Hjälp Någon stjäl mina saker [Tjuven finns nu på BILD =)
-
- Kontakt:
billigaste lösningen (men väldigt osäket, men tillräckligt i ditt fall) : du kan ju sätta ett sånt där "barnlås" för lådor, fast du sätter det så tajt så dörren inte går att öppna alls (annars brukar man sätta det så det går att öppna 3 cm). Sedan gör du ett nyckelhål som är ett litet rektangulär springa på 0,5 mm x 20 mm.
Sedan är det bara du som vet att en matkniv i den springan och bänd åt vänster så är skåpet öppet.
(Eftersom de tjuvar som stjäl från ditt skåp inte verkar vara några professionella eller någorlunda duktiga tjuvar, utan bara såna där snokartjuvar som snokar i allt olåst)
Hade det varit lite mer sofisikerade tjuvar så kan man ju ha lås.
Sedan är det bara du som vet att en matkniv i den springan och bänd åt vänster så är skåpet öppet.
(Eftersom de tjuvar som stjäl från ditt skåp inte verkar vara några professionella eller någorlunda duktiga tjuvar, utan bara såna där snokartjuvar som snokar i allt olåst)
Hade det varit lite mer sofisikerade tjuvar så kan man ju ha lås.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag har tillobringat dagen med att (på jobbet) tänka fram denna möjliga lösning.
Kameran har endast 2st knappar, en för att slå på den och en annan för att
ta kort. Kameran har en Auto Off funktion som stänger av den efter en liten
stund.
Tänkte mig då ett LDR kopplat till ingången på en PIC och när sedan ngn
öppnar skåpet så händer följande PIC:en sätter utgång1 hög i ½s och drar
ett relä som startar kameran.
Efter ca 2s så sätter PIC:en utgång2 hög i ½s och drar ett annat relä som
tar kortet, upprepa detta 2-3ggr med 2s intervall.
Sedan stänger tjuven skåpet och PIC:en återgår till väntläge.
Jag har dock inte kunnandet att konstruera en sådan krets, eller för den delen kunskap om PIC programmering.
Finns det någon som kan hjälpa mig med ett kopplingsschema och som kan
skriva programmet till PIC:en ?
Jag kan bygga och programmera PIC:en om någon bara är vänlig och hjälper mig med ovanstående.
Jag har Chippat både XBox (den räknas ju inte med LPC kontakterna)
och ett par stycken PS2 (det var lite mera jobb på dem kan jag säga)
Tacksam för all hjälp.
/Micke
Kameran har endast 2st knappar, en för att slå på den och en annan för att
ta kort. Kameran har en Auto Off funktion som stänger av den efter en liten
stund.
Tänkte mig då ett LDR kopplat till ingången på en PIC och när sedan ngn
öppnar skåpet så händer följande PIC:en sätter utgång1 hög i ½s och drar
ett relä som startar kameran.
Efter ca 2s så sätter PIC:en utgång2 hög i ½s och drar ett annat relä som
tar kortet, upprepa detta 2-3ggr med 2s intervall.
Sedan stänger tjuven skåpet och PIC:en återgår till väntläge.
Jag har dock inte kunnandet att konstruera en sådan krets, eller för den delen kunskap om PIC programmering.
Finns det någon som kan hjälpa mig med ett kopplingsschema och som kan
skriva programmet till PIC:en ?
Jag kan bygga och programmera PIC:en om någon bara är vänlig och hjälper mig med ovanstående.
Jag har Chippat både XBox (den räknas ju inte med LPC kontakterna)
och ett par stycken PS2 (det var lite mera jobb på dem kan jag säga)
Tacksam för all hjälp.
/Micke
Det stämmer, jag har för avsikt att överlämna bilden till våran personalchefpagge skrev:Trådskaparen ville helst inte använda lås utan istället ta reda på vem det var för utdelande av spöstraff medelst läderpiska
och se vad som händer.
Det är nästan mest irriterande att det enda han gör är att rota igenom mina
arbetskläder efter jag gått hem och plockar på sig alla mynt han hittar.
Vem är så fattig att man måste stjäla 4kr två gånger i veckan?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Skulle man inte kunna använda en räknare (4017) och en timer (555a). Sätt 555an i astabilt läge med en period på 0,5s och koppla den till räknaren. Koppla relä1 till utgång 1, detta relä drar då 0,5s efter 0,5s. Koppla sedan relä2 till typ utgång 4, detta relä kommer då att dra 0,5s efter typ 2s (trött nu och orkar inte räkna exakt).
Sen kan man ju hitta på något med en fototransistor och 555ans ben 4 så att klockan/räknaren enbart går när det är ljust.
Borde bli klart enkalre än PIC-varianten.
EDIT: Några liknande konstruktioner:
http://drew.christmascave.com/circuit_c ... 5-4017.htm
http://ourworld.compuserve.com/homepage ... 4017-2.gif
Sen kan man ju hitta på något med en fototransistor och 555ans ben 4 så att klockan/räknaren enbart går när det är ljust.
Borde bli klart enkalre än PIC-varianten.
EDIT: Några liknande konstruktioner:
http://ourworld.compuserve.com/homepage ... 4017-2.gif
Hej
Om det inte överkrider din budget då köp en 73-591-10 hos elfa. Är en komplett rörelsedetektor med en ttl utgång.
Enkel att använda
Med en schmitttrigger 40106 (73-694-65) och en & grind 4081 (73-475-37) kan du både göra en liten fördröjning via en RC länk samt en enkel oscilator som tar bilder
Använd schmitt trigger 1 för att starta kameran
Gör en RC länk från utgången på 1an som fördröjning in på schmittrigger 2. Denna signal &ar du med utgången från schmitt trigger 3 som du även kopplar tillbaka till 3ans ingång via ytterligare en RC länk. Med den RC länken ställer du in frekvensen på bildtagningen!
Säg till om nått är oklart så kan jag göra en skiss!
Kan hända att det är nån signal som behöver inverteras, har inte funderat så mycket på det men du har ju ett par schmitt triggers över i kapseln som fixar en invertering.
Enkelt och du behöver inte någon PIC som du behöver programera!
Mvh Stefan
Om det inte överkrider din budget då köp en 73-591-10 hos elfa. Är en komplett rörelsedetektor med en ttl utgång.
Enkel att använda
Med en schmitttrigger 40106 (73-694-65) och en & grind 4081 (73-475-37) kan du både göra en liten fördröjning via en RC länk samt en enkel oscilator som tar bilder
Använd schmitt trigger 1 för att starta kameran
Gör en RC länk från utgången på 1an som fördröjning in på schmittrigger 2. Denna signal &ar du med utgången från schmitt trigger 3 som du även kopplar tillbaka till 3ans ingång via ytterligare en RC länk. Med den RC länken ställer du in frekvensen på bildtagningen!
Säg till om nått är oklart så kan jag göra en skiss!
Kan hända att det är nån signal som behöver inverteras, har inte funderat så mycket på det men du har ju ett par schmitt triggers över i kapseln som fixar en invertering.
Enkelt och du behöver inte någon PIC som du behöver programera!
Mvh Stefan
En pic kan vara lite overkill, det går nog att lösa med lite grindar och två reläer.
Fördelen är att du slipper programmeringen. Svårt att skriva ett program på distans, man måste bugtesta mkt oftast :)
Om nån kan rekomendera ett lämpligt LDR motstånd (hittar ej från elfa) och ett relä (aldrig lekt med såna) så kan jag göra ett schema för resten av kretsen åt dig.
Fördelen är att du slipper programmeringen. Svårt att skriva ett program på distans, man måste bugtesta mkt oftast :)
Om nån kan rekomendera ett lämpligt LDR motstånd (hittar ej från elfa) och ett relä (aldrig lekt med såna) så kan jag göra ett schema för resten av kretsen åt dig.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Är det någon som kan ordna ett kopplingsschema åt mig baserat på
Med en Fototransistor (75-203-98 Elfa) som startar kretsen.
Tänkte sätta en liten spole på utgången som drar ett tungelement (37-481-00 Elfa)
Och tänkte driva det hela med 3x1.5v batterier + 2st AAA batterier som sitter i kameran.
Borde det inte fungera om man låter utgång 1 på kretsen i exemplet ovan
dra det första av 2 tungelementen så startar kameran, och sen koppla samman
utgång 2,4,6 till tungelement 2 så tas det 3 bilder i följd med
fördröjning?
Tänkte bygga ihop alltihopa och stoppa ner det i en AXE Deodorant burk
som jag har står i mitt skåp. Tar av den svarta plast toppen och sågar av
toppen på aluminium behållaren så får allt lätt plats med batterier och elektroniken.
Lägger upp bilder på projektet när jag väl börjar bygga det, jusst nu har jag
bara den billiga kameran från Teknikmagasinet.

/Micke
Med en Fototransistor (75-203-98 Elfa) som startar kretsen.
Tänkte sätta en liten spole på utgången som drar ett tungelement (37-481-00 Elfa)
Och tänkte driva det hela med 3x1.5v batterier + 2st AAA batterier som sitter i kameran.
Borde det inte fungera om man låter utgång 1 på kretsen i exemplet ovan
dra det första av 2 tungelementen så startar kameran, och sen koppla samman
utgång 2,4,6 till tungelement 2 så tas det 3 bilder i följd med
fördröjning?
Tänkte bygga ihop alltihopa och stoppa ner det i en AXE Deodorant burk
som jag har står i mitt skåp. Tar av den svarta plast toppen och sågar av
toppen på aluminium behållaren så får allt lätt plats med batterier och elektroniken.
Lägger upp bilder på projektet när jag väl börjar bygga det, jusst nu har jag
bara den billiga kameran från Teknikmagasinet.

/Micke
Jepp, instämmer i att laptop och webkamera kanske skulle vara enklast. Om det däremot inte finns möjlighet för detta kan man koppla såhär (tror jag, ej testat)

När det lyser på LDR motståndet kommer det att dra ingångarna låga på nanden, vilket gör hög utgång.
Den höga utgången kommer att:
1) Gå direkt och dra reläet till on knappen
2) Sätta igång en oscillator som trycker på ta bild knappen.
frekvensen på ta bilder bestäms av 100k och 50u, borde vara i storleksordningen lite mindre än 100k*50u sekunder per bild, dvs lite mindre än 5 sekunder per bild
Edit: såg inte ditt inlägg förrän efter jag skrev detta. Tror inte fototransistor är så bra då de går på IR vilket inte alltid sammanfaller helt med synligt ljus. Vill du testa med fototransistor ändå så kan du sätta den istället för LDR motståndet i mitt schema, och trimma resistansen till nåt lämpligt värde så den reagerar på det ljusintervall du vill ha.
Edit2: Updaterat schemat så den trycker på on knappen en begränsad tid som bestäms av konstanten C1*R3
När det lyser på LDR motståndet kommer det att dra ingångarna låga på nanden, vilket gör hög utgång.
Den höga utgången kommer att:
1) Gå direkt och dra reläet till on knappen
2) Sätta igång en oscillator som trycker på ta bild knappen.
frekvensen på ta bilder bestäms av 100k och 50u, borde vara i storleksordningen lite mindre än 100k*50u sekunder per bild, dvs lite mindre än 5 sekunder per bild
Edit: såg inte ditt inlägg förrän efter jag skrev detta. Tror inte fototransistor är så bra då de går på IR vilket inte alltid sammanfaller helt med synligt ljus. Vill du testa med fototransistor ändå så kan du sätta den istället för LDR motståndet i mitt schema, och trimma resistansen till nåt lämpligt värde så den reagerar på det ljusintervall du vill ha.
Edit2: Updaterat schemat så den trycker på on knappen en begränsad tid som bestäms av konstanten C1*R3
Senast redigerad av pagge 29 januari 2006, 00:50:17, redigerad totalt 1 gång.
Man kan inte hålla inne ON knappen hela tiden eftersom man ävenpagge skrev:Gör det nåt om man håller inne on knappen helatiden medans man tar kort, eller måste man släppa den innan man tar kort?
Hur funkar ta kort knappen, tar den massa kort om man håller inne den, eller är det ett kort per tryck-släpp sekvens?
använder den för att välja kvalitet på bilderna och lite andra inställningar.
Ta kort knappen tar bara en bild per tryck.
(Inte helt sant, man kan med ON knappen välja ett läge när den skall
ta 3st bilder i följd. Men det blir svårare att lösa än bara ha 2st utgångar
som drar varsitt tungelement.)
Note taken ang. Fototransistor och LDR motstånd.
Det blir till att beställa från både Elfa och Kjell alltså.
/Micke