behöver rejäl förstärkning väljer man alltsp A eller C istället.
Varför heter de då BC? Många transistorer är indelade i grupper med speciella funktioner:

BC = småsignal transistor ("allround")
BF = högfrekvens (många megahertz)
BD = tål lite högre ström/effekt.
BA = hmm.. är väl germanium eller nåt? Används sällan nuförtiden.

Så BC är det vanligaste, ska man ha mer effekt kan man titta på BD.

Transistorerna är bara ett exempel på varför det blir så många att välja mellan. Och hur man väljer beroende på behov.

Sedan att välja värde på motstånd t.ex. gör man ju av helt andra orsaker. Det beror ju helt på vilka spänningar man har och vilka strömmar man vill ha. I vissa fall måste man ha ett exakt värde (för att få en viss önskad spänning i en spänningsdelare t.ex.) och i andra fall kan man välja lite hur som helst inom rimliga gränser. Ska du t.ex. ha ett pull-up motstånd vid en stömbrytare så väljer du helst inte 100 ohm eftersom strömmen då genom motståndet blir onödigt hög. (vid 5 volt blir det 50 mA och slösar då 0.25 watt effekt), så man vill gärna ha över 1000 ohm i alla fall.

Dioder kan ha olika effekttålighet, olika framspänningsfall, tåla olika hög backspänning och vara olika snabba. Ofta får man inte allt på en gång. Ska de vara snabba,, tåla hög spänning och hög ström så blir de dyra.

Sammanfattningsvis: halvledare väljer man mycket beroende på vad de ska tåla (effekt/spänning/ström), passiva komponenter behöver man ofta räkna ut vilket värde man behöver. Varje komponent sitter ju där av en anledning - förstår man varför så brukar man ofta kunna räkna ut ungefär vilket värde den ska ha för att fungera som man vill.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Tackar för svar!

Då vet jag att största delen är minne. :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

BC o.s.v. är en fortsättning på sättet att döpa rör :)

De första transistorerna hette OC och de första dioderna OA. Första bokstaven i systemet säger för rör glödspänningen, och O var för rör utan glödspänning :wink: För andra bokstaven betyder A diod och C triod. En transistor är ju en "triod".

När det behövdes fler bokstäver för halvledare så konstaterades att de gamla rören vars glödspänning motsvarande A och B var såpass gamla att det gick att "ta" de bokstäverna utan att ställa till det för folk som vill föra register av olika slag o.s.v., så det fick bli dem.

Alltså
OA = antik germaniumdiod
OC = antik germaniumtransistor
AA = halvantik germaniumdiod
AC = halvantik germaninumtraisost
BA = kiseldiod
BC = kiseltransistor
Andra bokstaven kan vara F = högfrekvens, D = högeffekt o.s.v.

Wikipedia vet mer om Pro Electron
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Eller så gör man som jag, frågar på EF.

Protte
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Om ni undrar vad jag söker efter är en spänningsregulator om kan omvandla två stycken parallellkopplade 9 volts batterier till 5 volts utspänning :)

Strömmen har jag inte lyckats räkna ut från batteriet då min mätare verkar vara tokig. Den visar olika värden när jag mäter resistansen på batteriet.
Skriv svar