Styrförstärkare Grävmaskin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jan-Ove

Styrförstärkare Grävmaskin

Inlägg av Jan-Ove »

Hej! Sitter och mäter på en styrbox till en Huddig 960 men inser att jag behöver ett schema
över denna. Styrförstärkaren heter AE1020,tillverare Fabec ab. Ev kan KG knutsson ha levererat dessa boxar. Är det någon som har någon dokumentation om dem så hör av dig!
Båtdoktorn

Re: Styrförstärkare Grävmaskin

Inlägg av Båtdoktorn »

Är det till hydrostaten?
Jan-Ove

Inlägg av Jan-Ove »

Japp! En aluminiumlåda i hytten för fram/back.
Båtdoktorn

Inlägg av Båtdoktorn »

TC90_EC90_User_Guide_Eng.pdf
Hydratronics_Produktinformation_Swe.pdf

TC 90 heter den
Inget schema men lite info iaf
Vi gav upp och ersatte den med en plc funkar bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Jag har reparerat ett TC90-EC90-system på brorsans FMG 810 (skotare) ett par gånger.

Hydrostat-boxen har varit stendöd en gång och då var det transistorn som sitter monterad mot boxens hölje som var trasig. Fanns nya att köpa på ELFA.
De hade troligen dött på grund av regnvatten i boxen.

Gasmotor-boxen trodde vi var trasig en gång, men visade sig vara själva kuggdrevet inuti gasmotorn som var paj.
Dessa gasmotorer satt som tur var i dieselbilar som farthållar-motorer, så vi hämtade en sådan på skroten och lyfte över innehållet från den.

Sedan har jag bytt nån trasig kontakt också, men det hör väl till normalt underhåll på gamla maskiner.

Om du återkommer med felbeskrivning så kanske jag kan hjälpa till.
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

På mitt förra ställe fanns en gubbe som fixade 'omöjliga fall' genom att helt enkelt byta ut alla komponenter som gick att få tag på, och han lyckades nästan alltid. Det är ett bra knep för kort man saknar schema till.
Båtdoktorn

Inlägg av Båtdoktorn »

Vi har haft problem med knappen som kopplar ur inch pedalen också som var glapp och brytaren under stolen...
Jan-Ove

Inlägg av Jan-Ove »

Tack för tipsen! Vet någon om det finns olika versioner på styrboxarna eller är det samma i alla? Den som jag har lyser "framdioden" hela tiden oavsett om den får styrsigal, annars funkar den ok.Bryter man spänningen till magnetventilen på hydrostaten funkar det att back resp stå still.//J-O
Båtdoktorn

Inlägg av Båtdoktorn »

Det verkar finnas olika inställningar i boxarna iaf. Beroende på vilken pump och hyd motor det är. Och vad de sitter för maskin..
Finns säker mer saker som skiljer också.

Du har mätt vid boxen att det inte finns någon Signal på fram?

Vet inte hur det ser ut på din men. Har du kollat de flerpoliga reläna som sitter ovanför boxen
Jan-Ove

Inlägg av Jan-Ove »

Fram/backsignalen funkar ok till box. Tror att det kan ha blivit fukt i styrboxen. Felet uppstod efter att maskinen har stått still i ca 2 månader. Troligtvis krypströmmar vid någon av OP-förstärkarna. Frågan är bara var!
Anders Olsson

Såhär ser kortet på brorsans FMG 810 ut:
2013-06-13-1775.jpg
På hans maskin var transistorn uppe till vänster trasig, troligen på grund av vatten, men då var boxen också stendöd.
Jag rengjorde kretskortet med rikligt med T-röd och en mjuk borste, blåste rent med tryckluft och torkade det sedan i ugnen några timmar på 50 grader.

Försökte rita ett schema, men fick ge upp efter ett tag. Den andra boxen, den som styr gasmotorn, har jag däremot ett schema på.

Om du bara har fel på en enda funktion så borde det med lite tur vara möjligt att följa ledningsbanorna.
Inte nödvändigtvis enkelt dock i och med att dom ofta gömmer ledningsbanor under IC-kretsarna :cry:

Jag har vid flera tillfällen letat upp och bytt trasiga IC-kretsar på min skogsmaskin, så det är inte helt ovanligt att de går sönder men fullt möjligt att laga om man hittar den trasiga.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Bra att veta: termostaten på en vanlig ugn är sällan sådär värst exakt, så det kan vara bra att ta med en termometer när man kör såndär torkning. 50 grader ska väl alla komponenter tåla, men lägg på en del felmarginal på termostaten så kanske man når något som långsiktigt är dåligt för t.ex. elektrolyter.

(Jag har något vagt minne av att "50" på termostaten på en tidigare spis i praktiken gav 70 grader...)
Jan-Ove

Inlägg av Jan-Ove »

Kretskorten är identiska. Känner igen det där med att försöka rita upp ett schema=inte helt enkelt. Överväger att koppla in ett relä så länge till hydrostatmagneten som manövreras av styrsignalen till boxen, men envis som man är vill man ju gärna veta var felet sitter.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Kan någon förklara vad denna styrbox med alla dessa motstånd och potentiometrar gör?
Fram och back men sedan vad mer?
Är det en hel drös med säkerhetsfunktioner? Att inte tvärt kunna slå back?

Protte
Anders Olsson

Jag ska inte skräpa ner tråden med 15 sidor elschema, men här är ett utdrag ut schemat till FMG:n:
FMG 810 Elschema 3-1.jpg
FMG 810 Elschema Innehåll 3-1.jpg
Det är "Drive-electronic"-boxen som diskuteras här.
"Gas-electronic" är mycket enklare och den har jag ritat ett nästan komplett schema på.

Det är som ni kan se ganska knepigt att reda ut exakt vad "drive-electronic"-boxen gör, i synnerhet på FMG:n där boxarna är hopkopplade.
Varför "drive-electronics" måste vara så komplex vet jag inte, men jag antar att det är en hel del säkerhetstänk med övervakningskretsar och annat på kortet eftersom följderna av skenande hydrostatdrivning kan bli väldigt allvarliga.
Skriv svar