GPRS?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ankan

GPRS?

Inlägg av ankan »

Tänkte skicka information från en PIC till min server och funderar på GPRS. PICen kommer sitta i typ båten eller bilen så någon sladd är inte att prata om.

SMS begränsar rätt mycket, hur mycket information som kan skickas och kostar en hel del om man tittar på datamängd.
Datat som ska skickas är GPS-position.

Vilka billiga GPRS mobiler finns det där ute som folk slänger som man skulle kunna köpa billigt? Hur lätt eller svårt är det sedan att skicka datat från en PIC -> MOBILEN via GPRS ?

Har sett projekt ang PIC som skickar SMS men via GPRS har jag inte hittat något. Eller ska jag överge GPRS-ideen och börja fundera hur jag kan komprimera informationen så mycket som möjligt för att skickas via SMS?
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

En GSM/GPRS-modul går att hitta för 400:-

Har inte gjort det själv, men vad jag har läst så är det inte så komplicerat att skicka data från en uC.
ankan

Inlägg av ankan »

Var hittar jag en sådan modul för 400:- ??

Tänkte använda mig av gammal mobil först men GPRS-modul känns ju bättre.

Kom på efter att jag skrev inlägget ovan att man skulle alternativt kunnat anända sig av data samtal. Inte så farlig dyrt det heller om man jämför att överföra data via SMS. Men GPRS skulle hur som helst vara smidigast och billigast.
AndersE
Kontakt:

Inlägg av AndersE »

Jag skulle köra PPP över GPRS datakanal för att få över informationen till servern... Men det beror bara på att jag redan skrivit en PPP-implementation. (Ganska mycket kod som behövs.)

Har du bara hyfsat kompent pic (i klass med en 8051:a) och en C-kompilator, så funkar nog min PPP-kod.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Även om man inte nödvändigtvis behöver, så bör väl t.ex. en IP-stack vara att rekommendera att köra "över" PPP. Då bör ju även den vara implementerad. Tycker det låter lite mycket overhead när det går att skicka ren data genom ett enklare protokoll.

Mvh
speakman
ankan

Inlägg av ankan »

Och var hittar man en GPRS-modul billigt?
AndersE
Kontakt:

Inlägg av AndersE »

Speakman:

Jag har och kör med en IP-stack... iofs utan stöd för TCP, men det spelar ju mindre roll...

Kostnadsmässigt spelar overheaden för PPP/IP/UDP ingen roll, då iaf. inte Telia tar betalt för den, utan bara överförd payload.
Då blir det betydligt billigare att skicka data med PPP över GPRS än t.ex. SMS. (och även betydligt krångligare :) )

Ankan:
Billigt och billigt... Jag kör Wavecom M2106.
Acal säljer för ~1000:- (+moms tror jag det var)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Nu hänger jag inte med riktigt. Har ingen egen erfarenhet av dataöverföring via GPRS, men jag antar att det är en vanligt seriellt koppel?
Eller kör man PPP mot ISP:n, såsom en "Internetuppkoppling"?
Jag såg det mer som att man kopplar upp en dataförbindels mellan två punkter, men det kanske är jag som snubblar med tanken?
Var det till 8051-du hade koden? Har nämligen själv skrivit en IP/UDP-stack för 8051 en gång i tiden. :D

Mvh
speakman
AndersE
Kontakt:

Inlägg av AndersE »

En GPRS-länk är precis (nästan) samma sak som en uppringd internetanslutning. Dvs. skicka först dial-kommando till modemet (gprs-modulen) Vanligt ATDT-kommando, men med ett lite udda "telefonnummer" *99**1, om jag kommer ihåg rätt.

...sedan börjar PPP-förhandlingen.

När den är avklarad så är man uppkopplad mot nätet via en NAT (man får en 10.x.x.x-nät adress)

Detta gäller för Telias GPRS-nät.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Bara det att ingen av operatörens kapacitet används när man inte för över någon data alltså betalar man bara för trafiken till skillnad från uppringt där man hela tiden tar upp en kanal mot leverantören.
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

ankan skrev:Och var hittar man en GPRS-modul billigt?
Häromdagen hittade jag två olika Siemensmoduler för 400.- (förmodligen ex. moms).
Jag har en länk sparad - återkommer när jag hittat den.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

400:- är ju tokbilligt... nästan så man köper bara för att :D
ankan

Inlägg av ankan »

400:- + moms blir nog lite mycket.. Har en Nokia 6150 jag skulle vilja använda annrs. Dock så får det bli datasamtal i så fall. Kanske ska leta efter någon billig GPRS mobil.
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Här är det: http://www.acal.se/1/lagererbjudande

MC35i och MC45. Båda för 400 pix! :)
ankan

Hej!

Inlägg av ankan »

Ser bra ut men lite väl komplex för min del tror jag bara med tanke på att det mer ska vara ett testprojekt.
Vet du förresten om priserna är med eller utan moms? Stog inget om det vad jag såg.

Man kan få en billig mobiltelefon med GPRS för samma pris så jag funderar på det i stället och koppla mig till den i så fall. Någon som har förslag på billig GPRS telefon?
Skriv svar