Undrar om val av mikrokontroller som nybörjare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ruben

Undrar om val av mikrokontroller som nybörjare?

Inlägg av Ruben »

Tjo
Jag tänkte börja programmera microcontrollers. Jag har sett folk som gör det på YouTube och en del programmerar i C, vilket skulle vara bra för mig som nybörjare.

Min fråga är: Vilket märke ska jag börja med? Eller vilka är bäst/lättast/kraftfullast?
Vad är det som skiljer dom åt?
Tacksam för hjälp att komma igång.
Senast redigerad av blueint 29 mars 2014, 12:11:19, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ettordsrubrik: microcontroller
JustNeed

Re: microcontroller

Inlägg av JustNeed »

Om du söker runt lite så är det avhandlat hundratals gånger.

Det generella svaret är att om du känner folk som redan sysslar med mikroprocessorer, ta samma, annars ta den som du hittar bäst guide till.
"Bäst" beror på omständigheterna, vad du har tillgång till och vad du vill göra.
Om du lär dig är det en hel massa prylar som är nytt för dig, men som du måste kunna för de flesta alternativen iallafall.

Ett tips är att inte vara lat och använda massa färdiga bibliotek i början, för då är det lätt att man missar hur det fungerar och då fastnar man så småningom.
sprawl

Re: Undrar om val av mikrokontroller som nybörjare?

Inlägg av sprawl »

Jag skulle rekommendera Arduino (http://www.arduino.cc/) som har väldigt mycket exempel och shields som är utökningskort med speciell funktionalitet.

Jag tycker att det är väldigt nybörjarvänligt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jo, Arduinon kommer fram väldigt snabbt när någon vill lära sig µC. Tyvärr tycker jag att av den man kan se i detta forum är inlärningen med Arduinon mycket minimal och i specifika fall noll - om inte negativ.

Men i grunden är det inte av stor betydelse exakt vilken µC man väljer, rådet om att välja det som polaren har är helt OK. Frågan är närmre: på vilket nivå vill man lära sig?

Vill man verkligen förstå µC är en Arduino lika bra/dålig som t.ex. BASIC-Stamp. Båda är hur enkla som helst att börja med men de gör allt de kan för att undvika att ge närmre kontakt med µC i nivå "nuts and bolts". Vill man bara blinka lite lampor och inte förstå det hela djupare är det helt OK.

Men vill man verkligen fatta hur det hela fungerar kan det vara ett ingångssteg men de blir snart "trånga" och man måste ändå gå vidare in i hårdvaran - och då är det enda man kan hämta med Arduino en dyr bootloader.

Väljer man t.ex. AVRStudio + en AVRISP mk 2 har man det samma som Arduino kan erbjuda, skillnaden är att man själv måste löda ett par komponenter ihop och att varje enhet man använder kostar 10-15% av en Arduino...

Jag skulle aldrig rekommendera Arduino, då baserat på den inriktning jag har, den är helt enkelt för begränsat. Hela systemet är för lättuggad och distanserat från hårdvaran för att jag skulle känna mig nöjd, å andra sidan är jag väl lite mer hardcore än de flesta när det rör sig om µC.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Min fråga är: Vilket märke ska jag börja med?

Spelar väldigt liten roll. Tipset att välja det som någon
kompis använder är alltid bra.

> Eller vilka är bäst/lättast/kraftfullast?
> Vad är det som skiljer dom åt?

Det är rellativt små skillnader.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om du bara "tänkt börja programmera" utan att ha något speciellt mål så känns det som att frågan är om mikrocontroller verkligen är vad du ska hålla på med.

Det är ju inte bara att programmera, en mikrocontroller behöver ju kopplas upp, man behöver förstå hur in- och utgångar fungerar, hur man får klockan att snurra som man ska osv.

När det gäller t.ex. Arduino så tycker jag inte man kan säga att det är en mikrocontroller. Det är en utvecklingsplattform som är uppbyggd kring en mikrocontroller.
EinarEnfas

Inlägg av EinarEnfas »

Icecap skrev:Jo, Arduinon kommer fram väldigt snabbt när någon vill lära sig µC. Tyvärr tycker jag att av den man kan se i detta forum är inlärningen med Arduinon mycket minimal och i specifika fall noll - om inte negativ.
Haha, så man riskerar att bli dummare om man skaffar en Arduino? Det var intressant. :badgrin:

I övrigt håller jag med dig till fullo. :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag undrar vad man skulle få för respons på ett bilforum om man reggade sig och skrev ett inlägg:

Hej, jag tänkte börja meka lite med bilar för det verkar roligt. Har ni några tips på bil som är bra för nybörjare? Vad är det egentligen för skillnad på olika bilmodeller?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Om man nu inte har sysslat med dessa förut

Hur i helvete skall man då fråga på forumet om råd utan att
få dessa svar där man gång på gång på gång på gång blir
idiotförklarad om man inte väljer rätt......

Swech
EinarEnfas

Inlägg av EinarEnfas »

Nerre skrev:Jag undrar vad man skulle få för respons på ett bilforum om man reggade sig och skrev ett inlägg:

Hej, jag tänkte börja meka lite med bilar för det verkar roligt. Har ni några tips på bil som är bra för nybörjare? Vad är det egentligen för skillnad på olika bilmodeller?
Vad snarstucken du är. :evil:

Handlar om en hobbypryl för några hundralappar. Kanske man tycker det verkar intressant och vill köpa en för att laborera och lära sig mer. Går ju fan inte att jämföra med en bil eller annan investering för flera månadslöner. :wall:

Stäng forumet för utomstående då så kan någon skapa ett nytt där nybörjare tillåts ställa frågor.

@Ruben:
Köp en Arduino och en labplatta. Samla på dig ett gäng motstånd, transistorer, potar, kondensatorer, lysdioder etc och börja experimentera. Lätt att komma igång, bra community om du kör fast (inte detta forum dock).
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om man inte har en aning om vad en mikrocontroller är, varför vill man börja använda en?

Och frågar man efter skillnaden mellan olika modeller så indikerar ju det att man inte har nån som helst koll... Jag menar, vilka modeller ska vi förklara skillnaden mellan? Ska det bara bli det vanliga PIC/AVR-kriget? Det finns ju liksom rätt många att välja på http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... ontrollers
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Du frågar efter råd så här får du ett! Köp en PIC kit 3 programmerare (ej 2an för den stödjer inte nyare arkitekturer), en valfri mikrokontroller (µC) förslagsvis en 16f690 då det är en av de vanligaste och en breadbord med lite kablar, knappar och led's. Därefter börjar du knacka C eller assembly! Jag skulle råda dig att börja med assembly då det kommer ge dig en djupare förståelse. Men jag måste samtidigt höja ett varningens finger. Oavsett vad du väljer måste du ha ett rejält förråd med tålamod! Vill du faktiskt göra nått med µC's inom en inte allt för avlägsen framtid köp en arduino!
Senast redigerad av ElectricNooB 29 mars 2014, 16:31:09, redigerad totalt 1 gång.
EinarEnfas

Inlägg av EinarEnfas »

@Nerre
Eftersom det uppenbarligen är en nybörjare som ställer frågorna kan man ju utesluta att han behöver köpa en Toshiba TX19A 32-bit ic och bygga upp ett kort runt denna med serieport eller usb.
Han vill programmera. Han vill komma igång. Då är ju de färdiga plattformarna att föredra. Exempel på svar:

"Googla på PIC och AVR och bilda dig en uppfattning"
"En xxx är lätt att komma igång med. (berätta om egen erfarenhet)"
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men det är skillnad på "lätt att komma igång med" och "användbar för det jag har tänkt använda det till".

Men ok, är man bara ute efter att lära sig, utan några planer på att bygga något användbart, så går det ju utmärkt att välja nåt som är "lätt att komma igång med" utan att bry sig om huruvida det är "användbart för det jag har tänkt använda det till".

Jag håller med om delar av ElectricNooBs råd: Breadboard och en programmerare. Men vilken uC-familj man ska börja med då är ju hugget som stucket så länge det finns DIL-kapslar. Men som TS ställer frågan så undrar jag om inte uppkoppling på ett breadboard är "för krångligt"... och då blir det värre.
EinarEnfas

Inlägg av EinarEnfas »

I detta fall verkar det ju rätt uppenbart att det handlar om en person som vill lära sig och komma igång och inte om en specifik styrkrets till tvättautomaten på Statoil i Kumla.
Skriv svar