Hur koppla KEMO B048 termostat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zyrran

Hur koppla KEMO B048 termostat?

Inlägg av Zyrran »

Hej,

Jag är ny här på forumet och har tagit mig an ett litet projekt att bygga en termostatstyrd fläkt till ett element för att få lite bättre spridning av värmen i rummet.

Jag har 3st datorfläktar som jag kör med en 12v DC adapter i nuläget och detta ger ett mycket bra resultat. För att bara få fläktarna att gå när elementet är varmt har jag köpt en -30-150c termostat, KEMO B048 på Kjell & Co (http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... /termostat -30 till +150 grader-p87048). Bygga den är inga problem men jag blir osäker på kopplingen. 12v +/- är inkommande ström men S & P, kan jag koppla dessa direkt till fläktarna? Vilket är plus och minus?

Jag är ny på elektronik av detta slag, men är sugen på att ge det en chans och se om jag kan få det att fungera.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Wedge

Re: Hur koppla KEMO B048 termostat?

Inlägg av Wedge »

S och P är reläets kontakter. En strömbrytare, som ska sitta i serie med fläkten. Inget plus eller minus finns, spelar ingen roll.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Wedge skrev det jag gjorde en bild av.

Lycka till, och glöm inte att ta kort och visa när du bygger! :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zyrran

Inlägg av Zyrran »

Åh, den bilden tackar jag för!
Enkel för mig att förstå, hade jag inte frågat hade jag kört in 12v på plus å minus samt ut på andra sidan S&P. Vad hade hänt då? Rök?

Tur att man frågar och tur att det finns vänliga själar som vill hjälpa till, stort tack!
Zyrran

Inlägg av Zyrran »

Nu har jag kollar lite till och funderar på en sak, betyder detta att jag ska dra röd från trafon samt sedan en lös sladd vid sidan av termostaten från 12v till S? Lika så en en tråd från svart på trafon och sedan en lös sladd vidare till fläkten?
Thomas O

Inlägg av Thomas O »

Ja det stämmer.
cbermar

Inlägg av cbermar »

t.ex så här :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar