Alternativ till ELFA-katalogen för nygammal experimenterare
Alternativ till ELFA-katalogen för nygammal experimenterare
Hej
Höll på med elektronik mycket när jag var yngre och har en ELFA-katalog årgång 2004 stående i hyllan. Nuförtiden finns det mycket annat som man ska göra så man har inte lika mycket tid att sätta sig in i saker som förr.
Nu ville jag prova att bygga ett stroboskop med lysdioder och började fundera på hur mosfet:ar fungerar och vilken modell som är lämplig. Det var något som jag slog upp elfakatalogen förut och tittade i deras fina faktasidor och sedan i tabellerna. Men nu hör jag att elfakatalogen är mycket sämre och den gick inte att beställa om man inte hade företag tydligen.
Köpa komponenter har jag hittat på internet, t.ex. electrokit.se, men jag finner inte några bra sammanställningar/jämförelser av komponentdata och pris/tillgänglighet. Hur gör man nu för tiden? Finns det något alternativ till elfakatalogen?
PS: Jag har för mig att jag läst liknande trådar för flera år sedan men när jag sökte nu så hittade jag inte vad jag letade efter (jag lovar, jag har faktiskt sökt ett tag)
Höll på med elektronik mycket när jag var yngre och har en ELFA-katalog årgång 2004 stående i hyllan. Nuförtiden finns det mycket annat som man ska göra så man har inte lika mycket tid att sätta sig in i saker som förr.
Nu ville jag prova att bygga ett stroboskop med lysdioder och började fundera på hur mosfet:ar fungerar och vilken modell som är lämplig. Det var något som jag slog upp elfakatalogen förut och tittade i deras fina faktasidor och sedan i tabellerna. Men nu hör jag att elfakatalogen är mycket sämre och den gick inte att beställa om man inte hade företag tydligen.
Köpa komponenter har jag hittat på internet, t.ex. electrokit.se, men jag finner inte några bra sammanställningar/jämförelser av komponentdata och pris/tillgänglighet. Hur gör man nu för tiden? Finns det något alternativ till elfakatalogen?
PS: Jag har för mig att jag läst liknande trådar för flera år sedan men när jag sökte nu så hittade jag inte vad jag letade efter (jag lovar, jag har faktiskt sökt ett tag)
Re: Alternativ till ELFA-katalogen för nygammal experimenter
Visst kan du beställa som privatperson. Det går bra att betala med kreditkort.
Dagens tryckta kataloger skall innehålla så mycket att det bara får plats med väldigt litet info per artikel. Jämför tex en Elfakatalog från i dag med en från 70-talet.. Många grossister har överhuvudtaget inte tryckta kataloger. De som ännu har är Elfa, Mouser och RS.
Dagens tryckta kataloger skall innehålla så mycket att det bara får plats med väldigt litet info per artikel. Jämför tex en Elfakatalog från i dag med en från 70-talet.. Många grossister har överhuvudtaget inte tryckta kataloger. De som ännu har är Elfa, Mouser och RS.
Samlade inte elfa alla faktasidor i nån separat bok när dom försvann ur katalogen ?
Elfa vill nog ha betalt för att skicka katalogen av privatpersoner (?) men går du dit får du en gratis, oavsett vad det står för pris på den.
Elfa vill nog ha betalt för att skicka katalogen av privatpersoner (?) men går du dit får du en gratis, oavsett vad det står för pris på den.
Jo eller häfte, det går att ladda ner som pdf...
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... /fakta.pdf
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... /fakta.pdf
Tackar, där ser man. Jag minns att jag sökte efter ELFA katalogen i deras sökfunktion för några år sedan och den hittade inget då så jag trodde det bara gick att få den genom att fylla i ett formulär där Företag var obligatoriskt. Nu när jag sökte så kom den upp, kostnadsfri så det blir väl bara frakt antar jag.
Tack för pdf:en med faktasidorna. Bättre än inget
Mouser hade jag aldrig hört talas om men dom hade en riktigt fin sida på svenska som visade data för transistorer ungefär som jag ville ha det. Super!
Tack för pdf:en med faktasidorna. Bättre än inget
Mouser hade jag aldrig hört talas om men dom hade en riktigt fin sida på svenska som visade data för transistorer ungefär som jag ville ha det. Super!
Alternativ:
ELFA
Farnell
Elektrokit
Mouser
Digikey
RS Components
(finns någon stor UK baserad som jag glömt namnet på)
Sedan gäller det att ha tur med fraktfirmorna.....
ELFA
Farnell
Elektrokit
Mouser
Digikey
RS Components
(finns någon stor UK baserad som jag glömt namnet på)
Mouser, Farnell, Elfa etc har alla "parametriska" sökfunktioner som är bra om man vet ungefär vad man vill ha. Kataloger är toppen om man vill se vad som finns.Mouser hade jag aldrig hört talas om men dom hade en riktigt fin sida på svenska som visade data för transistorer ungefär som jag ville ha det. Super!
Apropå det så kan jag passa på och fråga om det också. Det är riktigt sugit om man köpt något på ebay och så kommer det med DHL, UPS eller liknade och dom jäklarna vägrar ju lämna det på ett lokalt utlämningsställe så man måste vara hemma hela dagenblueint skrev:Alternativ:
Hur är er erfarenhet med sånt. Vilka skickar så man kan gå och hämta det på posten eller annat lokalt utlämningsställe?
Det tog ett tag för ELFA att ta till sig detta med parametrisk sökning.
Apropå fraktfirmorna så verkar UPS vara noga med ett moms, tulla och köra vilse
Apropå fraktfirmorna så verkar UPS vara noga med ett moms, tulla och köra vilse
Hehe,måste lägga till att jag just skapat ett konto och beställt en katalog från ELFA. Bara en katalog och det stod först att det skulle bli 39 kr i frakt. Helt ok för mig. När man kom till nästa sida stod det dock noll i slutsumman så tydligen skickas katalogen gratis i alla fall. MEN, jag blev ändå skickad till kortbetalning där jag fick betala 0.01 kr 
Problemet med fraktföretagen är väl att de är för världstäckande och inte verkar sugna på att samarbeta med varandra.
Visst, fint ifall någon i USA vill nyttja DHL för att de funkar bra där, men det vore önskvärt om det fanns ett interface mellan DHL i USA och posten i Sverige, så att man ändå kan ta emot det via posten.
Visst, fint ifall någon i USA vill nyttja DHL för att de funkar bra där, men det vore önskvärt om det fanns ett interface mellan DHL i USA och posten i Sverige, så att man ändå kan ta emot det via posten.
Både dhl och ups brukar det inte vara några problem att hämta hos, problemet är att det kanske är en bit längre och att det inte är öppet så länge på dagen.
Ett alternativ är att skriva en fullmakt att de får lämna utan underskrift.
Det bästa alternativet(IMHO och förutsatt att det är ok) är att styra om leveransen till jobbet, jobbar man på något större ställe kommer de förmodligen förbi där ändå.
Ett alternativ är att skriva en fullmakt att de får lämna utan underskrift.
Det bästa alternativet(IMHO och förutsatt att det är ok) är att styra om leveransen till jobbet, jobbar man på något större ställe kommer de förmodligen förbi där ändå.
AndersG skrev: Mouser, Farnell, Elfa etc har alla "parametriska" sökfunktioner som är bra om man vet ungefär vad man vill ha. Kataloger är toppen om man vill se vad som finns.
Väldigt sant, jag tycker en papperskatalog och en websida kompletterar varann bra.
Om man behöver "En lagom stor kontakt till det nya bygget" så är det ofta betydligt enklare att bläddra i katalogen än att klicka sej fram på sidan tex.
Det är ju inte varje dag man bläddrar i sin elfakatalog, men nog vill man ha den i hyllan