Jag bygger alltid (hittills inget undantag) mina rörförstärkare med nätdelen integrerad, men det finns fall där man vill ha nätdelen separerad från själva förstärkardelen.
Förförstärkare, speciellt phono, kan må bra av att ha en brummande nätdel lite avskilt. Fysiskt små förstärkare kan också behålla sina små mått om nätdelen placeras på sladdlängds avstånd.
Min fundering är vad man rimligen kan ha för kontakt för att koppla ihop förstärkare med nätdel. Det rör sig om 4, eller 6 kontakter:
Högspänning, 150-350V @ 50mA
Lågspänning, 6.3V @ 1-3A
Ev bias, -30 - -70V @ 5-20mA
I ett gammalt hybridförstärkarprojekt i ETI använde man en vanlig 5-polig DIN-kontakt men där var spänningarna lägre (70-90V). Kjell hade en rektangulär kontakkthistoria med olika poltal, men jag tror spänningen var begränsad. Vd tror ni andra?
Kontakt för HV och hög ström (LV)
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Kontakt för HV och hög ström (LV)
Jag tittade lite på sådana men jag såg inte om de fanns i chassihanmodell.
jag har en McMurdokontakt som jag är ganska förtjust i. OM man har alla delar har den också en låsmekanism. Den andra kontakten är nog en kontakt från fordonsindustrin.

jag har en McMurdokontakt som jag är ganska förtjust i. OM man har alla delar har den också en låsmekanism. Den andra kontakten är nog en kontakt från fordonsindustrin.
Du lär väl vilja ha en hona på nätdelen och en hane på förstärkaren (inte så kul med spänningsförande stif).
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Förstärkaren har en chassihane, medan nätaggregatet har en sladdhona och sladden fast monterad i låddan.