Felsökning av Paia Gator klon "noisegatepedal"

Berätta om dina pågående projekt.
ecc83

Felsökning av Paia Gator klon "noisegatepedal"

Inlägg av ecc83 »

Håller på att bygga en klon av en gammal effektpedal för gitarr. En slags noisegate med extern trigger och möjlighet att styra attack på inkommande signa för att skapa swelleffekter (som en automatisk volympedal) http://gaussmarkov.net/wordpress/circuits/gator-clone/

Den har inte tillverkats på mer än 30 år och är därför lite kultförklarad och något udda. Länken ovan leder till ett projekt på en klon med komponenter som går att få tag på idag.
För den intresserade finns här en länk till en byggbeskrivning av originalet
http://www.paia.com/talk/download/file. ... 371ad95fd7

Det finns inte så mycket att läsa om detta bygge annat än att fler än jag får problem med "klonen av denna pedal". Dels så hörs ett tydligt "pop" varje gång gaten öppnar när nivån på insignalen blir tillräckligt hög för att ljudet ska passera kretsen. Samma sak när signalen minskar så att gaten stänger.

Har någon ett tips på hur man kommer tillrätta med detta problem?

Mitt största problem är dock att gaten i stängt läge ändå läcker igenom ljud men väldigt svagt och distat. Rätt ska vara att den är tyst när nivån är så låg att den är stängd.

Har någon ett tips på vad som kan orsaka detta och var jag ska leta efter en lösning för att få den tyst?

Ett annat problem många beskriver är att den är för okänslig. Man skulle lätt vilja höja känsligheten så att den går att justera för att svara på lägre signalstyrka men frågan är hur man kan höja känsligheten...

Enda som skiljer mitt bygge från originalet är att jag har en CA3080E istället för en LM3080N och att C6 är 470nF (hittar ingen på 500nF) samt att C2 och C5 är 47pF istället för 33 pF. Kan det ha någon påverkan eller?
gator.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Felsökning av Paia Gator klon "noisegatepedal"

Inlägg av MiaM »

Det verkar ju vara en minst sagt märklig konstruktion, utgången från IC4B används som minusmatning för IC2 om jag tolkar schemat rätt. Det kan inte bli mycket annat än ett ploppljud när gate'n öppnar/stänger. Fast så verkar det ju också vara i orginalritningen?

Är det något speciellt med själva gatefunktionen på orginalet som man vill ha, eller är det okej med valfri gatefunktion? Om det inte är nåt speciellt i själva gatefunktionen så är väl typ 4066 eller motsvarande ett bättre alternativ än att slå av/på minusmatningen till IC2?

Annars kanske det går att få en lite mer ploppfri styrning genom att istället styra pinne 5 på IC2, det är ju en förstärkningsregleringsingång (ungefär). Den ingången verkar dock vara inverterad jämfört med att bryta minusmatningen, så kopplingen kring IC4B måste ändras så att den blir icke inverterande (annars kommer gate'n funka bakvänt så att den bara släpper fram brus men inte musik, ungefär).

Kretsen IC2 är ju inte tänkt att man bryter minusmatningen så det kan väl bli alla möjliga olikheter i form av ploppljud och läck ifall man inte har en helt identisk krets.

Å andra sidan ser de rätt lika ut. Datablad LM3080. CA3080, Rochester, CA3080, Intersil. Jag hittade inget datablad för en "E"-variant. CA3080 verkar ha två darlingtonkopplingar som i LM3080 inte är darlingtonkoppling. Det kan kanske påverka läcket.
ecc83

Re: Felsökning av Paia Gator klon "noisegatepedal"

Inlägg av ecc83 »

Tackar för svaret.

Det kanske är som du säger att även originalet är behäftat med sådana tendenser. Vet inte om det är något särskilt man vill komma åt annat än att det anses vara en bra gate som ska fungera som noisegate om man vill få bort brum och brus från en gitarrsignal då den bara ska släppa igenom signal vid en viss nivå, men samtidigt så ska den gå att använda för att skapa en effekt där ljudet sakta når en given maxnivå genom att justera attack potentiometern.

Kanske är det helt enket så att kretsen inte är bättre konstruerad :)

Jag ska i alla fall testa att byta till en LM3080 och se om den slutar läcka ljud då :)
Skriv svar