ArtistaNet-II kort - någon med information?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
matsadona

ArtistaNet-II kort - någon med information?

Inlägg av matsadona »

Tjena

Blev lite halvlurad(*) på en Tradera auktion, så nu sitter jag med ett ArtistaNet-II PCB 1.2 kort som jag inte får igång ordentligt.
Det finns mycket information om ArtistaNet-III, men det äldre kortet är en svårare nöt att knäcka.
Såvitt jag förstått det så är detta FPGA kort som styr en bildskärm, och används väl med fördel när man vill ha en PC-lös infotavla eller liknande. Tydligen skall de kunna uppdateras via ethernet, dock saknar mitt kort en ethernetport (med det finns lödhål på kretskortet), så jag antar att man får köra in bilder via USB...?

Är det någon som har erfarenhet av dessa, som kan skingra lite ljus över det hela?
Tillverkarens sida ger inte så mycket, iaf inte för mig med endast en begränsad skoltyska i bagaget.

* Informationstexten samt en av bilderna var för en helt annan produkt, dvs ArtistaUSB. Denna hade varit mycket bättre för mig, för tanken var att kunna ha en extra bildskärm till en PC utan att behöva ett extra grafikkort...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Re: ArtistaNet-II kort - någon med information?

Inlägg av blueint »

Löd dit korrekt Ethernet-PHY och RJ-45 jack. Ev behövs också en Ethernet signaltransformator (magnetics) om inte designen är uppbyggd för att använda RJ45-jack med inbyggd signaltransformator.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Det är ju ett alternativ, men det förutsätter att aktuell firmware har stöd för det...
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Hittade en PDF på eng som bla säger sig beskriva AristaNet-II men det kortet ser lite annorlunda ut.
image.jpg
Av storleken att döma tycks RJ45:an ha integrerade trafos men ser i övrigt ut att saknas mer än PHY.

http://www.datadisplay-group.de/fileadm ... II_FAQ.pdf

Undrar vilket kort du har egentligen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Den lilla 8-poliga saken till vänster om RJ45 kontakten kan vara en signaltransformator för Ethernet.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Mmm.... det verkar som jag har någon budget variant, som förmodligen då bara kan köra offline.
Så 48.000:- frågan är då vilket filformat osv man skall ha på media-filerna på USB-stickan?
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Eller kanske USB-WIFI dongle...?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Kanske specialanpassat - har du kollat om/vad som händer om du stoppar i en FAT-formatterad USB-pinne med ett gäng jpeg-bilder på?

Grejen med NET-versionen är ju att man skall kunna fjärrstyra bildspelet, dvs löpande tanka över bilder från en server (tex PC/Linux) och utan den funktionen funkar den nog som vilken fotoram som helst och rörliga bilder tycks den inte vara avsedd för, ännu mindre som extraskärm till PC.

Går nog att, som Blueint föreslog, att löda dit phy + mag och sedan krävs troligen byta av firmware som dock inte verkar finnas att ladda hem utan man får kontakta tillverkarens support - om du har tur kanske de kan uppbåda en image åt dig.

Frågan är dock om det hela är mödan värt, kanske bättre att ersätta med en RPi och möjligen återanvända panelen alternativt ansluta en vanlig LCD.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tänkte att det sitter en firmware i som klarar både USB, Ethernet eller vad man vill använda. Det går ju snabbt att spara några slantar genom att hoppa över komponenter. Medan firmware kan man gott köra en för alla.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Fast en fördel med mjukvara är att den är utbytbar. Om man avstår från att montera nätverkskretsar så kanske man också kan välja flash och/eller ram som är mindre när man monterar kortet?

D.v.s. det kanske är samma eller kanske inte alls är samma firmware och de nu monterade komponenterna kanske eller kanske inte är samma som på den andra varianten.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Jag blev som sagt lurad här och trodde jag hade köpt en helt annan produkt. Så nu är det mest av nyfikenhet jag försöker få igång den.
Går jag bet så köper jag bara ett VGA styrkort och använder displayen som vanlig bildskärm (alternativt säljer det vidare om någon är intresserad).

Jag har provat att lägga in bilder (jpg, bmp, gif & png) på en FAT16 formaterad USB sticka.
Har även provat med en programvara som heter ACC, från Data Display Group som marknadsför bla dessa produkter. Den programvaran skara xml baserade bildspel och konverterar filerna till ett viss format. Dock utan framgång (vilket iofs var ett långskott, då programvaran inte har något uttalat stöd för just mitt kort).

Har för avsikt att kontakta tillverkaren för att se om de är intresserade av att ge ut någon dokumentation och/eller mjukvara.
Men då detta forum har överraskat tidigare tänkte jag det kunde vara kul att utmana er lite först :)
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Testat ACC-programmet och ett fat32 formaterat USB-minne? Går det inte så gör factory reset som beskrivs i PDF-filen Hanzibal länkade till, då skall firmwareversionen visas när den startar. Sony-loggan antar jag att någon annan programmerat in eftersom den inte har någon koppling till LG-panelen eller själva displaykortet?

Efterföljaren har en serieport på CON12, kanske är någon av de obestyckade kontakterna på ditt kort också en sådan?

Om du vill ha en extra skärm till datorn, varför inte ett USB-DVI kort och en vanlig skärm? Fungerar ok för vanlig windowsanvändning. Deltacos version brukade vara baserad på Displaylink och det gick bra att hämta uppdaterade och signerade drivrutiner direkt från dem.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Provade precis med en reset enligt manualen, men kan inte se någon skillnad. Skärmen är svart ca 20 sekunder innan SONY loggan kommer upp igen. Dvs som det har varit hela tiden.

Förövrigt är fästramen/chassit märkt med:
SONY
HE display
PM-01-060

Så förmodligen är dessa skärmar plundrade från någon OEM produkt...

Och köpet skedde i tron att det var just ett USB interface (eftersom det var vad säljaren påstod), så man inte behövde ett extra grafikkort...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Du skulle kunna mäta CE (chip enable) på padden till Ethernet PHY och se om den addresseras?
Skriv svar