Telia Friendfinder - positionering

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
benne

Telia Friendfinder - positionering

Inlägg av benne »

På förekommen anledning (min MC stals i helgen :cry: ) så skissar jag på att installera ett system som kan positionera min bil/MC.

Telia har en tjänst som heter FriendFinder som gör just detta, så det hela är ganska enkelt.

Göm en gammal mobiltelefon med kontantkort i bilen/MC:n och koppla den till batteriet så att den laddas antingen när man kör eller hela tiden (beroende på hur ofta man kör då...) Sen kan man positionera bilen grovt via Internet.

Nåväl, mitt enda (ganska enkla) problem i denna enkla lösning är:
Bilbatteriet är på 12V - men mobilens batteri på 3,6.

Sitter det alltså i de (lätta) billaddare man köper en spänningsomvandlare? Nån som vet hur de ser ut inuti? :lol:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Om telefonen inte drar så mycket ström är det väl bara använda en spänningsstabilisator? Eller en zenerdiod + transistor skulle funka..
nackdelen är väl att det drar lite ström även när det inte används
Senast redigerad av Fritzell 25 januari 2006, 21:54:58, redigerad totalt 1 gång.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ja, det lär det göra, sitta en spänningsregulator i billaddaren alltså, annars borde inte mobilen må särskilt fint.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Kan upplysa om att tjänsten bygger på att mobiltelefonen stöder det också, vilket de gamla inte gör. Dom gör alltså inte triangulering endast med hjälp av basarna, utan det är telefonerna som räknar ut sin position.
Men även dessa telefoner kanske räknas som "gammal" idag?

Mvh
speakman
Loial

Inlägg av Loial »

Telia FriendFinder bygger endast på vilken RBS man är uppkopplad mot. (tror inte det har att göra med telefonen)
Men man vet ju i vilket område man ska hålla koll...
Har funderat på att installera liknande i saaben. Då gärna också möjlighet till att ringa upp telefonen och aktivera siren eller larmet, för att på så sätt leta reda på den :-)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En liknande fråga var upp för ett tag sedan, då hämtade jag denna info från Telia:

För att använda FriendFinder måste man vara Telia-kund. Tjänsten fungerar efter registrering för alla Telia-abonnemang samt Refill. Har du Refillkort måste du registrera det. Alla *nyare* GSM- och 3G-telefoner kan användas.

Tjänsten tar reda på vilken basstation som mobiltelefonen befinner sig i närheten av. Dessutom mäts avståndet från basstationen till telefonen. Med hjälp av den informationen kan man utifrån kunskap om basstationernas placering ungefärligt räkna ut inom vilket område telefonen befinner sig i.
Loial

Inlägg av Loial »

Har dom kompletterat med avstånd nu också? låter kanonbra...

"Telia har valt att använda en nätbaserad teknik för positionering. Detta för att ge möjlighet att positionera alla mobiltelefoner, oavsett märke och modell. "

Det funkade med en urgammal 768:a förra året i alla fall :-) Så mobilmodell tror jag inte är av större betydelse.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag hörde något om att ifall mobilen klarar mms så ska det fungera. Vet inte om detta stämmer. Har 786'an mms?
Loial

Inlägg av Loial »

hehe... den hade knappt SMS :lol:

Men dom kan ju ha gjort om systemet i.o.m. att dom har avståndsmätning nu också. Något i nyare gsm-standarder som gör det enklare, kanske via GPRS eller nåt?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"hehe... den hade knappt SMS"

Då förstår jag... :lol:

Tyvärr har jag inte Telia, så jag kan inte prova med min gamla "tegelsten".
Loial

Inlägg av Loial »

Ytterligare OT: pyttesmå stenhårda knappar, och ingen T9... därav "knappt"
benne

Inlägg av benne »

Yes, den bästa lösningen för mig vore:

Då larmet utlösts får man ett SMS, sedan kan man positionera telefonen (fordonet) mha FriendFinder. En siren (eller en raket :twisted: ) som inte är beroende av fordonets batteri kan sedan utlösas genom att skicka ett SMS med en speciell kod när man är i närheten.

Men...då börjar vi prata ganska avancerade prylar :)
Loial

Inlägg av Loial »

"(eller en raket :twisted: )" - oj, bilen stod visst i ett garage :lol:

Men så omöjligt borde det inte vara att göra nåt sånt här. Det har pratats lite om kommunikaiton PIC-mobil här förut, hittade inte den tråden för tillfället dock. Det borde räcka med en mobil, en PIC, (extern antenn för räckvidden?) ett litet separat batteri till hela kitet, och en siren.
PIC:en borde ju kunna tolka en viss sträng ur ett sms? t.ex. "larma"?
Vore rätt kul att se reaktionen på ev. biltjuv om man aktiverar larmet efter X timmar. Givetvis är all elektronik dold på ett bra ställe.
För att gå ytterligare en bit - en kamera som tar kort när någon sätter sig i bilen vore kanske också en bra ide, skickat som mms kanske.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Datakabel till gamal nokia är "ganska" väl dokumenterad. Så den bör man kunna koppla till en PIC. Så blir det ett pill att skriva koden.

Vad det gäller att ladda så är det kanske ett problem:
- att äldre telefoner inte är så snåla med strömen.
- man kanske inte kör hojen så ofta.
- hojen har ett litet batteri från början.
- PSU:n ska överleva andra "bensinmotor relaterade" otrevligheter.

Så kan det bli ett mycket större projekt än så men en bra start är att fixa PSU:n.

Frågan är om den nöjersig med 3,3V ? Då kan man köra med LM2674M-3.3 kanske. Eller om det inte är "OK" så får man ta den som är variabel:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... =10468.htm
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Att endast gå på RBS kan ge väldigt dålig precision i glesbygden, så det kan vara flera mil mellan masterna. Men man vet ju var i landet den befinner sig iaf. :P

Mvh
speakman
Skriv svar