Driva en router på bilbatteri?
Driva en router på bilbatteri?
Hej,
Har en Huawei B593 (Telias 4G-WIFI-router).
Den drivs av ett nätagg som är specat till 12VDC 2A.
Nu har jag tänkt att ta med detta i husbilen på semestern och vill du driva det med bodelsbatteriet i husbilen.
är detta är fulladdat ligger det väl på lite över 14V och ner till strax under 12V i värsta fall skulle jag gissa.
1. Kan man driva routern med denna spänning direkt utan att den tar stryk? Vad tror ni?
2. Kan man driva den med en stabb på typ 9V? Kanske ändå drivs av längre spänning internt?
3. Hur skulle du göra?
Tips och förslag mottages. Det sista man vill göra är ju att bränna routern...
Har en Huawei B593 (Telias 4G-WIFI-router).
Den drivs av ett nätagg som är specat till 12VDC 2A.
Nu har jag tänkt att ta med detta i husbilen på semestern och vill du driva det med bodelsbatteriet i husbilen.
är detta är fulladdat ligger det väl på lite över 14V och ner till strax under 12V i värsta fall skulle jag gissa.
1. Kan man driva routern med denna spänning direkt utan att den tar stryk? Vad tror ni?
2. Kan man driva den med en stabb på typ 9V? Kanske ändå drivs av längre spänning internt?
3. Hur skulle du göra?
Tips och förslag mottages. Det sista man vill göra är ju att bränna routern...
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: Driva en router på bilbatteri?
1:
Hade det varit min burk så hade jag inte gissat. Har man gissat fel (50% chans) så kan den gå sönder,
vilket vore både onödigt och tråkigt. (Även om det är kul att reparera saker..)
Men det mesta *brukar* ha en intern regulator.
2:
Att reglera ner 12V till 9V vid 2A kräver sin regulator.
En linjär regulator (som 7809) skulle kräva en rejäl kylning,
så det enklaste vore en switchad regulator. (Sök t.ex efter "simple switcher" för att hitta enkla och billiga.)
Det finns förresten switchade regulatorer i likadan kapsel som 7809 och kompani.
3:
Jag hade öppnat den och tittat efter om den har någon spänningsreglering. Förmodligen har den det.
Annars hade jag testat att sakta minskat spänningen (från 12V) och testat hur den uppfört sig.
--
Så jag hade börjat med det jag skrev under "3".
Därefter eventuellt vidare till det jag skrev under "2".
Hade det varit min burk så hade jag inte gissat. Har man gissat fel (50% chans) så kan den gå sönder,
vilket vore både onödigt och tråkigt. (Även om det är kul att reparera saker..)
Men det mesta *brukar* ha en intern regulator.
2:
Att reglera ner 12V till 9V vid 2A kräver sin regulator.
En linjär regulator (som 7809) skulle kräva en rejäl kylning,
så det enklaste vore en switchad regulator. (Sök t.ex efter "simple switcher" för att hitta enkla och billiga.)
Det finns förresten switchade regulatorer i likadan kapsel som 7809 och kompani.
3:
Jag hade öppnat den och tittat efter om den har någon spänningsreglering. Förmodligen har den det.
Annars hade jag testat att sakta minskat spänningen (från 12V) och testat hur den uppfört sig.
--
Så jag hade börjat med det jag skrev under "3".
Därefter eventuellt vidare till det jag skrev under "2".
Verkar som att en spänningsregulator med boost/buck löser mitt problem som den här t.ex.
http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Converter ... 5645d2fd7c
Många prylar av den typen har en zener parallellt med ingången. Den skyddat mot transienter, om man kopplar in fel nätadapter kommer den att kortsluta ingången. (Det var inte jag som testade)
Hur funkar den när inspänningen närmar sig den valda utspädningen? Hur dealar den med dropoutspänningen av switchregulatorn?yngve skrev:Verkar som att en spänningsregulator med boost/buck löser mitt problem som den här t.ex.
Jag skulle gort ett av två alternativ:
Alt 1. Ta 5min och skruva isär, titta efter regulator, skruva ihop.
Alt 2. Skitsamma, kör på 12-15v och hoppas det håller, alt med effekt att jag surfar blocket senare...
Helt och hållet beroende på vad jag känner för, lite av en coinflipp oftast.
Kan vara så att jag vill sätta dit en egen kabel/connector med, ja då ska den ju ändå isär.
Alt 1. Ta 5min och skruva isär, titta efter regulator, skruva ihop.
Alt 2. Skitsamma, kör på 12-15v och hoppas det håller, alt med effekt att jag surfar blocket senare...
Helt och hållet beroende på vad jag känner för, lite av en coinflipp oftast.
Kan vara så att jag vill sätta dit en egen kabel/connector med, ja då ska den ju ändå isär.
Ingen LAN-chip kör med 12V, alltså finns det en reglering i dosan. Frågan är bara om den tål högre spänning än 12V - och jag tror att den klarar det.
Barserat på erfarenhet tror jag inte att den gör det. Erfarenheten kommer visserligen från en annan router.
I det fallet var det en router som skulle ha en 9V nätdel som blev ansluten till en 12V nätdel. Jag har gjort bort mig jag med, men den gången var det inte jag. Jag bytte dock zenern och fick fart på den.
Istället för att chansa blev det en sån här;
http://www.ebay.com/itm/DC-Boost-Buck-V ... true&rt=nc
Kan vara värt 30:- inklusive frakten
http://www.ebay.com/itm/DC-Boost-Buck-V ... true&rt=nc
Kan vara värt 30:- inklusive frakten