Epson bläckstråle för kretskortstillverkning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rolex42

Epson bläckstråle för kretskortstillverkning

Inlägg av rolex42 »

Är det nån som har erfarenhet av nån av de nyare Epson (ex R1900, R2000, R2400, R2880, R3000 el liknande) för utskrift på laminat?
Verkar som de kan skriva ut på 1.5 mm kartong (ex vid 0:35 in i klippet R2000 ).

Det borde gå att mata in ett helt laminat eller en kartong med laminat infällt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Epson bläckstråle för kretskortstillverkning

Inlägg av tecno »

Det viktiga är ju att få bläcket att torka/hålla för etsvätskan. Tunnare laminat har jag till salu.
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Ja men först måste man ha en skrivare som man antinge modifierar eller som utan mod kan ta emot "arket".
Om nu någon av dessa skrivare kan det så kan det vara värt att prova eftersom man inte behöver såga sönder den.

Vad jag förstår är MISPRO ett bra bläck för detta. Kan köpas från bla refill.
Det pratas också om att man kan lägga på en primer (ex sök: ink primer pcb).
Värma laminatet ingår också för att få bläcket att fastna.

Men som sagt om nån har erfarenhet av en Epson som tar lite tjockare ark vore det intressant att höra...
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Nej, tyvärr inte. Det som jag misstänker är viktigt är att pappersbanan är helt rak under någon del av rörelsen, dvs ingen del av pappret ska skickas upp till pappersinmatningsdelen alls. I och för sig gör CD-plattan det, men den är väldigt begränsande. På R1800'n jag har finns det dock material att såga ut, så det borde gå att iallafall bredda den mekaniskt.

På det tecno säger, lägger jag till att laminatet delaminerar vid ca 275 grader(vilket jag vet nu tyvärr :P ), vilket ska vara ganska nära gränsen där bläcket härdar. En person påstod därför att det är bättre att flamma bläcket.

Vad jag skulle vilja ha, är någon slags firmware/kod/driver man kunde använda för att slippa alla turer pappret gör innan printning startar, det är det som hindrar en från att använda valfri Epson skivare/multimaskin. Tex moddade jag en SX130, men det blev väldigt klumpigt att den ska kolla upp att scannerdelen fungerar innan den startar.
rolex42

Inlägg av rolex42 »

OK,
Kan din R1800 mata in papp-ark som R2000 gör i film-klippet ovan?
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Filmen visar inte baksidan, så jag kan inte säga riktigt. Den kan göra CD'grejen vid 0:50, men vid 0:15 matar de in den från fronten, och det kan R1800 inte göra.
Om det sen är till någon nytta för dig är beroende på, om pappen kommer ut rakt bakåt funkar det, går den upp till inmataren är det lika illa.

Hittade en modning en gjort för att trycka på T-shirts. Men den modningen skulle det gå med de flesta modeller, dock en del arbete...
http://youtu.be/IqS-NrgokYY
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Nu får jag be om ursäkt, jag såg nu att det är en R1400 jag har, inte en R1800, sorry.
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Det verkar bla vara följande Epson som har "Stöd för tjocka media" (feed for specialty media).
Inmatning av mediat är på vissa framifrån och vissa bakifrån.
R3000, R2000, WF-3010DW, XP-710, XP-810, XP-750, XP-950.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

En problem dock. Jag såg ett reklamfilm som demonstrerade en med front-inmatning för enskilda papper, men där matade de upp pappen böjt i alla fall... så tjocka/special är tydligen för några tillverkare inte samma som styva.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Jag håller på att modda en SX130 för att ta laminat, men jag är dålig på att komma ihåg att ta bilder, så jag har inga på hur schassit såg ut innan.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

NULL skrev:En problem dock. Jag såg ett reklamfilm som demonstrerade en med front-inmatning för enskilda papper, men där matade de upp pappen böjt i alla fall... så tjocka/special är tydligen för några tillverkare inte samma som styva.
Nej, "tjockt media" är *INTE* samma sak som oböjliga, så är det nog inte hos nån tillverkare skulle jag tro.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Nej, jag menar inte att de ska tvingas att skriva "oböjliga", men det blir svårare att veta vilka skrivare som duger...
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Ett par bilder på när jag har kapat ur chassit:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rolex42

Inlägg av rolex42 »

NULL skrev:Nej, jag menar inte att de ska tvingas att skriva "oböjliga", men det blir svårare att veta vilka skrivare som duger...
Ja, det är nog risk för att "tjocka media" inte betyder att det går med laminat. Det var det jag tänkte fråga här på forumet om nån hade en Epson av sådan typ som kanske hade testat (el kan tänka sig testa).

Lägg gärna in fler bilder och kanske nån youtube-länk på ditt projekt om du har möjlighet.

Vad tänker du använda för bläck?
Har du funderat på att lägga på nån primer innan du skriver ut?
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Tänkte testa med orginal gul, det ska tydligen gå om man flammar det efteråt tills bläcket blir smått brunt...

Tänkte lägga in fler bilder, men blixten slutade ladda, ska titta på det.

Jag har gjort en träskiva som inmatningsersättning istället för pappers-stället, så det kan gå in rakt. Men då måste jag driva en ny vals på den sidan(orginal sitter det två på ut-sidan, och in-sidan matas ju med gravitation).
Sen tänkte jag ha ett underlägg i A4 format som man tejpar fast kretskortet ovanpå. Då byter jag underlägg efter hur tjockt kretskortet är så det kommer på samma hjöd under skrivhuvudet varje gång.
Sen vorde det bra om jag kunde fästa något styrstift i underlägget, så det lätt att göra dubbelsidiga kort...
Skriv svar