Flytta program (snabbt?) från fräs till dator. Fanuc 0i-MD

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
thagg

Flytta program (snabbt?) från fräs till dator. Fanuc 0i-MD

Inlägg av thagg »

Hej!

Ja det blir ju gjort en hel del program när det är många som delar på samma fräs, och ingen som rensar bort gammalt ;)
Senast jag rensade minnet skickade jag program för program, så det blev en hel del klickande och tryckande och så tog det en hel massa tid. Så jag funderade ifall det finns nåt snabbare system att flytta över alla program på en gång ? :)

Hur kommer det sig annars att en så ny fräs har så lite minne ? Tror det är totalt 512kb. Har man en lite mer avancerad detalj och kör med Surfcams Truemill funktion så fyller man ju fort minnet. :/

Och till sist. Finns det tips på något Gratis Cad program ? 2-3axligt med postprocessor till Fanuc och Siemens. Får gärna likna Surfcam :)
Orsaken varför jag söker är att jag inte orkar sitta på jobbet och rita detaljer man själv hade tänkt fräsa/svarva. ;)
meconer
EF Sponsor

Re: Flytta program (snabbt?) från fräs till dator. Fanuc 0i-

Inlägg av meconer »

På fanuc har det väl i alla fall tidigare gått att skicka ut programnummer O-9999 så kommer alla program på en gång.
thagg

Inlägg av thagg »

Men kommer inte allt då i en och samma textfil ? :(
Det blir ju en del klippa och klistra, men kanske det är minst jobb den vägen. ;)
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Japp. Så är det tyvärr men det är det enda sätt som jag vet om. Om det inte är annorlunda på nyare fanuc.
persa

Inlägg av persa »

thagg skrev:Hur kommer det sig annars att en så ny fräs har så lite minne ? Tror det är totalt 512kb.
Tycker det låter som rätt stort minne för att vara Fanuc. Dom är ju inte kända för att ligga i framkanten vad gäller minneskapacitet. Och inte vad gäller så mycket annat heller enligt min mening. Fördelarna är väl hög driftsäkerhet och brett kunnande bland servicetekniker om oturen är framme

Lägg en rutin på att radera programmet så fort man kört färdigt. Maskinen är inte stället att lagra program på om man kör CAM. Stor risk att någon kör ett inaktuellt program med ibland dyra konsekvenser
Senast redigerad av persa 3 april 2014, 21:33:26, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

thagg skrev:Men kommer inte allt då i en och samma textfil ? :(
Det blir ju en del klippa och klistra, men kanske det är minst jobb den vägen. ;)
Men varje program har väl en startrad som går att identifiera? Det är antagligen ganska trivialt att hacka ihop ett litet perl-script som splittar upp en stor fil i flera små baserat på programmens nummer. Jag tycker perl är helt underbart för såna där saker:)
thagg

Inlägg av thagg »

Jag ska ta en titt på det och försöka koda lite när man har lite död tid på jobbet.
Tackar :)
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Nerre skrev:Men varje program har väl en startrad som går att identifiera? Det är antagligen ganska trivialt att hacka ihop ett litet perl-script som splittar upp en stor fil i flera små baserat på programmens nummer. Jag tycker perl är helt underbart för såna där saker:)
är det inte så att fanucprogram slutar med %?
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Jo, de slutar med % men jag tror att det bara kommer ett %-tecken i slutet av hela filen, alltså inte mellan varje program. Däremot så börjar programmen med "O" och programnumret, t.ex "O1234" osv. Fast min fanuc skickar iofs ut ett ":" istället för O av någon anledning.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

persa skrev:Tycker det låter som rätt stort minne för att vara Fanuc. Dom är ju inte kända för att ligga i framkanten vad gäller minneskapacitet. Och inte vad gäller så mycket annat heller enligt min mening.
De mäter väl fortfarande minnesstorleken i meter hålremsa? :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nerre skrev:Men varje program har väl en startrad som går att identifiera? Det är antagligen ganska trivialt att hacka ihop ett litet perl-script som splittar upp en stor fil i flera små baserat på programmens nummer. Jag tycker perl är helt underbart för såna där saker:)
.... plus mailar varje program som separat fil till alla som kan tänkas ha lämnat filer i maskinen. Helst ett mail per fil och person. :wink: :wink:

Seriöst så kunde det väl däremot vara bra att de splittade filerna läggs på nån gemensam server, alla program som är identiska med tidigare gånger kanske kastas (det räcker ju med de som fanns tidigare), och så mailas nån summering ut till alla maskinanvändarna, med typ "program 1, 42 och 4711 fanns inte förra gången. Program 17, 256 och 512 är ändrade sen förra gången".
Skriv svar