Frågor om hemmabyggd BT30 frässpindel
Re: Frågor om hemmabyggd BT30 frässpindel
Jag ser ingen anledning till varför du har 90° kant (med en liten fas) där klorna ska släppa/dra dragtappen.
Det vore bättre om du hade en 30-45° kant där istället, som på säters Niigata ritning.
Det vore bättre om du hade en 30-45° kant där istället, som på säters Niigata ritning.
Anledningen är att jag inte har mer slaglängd... Jag har lite under 4mm mellan att tallriksfjädrarna drar ~3000N(där hålls verktyget) och ~75% ihoptryckning av tallriksfjädrarna(där verktyget är släppt), tillverkaren rekommenderade inte att man trycker ihop fjädern mer än 75% för att behålla livslängden på den.
Ja, och sen verkar det inte behövas mer fasning. Kolla in på denna videon runt 0:13
Ja, och sen verkar det inte behövas mer fasning. Kolla in på denna videon runt 0:13
OTT lösningen har åtminstonde 80° fas i huset som det ser ut i videon.
Sen tycker jag det ser ut som ett långt avstånd mellan dragtapp och dragstång, man vill att dragstången trycker ut verktygshållaren.
Sen tycker jag det ser ut som ett långt avstånd mellan dragtapp och dragstång, man vill att dragstången trycker ut verktygshållaren.
Jo, det är sant. Ändrade det nyss, blev en 70* fas i spindelskaftet.
Ang. uttryckning av verktyget, jag tror bara det syntes lite dåligt i föregående bild men dragstången trycker ut verktyget. Det är inte många tiondelar men behöver ju inte vara mer, gravitationen sköter ju resten.
Förövrigt, vet du möjligen hur mycket spel man ska ha i labyrinttätningen?
Ang. uttryckning av verktyget, jag tror bara det syntes lite dåligt i föregående bild men dragstången trycker ut verktyget. Det är inte många tiondelar men behöver ju inte vara mer, gravitationen sköter ju resten.

Förövrigt, vet du möjligen hur mycket spel man ska ha i labyrinttätningen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag TROR det brukar ligga på 0,2mm.
Har du tagit med dräneringshål för tätningarna?
Har du tagit med dräneringshål för tätningarna?
0.2mm på radien eller diametern? just nu har jag ritat med 0.1mm/sida.
Dräneringshål har jag inte ritat med, var ska jag sätta det?
Jag snackade lite med chefen idag om att beställa material. Blev att jag beställde en klump(D70x300) Uddeholm Orvar Supreme (2242). Så nu är projektet i rullning! 
När jag väl börjat tillverka grejjerna kommer det en separat byggtråd, självklart säger jag till er när den är uppe!
Jag har även gjort en liten ändring på spindelndesignen. Jag har förbättrat labyrinttätningen för topplagret. Annars känner jag mig rätt nöjd med designen.

När jag väl börjat tillverka grejjerna kommer det en separat byggtråd, självklart säger jag till er när den är uppe!

Jag har även gjort en liten ändring på spindelndesignen. Jag har förbättrat labyrinttätningen för topplagret. Annars känner jag mig rätt nöjd med designen.

Dränera måste du om du inte vill byta lager med jämna mellanrum. Lägsta punkten ska dom va på. Du kanske får göra flera hål runt om.Mr3D skrev:0.2mm på radien eller diametern? just nu har jag ritat med 0.1mm/sida.
Men vad är det jag ska dränera? Lagringen ska permanentfettas, så ingen olje- eller dim-smörjning här som behöver dräneras.
Lite märkligt materialval.Mr3D skrev:Blev att jag beställde en klump(D70x300) Uddeholm Orvar Supreme (2242).

Du rekommenderade 2244, eftersom jag inte hittade det i Uddeholms sortiment(får bra pris på deras material via jobbet) så fick det bli det som lät närmast, 2242 (Orvar). Jag är dock inte så jätteinsatt i olika material, tror du det var ett dåligt materialval?
Spelet är 0.2mm, dvs det blir 0.4mm på diametern
Dränering är till för att ev kylvätska ska rinna ur labryinttätningen.
Annars så ser GMN's tätningar smarta och enkla ut. Monterade på en vertikal spindel så blir de självdränerade vid stillestånd.
Dränering är till för att ev kylvätska ska rinna ur labryinttätningen.
Annars så ser GMN's tätningar smarta och enkla ut. Monterade på en vertikal spindel så blir de självdränerade vid stillestånd.
Nu har jag aldrig sett en labyrinttätning på en frässpindel men väl på svarvar. Det kommer in kylvätska i tätningen. Dom klättrar steg för steg och kommer till slut till lagren. Det måste dräneras ut. Kapillärverkan ska inte underskattas.Mr3D skrev:Men vad är det jag ska dränera? Lagringen ska permanentfettas, så ingen olje- eller dim-smörjning här som behöver dräneras.
Tack för tipsen! Uppdaterade modellen med en ny labyrinttätning som är mycket lik GMN's CF-tätning, ökade spelet till 0.2mm/sida och la till ett dräneringsspår. Om ni tror denna verkar vettig så får modellen vara klar nu. 

Dräneringsspåret bör vara förlagt så att vätska trycks ut mha centrifugalkraften.
Typ ett (par) hål enligt röda strecket.
Typ ett (par) hål enligt röda strecket.