Är tändstyrningskretsen BIP 373 för bilen bränd?
Är tändstyrningskretsen BIP 373 för bilen bränd?
Hej
Har en bil med eftermarknadsmotorstyrning, megasquirt. Fick det briljanta iden att flytta ut en krets som styr tändspolen, från boxen till själva spolen. Detta för att få kortare ledningar mellan kretsen o spolen. BIP 373 (Bosch) heter den. Fungerade utmärkt tills idag. Jag bestämde mej för att isolera kretsen med Liquid Tape. Det är en flytande plastmassa som både skyddar mot fukt o ska vara isolerande. Jag , mitt nöt, testade att starta motorn direkt, ingen tändning alls. Troligen är denhär licuid tape ledande innan den har härdat. Det står att det ska få vara i fred i fyra timmar innan man använder grejerna o det gjorde ju inte jag. Jag blaskade också lite med kiselfett, för värmeöverföringen... Leder den elektriskt? eller är den isolerande?
Hoppas att det räcker med att ersätta BIP373, o att det inte är fel längre in i boxen...
/lars
Har en bil med eftermarknadsmotorstyrning, megasquirt. Fick det briljanta iden att flytta ut en krets som styr tändspolen, från boxen till själva spolen. Detta för att få kortare ledningar mellan kretsen o spolen. BIP 373 (Bosch) heter den. Fungerade utmärkt tills idag. Jag bestämde mej för att isolera kretsen med Liquid Tape. Det är en flytande plastmassa som både skyddar mot fukt o ska vara isolerande. Jag , mitt nöt, testade att starta motorn direkt, ingen tändning alls. Troligen är denhär licuid tape ledande innan den har härdat. Det står att det ska få vara i fred i fyra timmar innan man använder grejerna o det gjorde ju inte jag. Jag blaskade också lite med kiselfett, för värmeöverföringen... Leder den elektriskt? eller är den isolerande?
Hoppas att det räcker med att ersätta BIP373, o att det inte är fel längre in i boxen...
/lars
Senast redigerad av blueint 5 april 2014, 15:37:57, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ettordsrubrik: Bränd?
Anledning: Ettordsrubrik: Bränd?
Re: Är tändstyrningskretsen BIP 373 för bilen bränd?
Vanligt värmeledande kiselfett leder inte.
Vad skulle "vinsten" bli med kortare ledningar?
En IC kan bli förstörd av att det finns högspänning i närheten beroende på en lång rad omständigheter.
Finns det inga data på "Liquid Tape" ang. isolationsresistans, genomslags-spänning och liknande?
Det är inte troligt att det leder tills det härdat, jag tror inte det är möjligt.
Vad skulle "vinsten" bli med kortare ledningar?
En IC kan bli förstörd av att det finns högspänning i närheten beroende på en lång rad omständigheter.
Finns det inga data på "Liquid Tape" ang. isolationsresistans, genomslags-spänning och liknande?
Det är inte troligt att det leder tills det härdat, jag tror inte det är möjligt.
Re: Är tändstyrningskretsen BIP 373 för bilen bränd?
Nej, kretsen fungerar. Jag har nåt annat problem. Antingen spänningsmatningen till boxen, eller funktionen i den, isig. Motorn kan lägga av i en eller ett par sekunder, för att sen gå igen. Igår när jag höll på med att isolera den BIP-kretsen så totalvägrade det ett tag, men inte på grund av kretsen..
Jo, det är en halv, eller helintelligent krets att styra tändspolen med, den har en massa säkerhetsfunktioner, överhettning mm. Som megasquirtet är tänkt, så sitter kretsen i boxen och det innebär att strömmen som går åt att ladda spolen måste gå genom en smal o hyfsat lång ledning och över boxen till jord. Nu, med kretsen nära spolen använder jag den smala ledningen till att styra BIP-kretsen istället. Aha, jag läser det du skrivit, att den kan bli förstörd av högspänningen,. Jag bara noterade att i bilens originalsystem sitter en transistorliknande grej på den platsen, o styr spolen.. Hoppas min krets tål omgivningen, för jag inbillar mej att jag har mer kräm i gnistan.
/Lars
Jo, det är en halv, eller helintelligent krets att styra tändspolen med, den har en massa säkerhetsfunktioner, överhettning mm. Som megasquirtet är tänkt, så sitter kretsen i boxen och det innebär att strömmen som går åt att ladda spolen måste gå genom en smal o hyfsat lång ledning och över boxen till jord. Nu, med kretsen nära spolen använder jag den smala ledningen till att styra BIP-kretsen istället. Aha, jag läser det du skrivit, att den kan bli förstörd av högspänningen,. Jag bara noterade att i bilens originalsystem sitter en transistorliknande grej på den platsen, o styr spolen.. Hoppas min krets tål omgivningen, för jag inbillar mej att jag har mer kräm i gnistan.
/Lars
Re: Är tändstyrningskretsen BIP 373 för bilen bränd?
Kretsen är en variant av logikstyrd switch för tändsystem.
Har du ändrat något annat än "flyttningen" t ex något i spännings matningen till boxen?
Logikledningen som styr BIP373 (som du förlängt utanför boxen) kan eventuellt fungera som antenn, signalen kan då blockeras eller "låsas" under vissa förhållanden.
Kan du hitta något samband mellan när den lägger av och något annat som händer i bilen just då t ex. AC-kompressorn slår till eller annan händelse som kan generera magnetfält eller strömpulser i elsystemet?
Maskinrummet i en bil är en fruktansvärd miljö när det gäller störningar av olika slag.
Har du ändrat något annat än "flyttningen" t ex något i spännings matningen till boxen?
Logikledningen som styr BIP373 (som du förlängt utanför boxen) kan eventuellt fungera som antenn, signalen kan då blockeras eller "låsas" under vissa förhållanden.
Kan du hitta något samband mellan när den lägger av och något annat som händer i bilen just då t ex. AC-kompressorn slår till eller annan händelse som kan generera magnetfält eller strömpulser i elsystemet?
Maskinrummet i en bil är en fruktansvärd miljö när det gäller störningar av olika slag.
Re: Är tändstyrningskretsen BIP 373 för bilen bränd?
Jag hade samma störning (det har bara hänt ett par gånger) även innan jag flyttade ut kretsen till spolen. Väldigt korta bortfall, så snabbt att jag tom undrar om boxen kan re-boota sej så snabbt....
/Lars
/Lars
Re: Är tändstyrningskretsen BIP 373 för bilen bränd?
Kan det hjälpa att lägga ett jordat lock över kretsen, att skydda mot störningar? Eller är det skillnad på E-fält, magnetfält mm?
/Lars
/Lars
Re: Är tändstyrningskretsen BIP 373 för bilen bränd?
Hur är det med mjukvaran, kan man få ut en "uptime"-parameter? I så fall är spontan reboot (watchdog, annan typ av krasch, hårdvarufel o.s.v.) väl lätt att detektera. Är uptime kortare än tiden du haft motorn igång så har boxen bootat om.
Just grovleken på kabeln är ju lätt att ändra, däremot vet jag inte vilken eventuell inverkan impedansen hos en längre kabel kan ha. Orginalboxar brukar ju inte sitta jättelångt från tändspolen.
Om du vill ha megasquirten inne i kupén (bra med avseende på fukt å annat elände) så kan du kanske flytta tändspolen så den sitter på torpedväggen?
Just grovleken på kabeln är ju lätt att ändra, däremot vet jag inte vilken eventuell inverkan impedansen hos en längre kabel kan ha. Orginalboxar brukar ju inte sitta jättelångt från tändspolen.
Om du vill ha megasquirten inne i kupén (bra med avseende på fukt å annat elände) så kan du kanske flytta tändspolen så den sitter på torpedväggen?
Re: Är tändstyrningskretsen BIP 373 för bilen bränd?
felet med att boxen stannar/bootar-om händer sällan. Det hände också även innan jag flyttat ut tändningskretsen till motorrummet. Frågan om skärmning hjälper var mest hypotetisk, att jag kan göra det för att minska risker med störningar. Igår körde jag sju mil, morgon o kväll utan att den "stängde av". Jag har pcn uppkopplad, så kan jag se, om jag hinner, läget med boxen/programmet. Tar också en logfil...
Kan väl hängadit en lampa som visar om jag har spänningsmatning hela tiden, eller avbrott..
/
Kan väl hängadit en lampa som visar om jag har spänningsmatning hela tiden, eller avbrott..
/
Re: Är tändstyrningskretsen BIP 373 för bilen bränd?
Visst har du en kylfläns på kretsen? Den har ett inbyggt övertemperaturskydd som slår i från om intern temperatur blir >190 grader.
-
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 24 maj 2005, 20:43:10
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Är tändstyrningskretsen BIP 373 för bilen bränd?
Det vanligaste felet brukar vara att det blir överslag mellan "tabben" på BIP373 och omgivningen.
Oftast brukar det vara i skruvhålet att det slår över.
Bra isolerbrickor och plastskruv brukar vara lösningen.
BIP373 är internt skyddad för överspänning, då den kortsluter mot jord.
Men det brukar vara rätt vanligt att om gnistan in slår ut, (och heller inte slår över "tabben") så brukar det skapa "spikar" på ledningen tillbaka till MSet som gör att den kan starta om.
Detsamma gäller om du använder tändkablar med solida ledare. Det brukar vara en källa till omstart.
BIP373 är nästan odödliga, till skillnad mot de gamla VB921 som väldigt lätt gick sönder.
Oftast brukar det vara i skruvhålet att det slår över.
Bra isolerbrickor och plastskruv brukar vara lösningen.
BIP373 är internt skyddad för överspänning, då den kortsluter mot jord.
Men det brukar vara rätt vanligt att om gnistan in slår ut, (och heller inte slår över "tabben") så brukar det skapa "spikar" på ledningen tillbaka till MSet som gör att den kan starta om.
Detsamma gäller om du använder tändkablar med solida ledare. Det brukar vara en källa till omstart.
BIP373 är nästan odödliga, till skillnad mot de gamla VB921 som väldigt lätt gick sönder.
Re: Är tändstyrningskretsen BIP 373 för bilen bränd?
Min BIP373 fungerar, och även bilen just nu. Går dag efter dag utan att lägga av eller re-seta....
Just nu har jag större problem med MAP-ningen av den. Funderar på att hänga ur spridarna o kolla mängder o sprutbilder. Jag fastnar i misständingar somjag tror är självdetonationer, läget är inte kul.....
Men allt detta är nog lite off topic för detta forum
/LArs
Just nu har jag större problem med MAP-ningen av den. Funderar på att hänga ur spridarna o kolla mängder o sprutbilder. Jag fastnar i misständingar somjag tror är självdetonationer, läget är inte kul.....
Men allt detta är nog lite off topic för detta forum
/LArs
Re: Är tändstyrningskretsen BIP 373 för bilen bränd?
Vad får du för in-värde från knacksensorn?
Kan du se i loggen hur högt det ligger i topparna?
Kan du se i loggen hur högt det ligger i topparna?