Hjälp med ideer till förstärkarkrets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SimonRoller

Hjälp med ideer till förstärkarkrets

Inlägg av SimonRoller »

Hej! Eftersom jag är ny på forumet och detta är min första tråd ber jag om ursäkt om jag postat den på fel ställe!

Jag håller på med ett projekt där ett av stegen är att en 5V fyrkantsvåg med frekvens på 1.5 MHz skall förstärkas till minst 20V för att sedan kopplas till spole för att föra över energi trådlöst till en annan spole. Jag har ännu inte hittat någon bra lösning, har provat lite OP-förstärkare och olika förstärkarkopplingar men den höga frekvensen och behövet av hög utspänning gör det lite bökigt.

Har något på forumet några tips på vad man kan kolla närmare på?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Hjälp med ideer till förstärkarkrets

Inlägg av hcb »

Hej och välkommen!
Behöver du verkligen få ut fyrkantvåg? Tänk på att du behöver bra mycket mer bandbredd än 1.5 MHz för att vågformen skall vara någorlunda fyrkantig.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Som hcb skriver så behövs det mycket högre bandbredd, detta för att (kanske något icke-intuivt) en fyrkantsvåg egentligen är ett mycket stort antal sinusvågor överlagrade på varandra. Denna bild illustrerar det:
square.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att förstärka signalen till 20V är inget större problem - men som det redan skrivs finns det övertoner med så att det blir en fantastisk störningssändare!

Men det fattas ändå något:
* 20V - OK.
* Ström? Vilken belastning finns?

Det går nog att fixa en 20V @ 1000A förstärkare - men frågan är om du kan betala det...
SimonRoller

Inlägg av SimonRoller »

Hej, tack för svaren. Sorry för otydligheter.

Fyrkantsvågformen är inte av betydelse utan är vad förstärkare i dagsläget skulle "ta emot", den borde dock filtreras innan förstärkning vid närmare eftertanke. Strömförbrukning runt 7 A borde vara tillräckligt för ändamålet.
Skriv svar