Enkel USB-styrd DDS-signalgenerator

Berätta om dina pågående projekt.
blueint
Kontakt:

Re: Enkel USB-styrd DDS-signalgenerator

Inlägg av blueint »

Trodde potentiometern styrde frekvensen .. ;)
Och med kontrollordet så menade det du säger med 40-bit ordet.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Farnell hade kampanj på en bordsapparat för ca 2300 kr. Förutom triangelvåg, i stort sett har samma nettofunktionalitet som den jag håller på att bygga här. Den maskinen maxar bara 3Mhz. Visst, den kräver ju ingen dator men de flesta har troligen en framför sig i vilket fall.

Högst sannolikt kan man inte jämföra de två ur massvis med andra aspekter så som t.ex. kvalitet, tillförlitlighet, osv. - fast man vet ju aldrig :-)

En fråga till den/de som till äventyrs läser/följer denna tråd:

Vore en sequencer meningsfull och användbar?

Här menar jag alltså en funktion som kör en slinga av ett godtyckligt antal steg, t.ex. 2Mhz i 3 sekunder, följt av 100kHz i 2 minuter, o.s.v. som man avslutar med ljudsignal (eller annan åtgärd) alternativt loopar slingan. Slingan skulle såklart vara användardefinierad och möjlig att spara jämte andra slingor.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Eller kanske bättre formulerat, vilka grundfunktioner bör en (icke-arbiträr) USB-styrd tongenerator ha egentligen?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Den här tråden har jag missat!

Lite funderingar:

Användarinterfacet:
Förutom att "ratta" in frekvens så är sifferknappande givetvis en bra metod. Jag föreslår att du lägger in så att om man skriver frekvens och trycker enter så räknas den i Hz, men om man istället för enter trycker på num-plus så räknas den i kHz och num-minus räknas den i MHz. Alltså så att numeriska tangentbordets tangenter till höger blir "MHz", "kHz" och "Hz". Skriv koden så att den "tål" både punkt och kommatecken som decimalkomma.

Vad gäller sequencer så är väl en vanlig mätgrej att man kör ett frekvenssvep och samtidigt mäter på något. Det optimala vore väl nån slags integrering med ett usb-oscilloskop, en usb-specca, usb-voltmeter eller för den delen "ljudkortsoscilloskop".

Exempelvis så kan man mäta upp filter i radiomottagare genom att svepa omkring inställd frekvens och mäta någon slags detekterad signalnivå, t.ex. voltmäta på en AGC-spänning eller liknande.

Men för att göra ett smidigt frekvenssvep så är det väl läge för klart snabbare kommunikation, nån slags mikrokontroller eller liknande är väl kanske ett måste då?

Med en mikrokontroller kan det ju bli ett helt självständigt interface, om än med möjlighet att styra från dator.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Tackar för input!

Själva gränssnittet för frekvensangivelse fungerar rätt bra nu tycker jag, men det förstås rätt bra att också kunna använda tangentbordet för det.

Med den metod du föreslår skulle väl programmet behöva någon slags tidsgräns för att förstå om t.ex. en inmatad 3:a avser godtycklig siffra i inmatad frekvens eller om den avser dekaden som då avslutar inmatningen?

De andra grejorna du förslår skulle ge en massa bra möjligheter och min voltmeter råkar faktiskt ha USB-anslutning så jag skulle t.ex. kunna mäta och plotta frekvenssvar på audioförstärkare.

Vore t.ex. intressant att se hur min PSoC-hörlursförstärkare uppför sig.

Vill inte blanda in uC eftersom det tänkt som hyffsat ren tillämpning av USB-kortet och då mest för egen användning.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En aspekt är att USB är extremt beroende av en "USB Host" (PC) en signalgenerator kan t.ex inte skicka data direkt till en amplitudmätare osv. Är avstånden långa eller galvanisk isolering behövs så har USB också problem.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag tänkte alltså att det inte händer något (mer än att siffrorna visas på skärmen) när man skriver siffror på numeriska tangentbordet, och sedan när man väl trycker enter, + eller - så tolkas inskrivet tal som Hz, kHz eller MHz.

Alltså t.ex.

50 Enter
= Generera 50Hz

1440+
= Generera 1440kHz (hej gamla Radio Luxemburg)

107-
= Generera 107MHz (slippa kunna ta emot någon kommersiell radiokanal)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ok, då förstår jag hur du tänkte dig. Skall ev. testa den varianten nästa gång tillfälle ges till lite kodning.

@blueint: Sant men något proffsverktyg lär detta aldrig bli.
Skriv svar