Kan ett blybatteri tvärdö?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jihe

Kan ett blybatteri tvärdö?

Inlägg av jihe »

Motorcykeln stod en vecka. Den startade direkt efter det, utan att jag reagerade på att startmotorn skulle gå långsamt. Men bluddrade hemskt och dog efter några sekunders gång. Efter det hände ingenting när man tryckte på startknappen och neutrallampan dimmade ut framför mina ögon.

Jag anslöt då batteriet till en Tronicladdare från lidl som indikerade fullt. Lät den dock stå på laddning ett par dygn.

Nu har jag fortsatt med lite felsökning.
- Batteriet mäter ca 12,9 V med tändningen av.
- Slår jag på tändningen sjunker det till 1,6 V
- När jag försöker mäta strömmen från batteriet med tändningen på varierar det rätt mycket beroende på mätområde på multimetern, men det handlar bara om några mA

Den startar om jag kablar igång den med bilen och går bra, tills jag rycker kablarna. Då stannar den direkt.

Tankar om detta?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Kan ett blybatteri tvärdö?

Inlägg av JimmyAndersson »

"- Batteriet mäter ca 12,9 V med tändningen av.
- Slår jag på tändningen sjunker det till 1,6 V"

Vad mäter du för spänning på batteriet när du sedan stängt av tändningen?
Det brukar jag använda som första ledtråd när jag ska kolla batteri och generator.
(Även om "några mA" är en ganska tydlig ledtråd i det här fallet. :) )

Undersök även om motorcykelns egen laddning fungerar.

"Den startar om jag kablar igång den med bilen"

Mät gärna strömmen när du matar mc'n från bilen. Det vore en bra ledtråd för eventuell fortsatt felsökning av elen.

Så det kanske blir lite motorcykel-pyssel i helgen alltså. Trevligt. :)
Synd bara att vädret kunde vara bättre. Iallafall här, men det vänder nästa vecka.
Niklas-k

Inlägg av Niklas-k »

Tror nog att laddningen inte fungerar som den skall. När väl motorcykeln är igång så har inte batteriet någon funktion mer än kanske jämna ut spänningen.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Den hoppar upp till 12,9-13 direkt när man slår av igen.

Jag vet inte hur jag skulle mäta strömmen när jag matar från bilen eftersom jag måste starta med den inkopplad, och då lär multimetern brinna upp på 10 A-läget.

Jag förmodar att jag skulle kunna kolla om generatorn funkar genom att stänga av bilmotorn och mäta om spännningen över batteriet ökar efter start. Det skall jag testa imorgon.

Egentligen är jag mest nyfiken på om blybatterier kan dö på det där sättet (och vad det då beror på), jag har aldrig varit med om det tidigare. Om det är rimligt att det kan vara så, då kan jag nog tänka mig att köpa ett nytt batteri som nästa steg i felsökningen.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Om nu batteriet är kasst så har jag fortfarande inte hunnit (orkat) köra dessa till tippen:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 8&p=993447
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Lite långt borta dessvärre, jag finns uppe i Stockholm. Batteriet kostar bara 289 kr på Biltema, så det är inte hela världen. Synd bara att de lagt alla Biltemor på fel sida av stan.
EinarEnfas

Inlägg av EinarEnfas »

Märkligt. Vore batteriet trasigt skulle ju inte spänningen sjunka sådär och sedan öka igen.
När gjorde du din senaste nosundersökning? Borde lukta brännt i detta fall...
Och exakt hur mäter du?
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

När jag mäter batterispänningen är det direkt på polerna. Ingen magisk röklukt någonstans utom ur avgasröret.

Nu har jag batteriet löst hemma. Några ytterligare observationer:
- Lidl-laddaren indikerar fullt
- Spänning ca 13 V
- Lastat med 1k5 sjunker det, på ca 10 sekunder, till 10 V och stabiliserar sig där.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Kan vara en "bly-förbindning" mellan två celler som har gått av, har råkat ut för det felet två gånger.
Ett kapslat "Feltema" batteri på 12V 135Ah tog laddning 30min sen upphörde laddningen helt och hållet.
Ett gammalt Bosch batteri hade samma fel, gav kontakt då man lutade batteriet.
Tänkte efteråt vad som hade kunna hända om det hade blivit gnistbildning och med knallgas närvarande... :shock:
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Jag håller förresten med Niklas om att den borde gå utan batteri. Det är en Yamaha XT600 och lite googling indikerar att den skall klara det. Skumt är det.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag ahde ett batteri i min GSX som fungerade kanon, sen satte jag det på underhållsladdning (ctek) och när jag skulle ah det nästa gång var det heldött, det var alltså 0V i det, bara sådär över en natt (nåja, vecka)

batteriet var bara ett halvår gammal och firman jag köpte det av sa "Aha, det var DEN serien, kom in så får du ett nytt", och det fick jag, tyvärr hade dom inget av samma märke i den storleken hemma så jag fick ett euroglobal istället, dom rekommenderas ICKE.
jihe skrev:Lite långt borta dessvärre, jag finns uppe i Stockholm. Batteriet kostar bara 289 kr på Biltema, så det är inte hela världen. Synd bara att de lagt alla Biltemor på fel sida av stan.
Biltema norrtälje ligger på rätt sida :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

En trasig blyack kan mycket väl bete sig på det sättet, fullspänning obelastat, inget vid belastning, och det kan hända över en natt, typ.
svanted

Inlägg av svanted »

den kemiska processen i ett batteri kan inte upphöra plötsligt utan att energin tar vägen ngnstans...
det har kanske uppstått ngt avbrott internt i batteriet som bryter strömkretsen.
och då finns all kemisk energi kvar men du kan bara inte få ut den...

att sen inte hojjen går utan batteri borde bero på ngt annat?
den ska gå, när du startat den med ström från generatorn.

när du mäter batterispänningen på batteriet...
mäter du på BATTERIETS poler och inte på polskorna, de kan ju sitta löst....
EinarEnfas

Inlägg av EinarEnfas »

TomasL skrev:En trasig blyack kan mycket väl bete sig på det sättet, fullspänning obelastat, inget vid belastning, och det kan hända över en natt, typ.
Lust att förklara hur tusan det skulle gå till?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Sulfatering ökar den inre resistansen rätt ordentligt, storleksordningen flera kohm, så när du mäter på det med multimeter så visar det fulladdat, men vid belastning sjunker spänningen ordentligt, till typ 0 eller så.

Blybatterier skall alltid mätas belastade, helst med en belastning på något 50-tal ampere eller mer (beroende på typ av batteri naturligtvis), men ett par H4-lampor funkar också.
Skriv svar