Sänkning av ut-spänning till 12V i en 12.5V bredbands-UPS?

Berätta om dina pågående projekt.
Syno

Sänkning av ut-spänning till 12V i en 12.5V bredbands-UPS?

Inlägg av Syno »

Hoppas någon med mer säkra kunskaper om el/elektronik orkar förbarma sig över detta... :roll:
Behöver lite hjälp med att hitta det enklaste och/eller biligaste sättet att sänka utgående spänning (gärna reglerbart) från en bredbands-UPS tillverkad av APC. Jag har lödningskunskaper, kan en del om "vanlig" el och har monterat en hel del bilstereo etc i mina dagar.

Följande vet jag om UPS:en:

Officiell ut-spänning:
12.5V DC, vilket jag iofs tycker verkar aningen udda, men så är det..

Uppmätt spänning med Volt-meter:
12.78V, så inte är det "bara" en 12V då det ligger en bra bit utanför ev marginaler för en 12V-utrustning.

Max belastning:
27Watt

Behoven:
Att få ner UPS:ens ut-spänning till så precis 12V som möjligt även om lasten (i Ampere) kan variera pga att olika laster/utrustningar kopplas till UPS:en. Så, det handlar i princip om toleransmarginaler, MEN... för att inte garantierna skall ryka (bokstavligen..) på ansluten 12V-utrustningen behöver spänningen alltså regleras ner, om än så lite.

Exempel på aktuella laster:
Ett par olika/varierande 12V-förbrukare, t ex 12V-ciggplugg för omvandling till 5V (till TellStick via USB-kabel) samt en direktkabel till en Dovado-router med antingen 12V/1.2A förbrukning (Dovado PRO) eller 12V/2A förbrukning (Dovado 4GR).
Kan nämna att Dovadons eladapter mättes till 12.18V/2A, och att garantierna bara gäller om originalladdaren använts...
Så, att chansa och koppla UPS:ens högre ut-spänning direkt på den lasten är kanske inte direkt att rekommendera.

Eftersom det trots allt är en UPS så har jag utgått ifrån att all "rening/filtrering" redan finns i den och att DC-spänningen redan är OK i alla andra avseenden, åtminstone fram till den ev lösning som jag nu hoppas någon kan föreslå.

Så, finns det någon därute som vet något om detta och som skulle kunna assistera :?:

(Detta ärende är väl på gränsen att ligga i Projekt-delen, men i värsta fall får väl någon admin flytta det... För mig är det iaf ett projekt som i allra högsta grad är påbörjat, alla delarna finns, den sista avgörande delen i projektet är nu frågan kring sänkningen. :shock: )

//Syno
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Sänkning av ut-spänning till 12V i en 12.5V bredbands-UP

Inlägg av Walle »

Den enklaste lösningen är väl en diod i serie med lasten. Framspänningsfallet över vanliga kiseldioder ligger kring 0.6-0.7 V. Eller kanske en 12 V Zenerdiod parallellt med lasten (minns inte om man måste ha en resistor för att den inte ska brinna upp, är lite för trött för att tänka klart just nu).
Syno

Inlägg av Syno »

Snabbt svar! Och, det låter ju iaf enkelt. :D

Och, dioden skapar inga andra fenomen som kan "störa" lasterna?
Lasten på typ 2-2,5A är inget problem?

Bara att räta ut frågetecknet kring parallell/serie resp ev resistorer, då?
Zenderdiod känner jag inte till, får kolla den, men orkar du återkomma med lite mer info kring detta är jag naturligtvis tacksam. :)

Funderar också på ifall UPS:en kommer att försöka kompensera för spänningsfallet... för det är ju trots allt en UPS. Som säkert har vissa givna normalvärden den försöker hålla. Men, det får jag testa. Antingen kommer förslaget att fungera, om man dimensionerar dioderna för full belastning, eller så börjar UPS:en klaga på att den lastas för mycket... ändå värt att testa om kostnaden handlar om några 20:or...

Och, var man får tag i grejerna lämpligast. Elfa? De brukar iofs inte vara billiga, men handlar det om typ 20 - 25:- så bryr jag mig inte, bara det är enkelt att få tag på.
Senast redigerad av Syno 1 april 2014, 03:45:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vilken utrustning är det som ska drivas, som är så kinkig på spänningstoleransen?
Syno

Inlägg av Syno »

Dovado-router (3G-bredbandsrouter) samt en TellStick radiosändaren/mottagare för 433MHz-utrustning.
visst, det är "bara" en 1000-lapp per enhet, men grejerna står avigt till (sommarstugan) så det är inte bara att byta, det är en hel del trassel att ta sig dit för att byta ut dem... :?
Och, jag tror att man brukar säga +/- 5%, och detta är över det, om än bara liiite... men så är det ju det där med att "nära skjuter ingen hare..".

Med anledning av första förslaget:

Skulle man kunna parallellkoppla ett antal (5-6st) såna här i serie med lasterna:
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... 49BRLG.pdf

Hmm.. ser nu, och om jag tyder alla variabler rätt(??), så verkar spänningsfallet vara 1.2V på dessa?
Blir för mycket, tror jag. Och, frågan är ifall de verkligen pallar i övrigt?
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Ärligt talat så skulle jag köra rakt på, utan någon extra reglering.

Cigg-adaptern till exempel klarar garanterat 14V rakt av (13,7V är normalspänning i bilen när generatorn laddar).

Jag är skeptisk till att någon elektronik i Dovadon drivs direkt från 12V-ingången, den har garanterat en intern regulator som sänker spänningen ytterligare och jag skulle bli mycket förvånad om 1V överspänning på ingången skulle döda den.

(Om den mot förmodan skulle dö så säger du ingenting om att du använt något annan än originaladaptern så är alla nöjda och glada och garantin gäller)
Syno

Inlägg av Syno »

Jadu, jag har ju funderat på det men jag är ingen expert, som sagt, även om jag "meckat" bilstereo etc en hel del i mitt tidigare liv, och där finns det en hel del marginaler... Så jag hoppades på lite hjälp/stöd härifrån. :)

Och, detta med att inte säga något blir lite svårt iom att jag ju redan haft kontakt med dem och frågat rätt ingående hur kinkiga Dovados routrar är vad gäller spänningen, och svaret var "...12V, endast original-adapter..."... Därmed tolkade jag det utifrån gällande "praxis" med 12V +/- 5% (11.4-12.6V, om jag tänkt rätt).. Har ju inte tillgång till ett helt gäng med Dovado-adaptrar, men de två jag har håller sig med god marginal på rätt sida om de 5%... Båda två (12.18V resp 12.25V).

Sedan är det ju inte bara den (o-)moraliska frågan här, utan det blir en hel del bök om det händer något, förutom att skaffa själva ersättningsutrustningen. Resor, tid, uppkopplingsbortfall vad gäller larm, temperatur- och kameraövervakningar, osv..
Ciggadaptern håller jag med om att vi kan glömma vad gäller spänningsproblemet, men kan/får inte glömmas bort när det räknas på belastningen... ev får jag välja att driva den via en av Dovado-routrarnas interna USB-portar om det visar sig bli för mycket totalt.
Enl tillv så drar den bara c:a 1W, även om adaptern som skickas med är en 5V/1A...
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Dovado lär inte godkänna något annat än originaladapter oavsett kinkighetsgrad på matningsspänning eftersom det är den adaptern de har använt vid design och test och deras godkännande gäller för systemet nätadapter + router, inte för ingående komponenter.

Varifrån kommer "praxis" med 12V+-5%? Det låter mer som en lokalt reglerad matningsspänning a'la PC-nätagg än nånting som kommer utifrån? Enklast är nog att öppna Dovadon och kolla hur det ser ut, med 90% sannolikhet regleras spänningen ner till nåt mer användbart direkt efter DC-jacket.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Cig-adaptern som ger 5V USB-spänning ut klarar garanterat mer än de 12,7V du mätt upp. Bil-el ska minst klara 10,7-14,4V, helst åtminstone tåla (men kanske inte fungera) vid ännu större område.

Jag röstar också på en diod i serie med matningen till Dovado-lådan, då sänks spänningen 0,6-1V (beroende på ström genom dioden).

OBS, se till att ha en diod som tål tillräcklig ström. Det blir oftast kortis i dioder när de går sönder, så överbelastar du en för klen diod så får du för hög spänning.

Men vad är det för UPS du har? Om det är en batterispänning rakt av så är det väl troligare att det blir upp mot 13,8-14,4V ut?
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Det vore kanske intressant att kolla med en ballast vad du egentligen får för spänning ut. Det kanske inte är 12,5 volt som det står.
xxargs

Inlägg av xxargs »

nätaggregat brukar vara den billigaste enskilda prylen till en apparat och kvaliten kan verkligen vara 'sådär'

Om man har en apparat som verkligen kräver ganska exakt 12 volt så kanske man har 12.5 Volt på aggregaten för att spänningen sjunker med 0.5 Volt pga resistansen i kabeln när utrustningen drar 2 ampere.

med största sannolikheten så har du en intern switchad omvandlare i utrustningen som tål både 15 och kanske 20 Volt i matningsspänning då det sällan är direktmatad utan kretsarna invändigt behöver typ 3.3V, 5 Volt och typ någon slutsteg/effektpryl kanske 10-12 Volt som förmodligen också går via en egen regulator.

och det enda som jag direkt kommer på som inte gillade tex. 13.8 Volt istället för 12 Volt var 3.5" hårddiskar där motordrivningen (matad normalt av 12 Volt) var så optimerad mot spänningen att motorn blev lite för stark när motorn väl drev skivan och accelererade att den övervarvade lite innan regleringen stängde av och man hörde hur varvtalet var modulerad upp och ned... det var inget som gick sönder, däremot fungerade inte HD som den skulle just då...
Skriv svar