Avkoda digital kommunikation

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: Avkoda digital kommunikation

Inlägg av hanzibal »

Det blir säkert bra så som du tänkt och kul att pyssla med. Skall bli intressant att se hur det utvecklar sig.

Dock: Om det är som jag tror, dvs kontrollenheten är en dum terminal med banalt protololl, så klarar du hela biffen med endast en FTDI-kabel mellan basenhet och PC. Enklare än så blir det ju knappast.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

sodjan: Jag har inte testat med minicom, jag inser inte vad det skulle ge mig. Det jag har gjort än så länge är att kolla på trafiken med logikanalysator. Jag kan ladda upp en hexdump, det är mest 0x00 åt båda hållen.

hanzibal: I så fall måste jag först ta reda på tillräckligt mycket om protokollet för att kunna slå på basenheten och hålla den igång. För att komma så långt tror jag att jag behöver avlyssna trafiken mellan befintlig kontrollenhet och basenheten. Härav följer att jag behöver lyssna på två serielinor, om jag inte är helt ute och cyklar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Den färdiga lösningen tänkte jag på, där räcker ju en USB/seriell-kabel.

Under kartläggningen av protokollet kunde man ju sniffa en riktning i taget och således klara sig med en kabel där också även det kanske blir lättare med två.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ... jag inser inte vad det skulle ge mig.

Nej, det är ju tydligt. :-)

> Det jag har gjort än så länge är att kolla på trafiken med logikanalysator.

Kan den avkoda asynkron kommunikation? Eller loggar den
bara nivåerna på linjen med jämna mellanrum?

> Jag kan ladda upp en hexdump, det är mest 0x00 åt båda hållen.

Ja, om den även loggar under tiden som det är "tyst" på linan så blir det ju så.
Antingen får du ha en analysator som förstår asynkron kommunikation eller så
kan man helt enkelt (i alla fall) testa med en vanlig terminalemulator...
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

145725.PNG
145 725 kan det vara frekvensen :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

hanzibal skrev:Den färdiga lösningen tänkte jag på, där räcker ju en USB/seriell-kabel.

Under kartläggningen av protokollet kunde man ju sniffa en riktning i taget och således klara sig med en kabel där också även det kanske blir lättare med två.
Givetvis! Om och när protokollet är kartlagt finns det ju ingen anledning att använda mer än ett seriegränssnitt.

Förresten hittade jag av en händelse ett program som heter snooper som givet två serie-interface gör åtminstone delar av det jag hade tänkt (länkar och loggar). Jag har inte testat det än, även om det ju vore ganska lätt att bara koppla in ett par FTDI-kort samtidigt, lika gärna som att använda en µC.
sodjan skrev:> Det jag har gjort än så länge är att kolla på trafiken med logikanalysator.

Kan den avkoda asynkron kommunikation? Eller loggar den
bara nivåerna på linjen med jämna mellanrum?

> Jag kan ladda upp en hexdump, det är mest 0x00 åt båda hållen.

Ja, om den även loggar under tiden som det är "tyst" på linan så blir det ju så.
Antingen får du ha en analysator som förstår asynkron kommunikation eller så
kan man helt enkelt (i alla fall) testa med en vanlig terminalemulator...
Saleae Logic kan bland mycket annat analysera seriekommunikation. Den loggar nivåerna med önskat intervall men kan sedan också försöka ta reda på vad det står för, UART, SPI, I2C med mera.

Med 0x00 avsåg jag avkodad asynkron seriell kommunikation, där det mesta avkodades som ASCII 0.
nifelheim skrev:145 725 kan det vara frekvensen :)
Snyggt! Det hade jag inte lagt märke till. Vilken kanal var det, vet du ungefär vilken tidpunkt (om det kommer från den fil jag laddade upp)? Projektet ligger lite på is för tillfället.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

japp från din fil
Skriv svar