Styra asynkronmotor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hillman

Styra asynkronmotor.

Inlägg av Hillman »

Jag har tittat lite på olika metoder att styra en asynkronmotor och kommit fram till att Direct Torque Control skulle passa mig bra eftersom jag behöver ha bra kontroll på momentet även vid låga vartvtal.
Tyvärr tror jag mig inte ha tid eller tillräckliga kunskaper att bygga detta själv, om jag inte får en hel del hjälp, men jag har titta på en del färdiga drivers.
Dessvärre har de servo drivers jag tittat på endast haft 3-fas 230V eller högre spänning. Jag har inte möjlighet att använda mig av annat än 1-fas 230V(vanlig väggkontakt).
Är det nån som känner till nån tillverkare med just 1-fas 230V och DTC-styrning?
Eller finns det kanske nån som har kretschema, software osv liggande för att kunna bygga detta?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag skulle rekommender dig att beskriva hur stor effekt du har tänkt dig, det kan ju inte vara mer än 2300W men kanske vissa har lösningar som är användbara i mindre skala.

Detta ligger i linje med den vanliga politiken:
Ställer man en fråga om en lösning kan det vara mycket bra att ange ALLA viktiga parametra....
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En asunkron motor går inte att köra på en fas. Då får man fixa till utterligare faser med en kondensator. Då är det mycket bättre att använda tre faser. Finns det någon anledning till att inte göra det? Du måste ju ändå gå via likspänning. Så var du har in är inte av intresse. Visserligen är DC eller trefas klart bättre. Men det går med enfas också.
Hillman

Inlägg av Hillman »

Eftersom jag troligen inte kommer att behöva använda både högt vartvtal och högt moment samtidigt lär en effekt på 1kW vara tillräckligt men det är ju alltid trevligt att ha marginaler så ju mer mos desto bättre i princip. Övre gränsen får man väl sätta vid huvudsäkringen i äldre hus som brukar vara på 12A vilket ger en maxeffekt på ca 2600W.
Anledningen till krav på 1-fas 230V är att jag inte har tillgång till 3-fas.
DC-motorer är inget alternativ eftersom de slits i större utsträckning.
Är det något mer som behövs?
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=6627
Vet inte om det hjälper så mycket, men kan kanske ge lite inspiration. Jag kommer förhoppningsvis att visa upp en fungerande prototyp inom nån månad. Dock ingen dtc till att börja med..
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag tror du har missat hela poängen med frekvensomriktare. En frekvensomriktare (eller frekvensomformare om man vill) kan matas med både AC, DC och 3-fas AC. Denna späning likriktas först (i fallet med AC) därefter har man 6 halvledarventiler (MOSFET, IGBT, GTO:er etc) som gör om den likriktade spänningen till 3-fas spänning med variabel frekvens. Således kan du i ett hus med bara 1-fas 220V driva en 3-fas motor om du vill... spänningen över motorn blir dock lägre med 220V än om du matar omriktaren med 400V, men det kan du ju råda bot på med en transformator om det kniper.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Dom flesta mindre motorer går att D-koppla som 3x230V, istället för Y 3x400V.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Tex denna omvandlare:

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... =10518.htm

J7AZB0P70 1-fas 230VAC
augustsson

Frekvens

Inlägg av augustsson »

Surr surr hm 12A i gamla hus vad jag vet är det 10 16 A med vissa avvikelse om det är riktigt gammalt med 15A. Frekvensriktare du kan ju ha 230V frekvensriktare med 3 * 230 V ut. har du en 230V eller 400 V motor det spelar egentligen ingen roll om det är överkapacitet i motorn. 400v blir givetvis svagare. Men går alldeles utmärkt själv har jag en gammal 500V hemma med just 3*230 ut i ochförsig med en stark växellåda på men ändå. Finns ungefär från 900:- kronor och uppåt beroende på effekt.
Hillman

Inlägg av Hillman »

Jeje spelar egentligen ingen roll hur stor säkring det sitter i i husen, jag lär inte nå upp till de strömmarna hur som helst.

rehnmaak: Tror inte den omriktaren lämpar sig, jag behöver en som klarar fullt moment även vid stillastående.

pheer: Jäkligt intressant projekt, läser gärna mer sånt.

Mailade ABB med lite frågor och de trodde att jag borde klara mig
utan dtc men finns det mindre system med detta är det fortfarande intressant att titta på.
Skriv svar