Jag har en fråga om mätfelet man får med ett NI myDAQ kort/modul. Specsen säger att Analog In har en typical absolute accuracy på 4,9 mV vid en full scale på -2 till 2 volt. Om vi utgår från det och t.ex vill mäta en vanlig resistans givet att vi har maxströmmen för kortet, I = 2 mA för att kunna mäta så låg resistans som möjligt, får vi enligt Ohms lag:
r = U / Imax = U / 2 mA
Jag tänker att har vi U = 4,9 mV så har vi ingen noggrannhet alls för vi kan mäta 0 - 9,8 mV dvs 100% fel, U = 10x4,9 mV ger en noggrannhet på 10% och U = 100x4,9 mV ger 1%. Tar man det sista värdet får man:
r = 490/2 = 245 Ohm
Nu har jag alltså antagit att strömmen är känd exakt. Detta säger alltså att det krävs ca en halv volts spänning och maximal ström för att kunna mäta ca 250 Ohm med 1% noggrannhet. Känns som jag måste tänkt fel nånstans. Hur ska man använda "absolute accuracy" i mitt exempel annars? Jag vill ju alltså beräkna vilken som är den lägsta resistansen jag kan mäta med 1% noggrannhet givet att jag har maxströmmen 2 mA.
myDAQ specs: http://digital.ni.com/manuals.nsf/webse ... 67006DDDF5
Mätfel datainsamlingskort NI myDAQ
Re: Mätfel datainsamlingskort NI myDAQ
4,9mV exakthet vid en skala som rymmer totalt 4V är väl rätt bra, felmätning max 0,125% av fullt skalutslag om jag räknar rätt.
Om du vill mäta exakt på mindre spänningar så får du väl hänga på en förstärkare före? Om du ska mäta motstånd som tål en gnutta mer ström så är det väl enklast att skicka på en starkare konstantströmgenerator? Jag tror att vanliga digitala universalinstrument är byggda med konstantströmgenerator med valbara styrkor, en tiopotens mellan varje val motsvarar att flytta decimalpunkten ett steg.
Du får räkna på exaktheten dels med att endast använda en konstantströmgenerator och då bara nyttja området 0...+2V och dels att både ha en spänningsreferens på -2V och en konstantströmgenerator för att nyttja hela området -2...+2V. Det sistnämnda ger dubblad exakthet på själva A/D-omvandlingen, men du drabbas då även av oexaktheten hos konstantspänningsgeneratorn.
Om du vill mäta exakt på mindre spänningar så får du väl hänga på en förstärkare före? Om du ska mäta motstånd som tål en gnutta mer ström så är det väl enklast att skicka på en starkare konstantströmgenerator? Jag tror att vanliga digitala universalinstrument är byggda med konstantströmgenerator med valbara styrkor, en tiopotens mellan varje val motsvarar att flytta decimalpunkten ett steg.
Du får räkna på exaktheten dels med att endast använda en konstantströmgenerator och då bara nyttja området 0...+2V och dels att både ha en spänningsreferens på -2V och en konstantströmgenerator för att nyttja hela området -2...+2V. Det sistnämnda ger dubblad exakthet på själva A/D-omvandlingen, men du drabbas då även av oexaktheten hos konstantspänningsgeneratorn.