Kretskortstrubbel

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
JakeD

Kretskortstrubbel

Inlägg av JakeD »

Jag har en svets med ett trasigt kretskort som jag håller på att reparera men på grund av bristande kunskap om komponenter så tänkte jag fråga någon här om hjälp. En tv-reparatör mätte fram att två transistorer var kortslutna och pekade ut flera kondensatorer som är spruckna och möjligen roten till problemet. Eftersom svetsen inte är värd att lägga allt för mycket pengar på men onödig att bara skrota så tänkte jag försöka laga den själv och samtidigt lära mig något.
De fyra kondensatorer är EVOX RIFA PME260 (PME260AB6100K). Kapacitans 0.1 μF. Rated voltage är 125 VAC och 250 VDC. Av typen papper/metallfolie.
ELFA har en kondensator PME261KB6100KR30 från samma tillverkare med en nominell spänning på 400VDC, 220VAC men i övrigt samma data.

-Innebär nominell spänning max spänning kondensatorn kan utsättas för?
-Kan jag använda den senare utan att det påverkar kretsen?

Jag har mätt över transistorn med min multimeter i diodläget men jag fick aldrig fram felet.
-Hur mäter jag bäst en darlingtontransistor för att utröna om den är trasig?

Jag är fullt medveten om att detta är basic men det är 15 år sedan jag läste detta i skolan så ni får blunda för min okunskap.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Kretskortstrubbel

Inlägg av TomasL »

Beträffande kondingen är svaret ja på bägge frågorna, Darlingtontrissan bör kunna testas på samma sätt som en vanlig transistor, dvs du mäter framspänningsfallet mellan bas och emitter/kollektor.
Dock eftersom det är en darlington, blir spänningsfallet det dubbla, alla multimetrar klarar inte detta.
JakeD

Inlägg av JakeD »

Jag tackar för hjälpen! Hittade den felaktiga transistorn. Diodmätning över emitter och kollektor visade noll - kortslutning. Ska beställa ny transistor och kondensatorer efter helgen så får vi se om det löser problemet. Min multimeter går att mäta transistorer i direkt men om den klarar darlington vet jag inte.

En generell fråga om felsökning på kretskort: Vart börjar man felsöka om det inte finns några brända komponenter eller fysiska fel på kortet?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Med reservation för att jag inte vet vad jag talar om så kan en bra start vara att kolla spänningar på kortet. Sitter det t.ex. en eller flera IC på kortet kan man ta fram databladet och kolla så att matningsspänningen stämmer. Det beror ju också mycket på vad det är för fel, är det t.ex. bara helt dött så kan det ju vara en bra idé att börja just från matningen och jobba sig framåt. Är det ett kort med någon form av utgång som beter sig konstigt så börjar man ju från utgången och arbetar sig därifrån.
JakeD

Inlägg av JakeD »

Har arbetat med felsökning av elsystem men inte elektronik men det du säger låter låter rimligt. Mitt kort har ingen ic-krets som tur är. Jag har två kort avsamma typ men olika fel. Det ena kortet med felande transistorn har en säkring som hela tiden går. Det andra kortet fungerar inte styrningen av en motor. Fördelen är att jag kan jämföra de båda eftersom inte de har samma fel.

Är det alltid nödvändigt att löda loss en transistor för att mäta den?
JakeD

Inlägg av JakeD »

Tänkte skrämma liv i den här tråden en gång till med en till mätfråga.

Projektet med kretskortet har legat nere ett tag men så tog jag tag i det och började mäta igen och jag tror att jag kan ha hittat problemet. Från början mätte jag effektdioderna med multimetern på diodmätning. Allt såg bra ut och jag fick ett värde på cirka 0.5volt. Jag antod då att de var ok men när jag nu mäter resistansen över dessa så är en av dem mer eller mindre kortslutning i.

Är det meningslöst att mäta med diodfunktionen eller har jag en kass multimeter?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Om du tittar på en Spänning-ström kurva för en diod så leder den dåligt under din knä-spänning dvs typ 0.6V men över det så rusar strömmen. Dvs om resistansmätningsfunktionen i din multimeter testar motstånd med högre spänning än 0.6V så kommer den se en diod som kortslutning.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om du får (nära på) kortslutning när du mäter en halvledare som är monterad på kortet så kan det vara något annat i kortets konstruktion som ger det mätresultatet. Men då är ju halvledaren ändå misstänkt, och då är det dags att löda loss den.

Om du däremot mäter "oändligt"/högohmigt där du ska få ett mer lågohmigt mätvärde så kan du nog vara helt säker på att halvledaren är trasig även om den inte lossas från kretskortet.

Sen dock upp för (elektrolyt)kondensatorer som kan ha spänning kvar över sig (eller faktiskt laddats av en tidigare diodmätning) som kan ge märkliga resultat under tiden kondenatorn laddas upp/ur genom multimeterns mätpinnar. (Hur detta "ser ut" på mätaren kan du lätt prova genom att mäta DC över någon känd elektrolytkondensator.
Skriv svar