blinkfyr och sirenkrets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lödmannen

blinkfyr och sirenkrets

Inlägg av Lödmannen »

tja

har en simpel krets med två st transistorer nån konding och motstånd som gör att en ledlampa blinkar

och en sirenkrets som låter som en siren konstant (uppbyggd på i stort sett samma sätt)

nu är min uppgift att koppla ihop kretsarna så så varannan gång blinkar de och den andra gången låter de... blink. siren. blink. siren

hur gör man de?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: blinkfyr och sirenkrets

Inlägg av danei »

Om du har ett schema så är det lättare att beskriva. Jag gissar att det är en sådan här koppling du har.
Bild
Den kallas astabil vippa.

Om du tar bort en av dioderna och tillhörande resistor och kopplar in din sirenkrets där så bör du få önskad funktion. Dvs, matnignen bli samma för båda kretsarna men sirenkretsen jordas via en av blinkkretsens transistorer.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om man dödar matningen till basmotstånden i den astabila vippan så stannar den utan att man behöver bryta lika stor ström.

Det borde alltså gå att ansluta "matningsänden" av basmotstånden i sirenvippan till kollektorn på ena transistorn i led-vippan.

P.S. en roligare variant är att sätta ett R/C-filter där, då kommer sirenens frekvens att gunga upp/ned i takt med LED-blinket!
Lödmannen

Inlägg av Lödmannen »

Här är kretsarna, dom ska kopplas ihop så de blir varannan blink och varannan tut

tack på förhand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Lossa övre delen av R1 och R2 på sirenbygget och anslut dem till blinkbygget vid korsningen mellan TR2's kollektor, C2's plusände och lysdiodens katod.

Frekvensen på sirenen kommer antagligen bli något annorlunda på grund av att anslutningspunkten i blinkbygget inte ger full matningsspänning, men on-off-funktionen i takt med blinkningarna kommer finnas.

P.S. vad heter kursen du läser? :wink:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag skulle nog koppla sirenens TR1 emitter till blinkfyrens TR1 kollektor. Men jag tror nog att Mia har mer erfarenhet av det här än mig.
Lödmannen

Inlägg av Lödmannen »

tusen taack! får pröva detta på måndag, hahha det är vanlig teknik i grundskolan 7-9 :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det låter som att du går lite utanför vad det var tänkt i kursen va? :D
Ett gått råd är att fundera lite på vad som händer i kretsen när du kopplar som det har föreslagits här. Men lär sig inte mycket på att bara ansluta saker enligt instruktion.

När jag läste teknik på grundskolan skulle vi bygga en "elorgel" det var i princip som din sirenkrets, men med flera resistorer i serie som man petade på med en spik. Det var även en lysdiod med i kretsen, dioden var vänd åt fel håll i schemat. det var det ingen som sett trots att de använt samma underlag i många år. De flesta har ingen aning om vad de gör på de där lektionerna. I alla fall var det så på min skola, men det beror ju lite på läraren också.
Lödmannen

Inlägg av Lödmannen »

just våran klass 8an har inte fått ha teknink än men 7orna håller på med detta just nu, men då jag blir klar så snabbt på no lektionerna så fick jag extra uppgifter med detta :tumupp:
och tydligen enligt 7ornas kriterier så får man ett betyg E om man klarar blinkfyren ett betyg C om man klarar båda kretsarna och ett betyg A (MVG) om man klarar koppla ihop dom.

men jaa att veta hur ihopkoppingen fungerar är väll tanken med allt ihop, och de har jag nästan ingen aning om.. :S
någon som kan lära ut övergripande? :)
samt hur fungerar egentligen en transistor? mer an att av på av på?

// Oskar
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag kan försöka. En NPN transistor (BC548 i dina scheman) släpper fram en ström från kollektorn (C) till emittern (E) när det går en ström från basen (B) till (E) Strömmen genom C-E är mycket större än B-E. Typ en faktor 100, men den är olika för olika transistorer. Det gör den utmärkt att förstärka strömmar. Om man tänker sig transistorn som en ventil och strömmen är vatten, Spänningen blir då vattentrycket. (mycket lättare att visualisera, jag hittar tyvärr ingen bild online) Ventilens öppningsgrad styrs av flödet genom B-E övergången. Så flödet genom C-E är proportionellt mot flödet B-E. Det under förutsättningen att trycket är tillräckligt in på C. Hänger du med eller rör jag bara till det?

Spänningen över C-E är typiskt 0,2V Spänningen C-E när transistorn inte begränsar strömmen är 0,7V.

Bild

När TR1 leder kommer den att jorda C1 (0,2V) vilket gör att TR2 inte får någon basström och kan då inte leda. När C1 efter en tid laddats upp så att spännignen till TR2s bas kommer upp till 0,7V så kommer den att öppna och jorda C2 vilket får RT1 att stänga. Detta fortsätter sedan kontinuerligt.

Det är lättare att hjälpa dig framåt om du funderar själv och ställer frågor på det som du inte greppar. Att bara koppla ihop dem enligt vad någon på internet säger känns inte som att det motiverar ett högre betyg....
Lödmannen

Inlägg av Lödmannen »

Så att när de kommer + till basen så "öppnas" transistorn och släpper igenom från kollektorn till emittern?. isåfall förstod jag och får tacka för lektionen! :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Japp. Det stämmer. När det gäller PNP är det tvärt om. den öppnar när det kommer en negativ spänning. I sirenkretsen har du en PNP och en NPN transistor.
Lödmannen

Inlägg av Lödmannen »

men vilken spänning behövs och vad är maxspänning på basen? samt vad klarar en bc 548 av i "genomföringsspänning/ström" de rör sig om milivolt eller?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Spänningen över bas-emitter är 0,7V. Det är ett typvärde som stämmer ganska bra för alla bipolära transistorer. dvs. NPN och PNP. Över 0,7V leder den och under det leder den inte. Så om man bara begränsar strömmen till ofarliga nivåer blir spänningen inte högre än 0,7V.

EDIT: Här finns ett datablad för BC 548.

Där kan man läsa att max spänning kollektor - eremiter är 30V
Den klarar en kollektorström på 100mA
Förstärkningen kan variera ganska mycket män är minst 100 gånger och typiskt 300 gånger

Dvs. basströmmen behöver inte vara mer än 1% av kollektorströmmen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

danei skrev:Jag skulle nog koppla sirenens TR1 emitter till blinkfyrens TR1 kollektor. Men jag tror nog att Mia har mer erfarenhet av det här än mig.
Jag ändrar mig och föreslår att göra som du säger tror jag :)

(min rent praktiska erfarenhet av det här är att jag just byggt "siren som gungar upp och ned i frekvens" i slutet av 80-talet. Kopplingen byggdes som skatbo med två astabila vippor, och användes som butikslarm under ett par år och hindrade faktiskt uppenbart ett par stölder. :) På den tiden stal folk både bärbara stereo och stationära VHS-spelare ifall de inte var larmade :( ).
Skriv svar