Frågor om bilbatteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
arte

Frågor om bilbatteri

Inlägg av arte »

Hej,

Jag har 2 frågor om bilbatteri.
Jag har en Kia Sorento 2011, ungefär lika stor som en XC90. Den har gått snart 5000 mil.

1. Jag misstänker att mitt batteri börjar bli lite slitet, finns det något sätt att mäta detta? Är det rimligt efter bara några år?

2. Är det någon idé att lägga lite extra pengar på att skaffa ett batteri med mer kapacitet än orginal?
svanted

Re: Frågor om bilbatteri

Inlägg av svanted »

om laddningen funkar som den ska, och det gör den om man mäter c.a. 14V på batteriet när motorn går och har gått ett tag....
och det även om man slår på kupefläkten och hellyset.
en bra indikation på att det börjar bli dåligt är att det inte håller laddningen...
typ tappar kraft över natten eller är tomt på några dagar.
det är vanligt att det är generatorn det är fel på när startmotorn drar dåligt.
kolla den först.

nu kommer mina åsikter...
om man inte ska köra bränslevärmare väldigt länge är det inte så stor vits med att köpa ett större batteri än original...
är det bara fråga om startbatteri duger det gott med originalstorlek...
däremot är kvalitén ngt man ska tänka på...
speciellt om man kallstartar vintertid.
och viktigast...
att generatorn är frisk..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Håller i stort med svanted.

Kolla dock att kontaktpunkter är bra och rena, det är inte alls ovanligt att en jordfabel/fläta kan vara dåliga, oftast är det en fastskruvningspunkt som kan vara klen.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag misstänker att mitt batteri börjar bli lite slitet,

Vad är symptomen? Varför misstänker du det?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

arte skrev:Hej,

Jag har 2 frågor om bilbatteri.
Jag har en Kia Sorento 2011, ungefär lika stor som en XC90. Den har gått snart 5000 mil.

1. Jag misstänker att mitt batteri börjar bli lite slitet, finns det något sätt att mäta detta? Är det rimligt efter bara några år?

2. Är det någon idé att lägga lite extra pengar på att skaffa ett batteri med mer kapacitet än orginal?
Andra har ju berättat hur du kollar. Så jag inriktar mig på om det är rimligt.
I fall att man inte sköter sitt batteri rätt kan det ta slut ganska fort. Att missköta batteriet kan man göra genom att köra korta sträckor så att batteriet inte får nog tid att ladda upp under en längre körning. Låta batteriet sitta i bilen långa stunder utan att bilen används.

2. Har man av någon anledning behov av ett större batteri måste man också tänka på att ett större batteri också kräver mera laddning för att bli fullladdat. Hur det ska få det bör man då fundera över. Svaret kan t.ex bero på hur och när man använder den ökade batterikapaciteten.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ett bilbatteri kan dö fort om det inte laddas som det ska. Ett dåligt batteri kan mycket väl funka som det ska men ha en mycket lägre kapacitet än ett nytt. Jag bytte mitt nyligen just för att det uppförde sig så. Det drog runt motorn helt okej, men inte särskilt länge. När jag laddade det som blev det fullt väldigt fort. Dvs kapaciteten var väldigt låg. Men det höll laddningen som det ska. Jag har träffat på den typen av problem på fler bilar, så det är inget unikt fel. Ett bilbatteri behöver laddas lika mycket som det laddas ur, så storleken kvittar i det avseendet. Generellt är det läge att kolla laddningen om man tycker att batteriet dör för fort. Dålig laddning tar knäcken på batterier fort.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag brukar alltid sätta i ett med så stor kapacitet som får plats, finns ingen anlending att INTE göra det tycker jag, och förr eller senare behöver man den där extra effekten.

Klassikern är ju när man låter bilen stå länge..
arte

Inlägg av arte »

Tack för alla tips.

Jag kör mycket korta sträckor, ca 10-15 min. Så det är nog inte optimalt för batteriet.
Skall mäta på det efter det har fått ladda ordentligt.

I bland tycker jag att start motorn går lite trött när jag startar.
Lite då och då händer det att jag lämnar bilen på med kupe ljus eller liknande. Efter det blir den väldigt trött.
(I "default mode" så släcks släcks bara alla ljus om man låser, jag lämnar den ofta olåst)

Angående start i kalla miljöer, är det då viktigare med bättre kvalité på batteri än kapacitet?
Vad menas med kvalité på batteri?

Jag har läst att det är tyngre för generatorn att ladda ett batteri med högkapacitet, stämmer detta?
I så fall borde det vara SÄMRE med ett hög kapacitet batteri ifall batteriet inte matchar generatorns laddförmåga.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej det är inte sämre. Kör du så korta sträckor kanske du skulle fundera på cykel. Jag gissar att det är en anledning till att batteriet inte håller längre. Men det tenderar att medföra kondensvatten i oljan och en del andra mindre bra saker också. En bekant lyckades få oljepumpen att frysa....
arte

Inlägg av arte »

Jo cykel är nice! Men nu bor jag tillfälligt i USA och konceptet cykelbanor existerar inte riktigt här.
Det *går* att cykla men det är med livet som insats.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då har du kanske ett klimat som minskar kondensproblematiken i bilen. Jag har ingen koll på cykel möjligheterna där, men generellt kan man cykla bra mycket mer än folk gör.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Det som är avgörande för ett syrabatteris livsläng är antalet urladdningar. De som är normala påverkar inte nämnvärt
men de som laddar ur batteriet så pass mycket att bara 5-10% kvarstår sätter denna gräns.
Så fina värden om många ampertimmar osv behöver inte bli det bästa om man tänjer på områdesgränsen som batteriet klarar.
Det finns många tester på nätet där man förklarar ovan.

I min bil, -en diesel höll original batteriet från 01 till 2012. Dock är jag alltid noga med att glöda minst en gång vid stark kyla.
Säkert inget rekord. Motsatsen är min traktor som har dålig kompression, gamla glödare mm den äter batterier.
JonasE

Inlägg av JonasE »

När jag köpte min 945 Diesel -99 stoppade jag i ett Optima YellowTop. Det satt i när jag sålde bilen i vintras och funkade fortfarande. Det startade min dieselsexa ett par gånger per dag i 15 år och 35000 mil. Fina grejer.

Du skrev aldrig hur länge du lät den stå med innebelysningen på. Om den stod så länge att batteriet nästan var slut och sedan precis kunde startas.... inte bra. Bilbatterier mår inte bra av djupare urladdningar.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

arte skrev:Tack för alla tips.

Jag kör mycket korta sträckor, ca 10-15 min. Så det är nog inte optimalt för batteriet.
Skall mäta på det efter det har fått ladda ordentligt.

I bland tycker jag att start motorn går lite trött när jag startar.
Lite då och då händer det att jag lämnar bilen på med kupe ljus eller liknande. Efter det blir den väldigt trött.
(I "default mode" så släcks släcks bara alla ljus om man låser, jag lämnar den ofta olåst)

Angående start i kalla miljöer, är det då viktigare med bättre kvalité på batteri än kapacitet?
Vad menas med kvalité på batteri?

Jag har läst att det är tyngre för generatorn att ladda ett batteri med högkapacitet, stämmer detta?
I så fall borde det vara SÄMRE med ett hög kapacitet batteri ifall batteriet inte matchar generatorns laddförmåga.
Att köra så korta sträckor som du gör är definitivt inte bra. Du bör därför ladda batteriet någon gång lite då och då så att du inte kör med det så gått som oladdat långa tider. Längre körsträckor lite då och nu hjälper också till att ladda batteriet. Fast med korta körsträckor under långa tider behövs det att du kör bra många timmar innan du toppat upp batteriet.

Har du vinterperioder där du bor kan du bygga in en laddare under huven och du laddar då batteriet när du kör motorvärmaren.

Kondens i oljan gör att du bör ha fler oljebyten. Om det är kallt eller tropiskt klimat är lika dåligt för oljan. I tropiskt klimat är det värmen som gör att man bör byta olja oftare.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Har man körprofilen med bara 10-15 minuter körning så klarar den att återladda det som startmotorn behövde vid start men inte mycket mer - plusar man på med att glömma lampa på övernatten då och då så hinner inte generator kompensera denna uttag på flera dagars kortskörning då en laddning på flera amperetimmar tar tid att återladda då det går ganska långsamt och det behöver tid kort sagt.

Om man har den här typen av ogynnsam körprofil så är det lätt att man tullar några % av batterier lagrade kapacitet varje gång man kör även om generatorn laddar som det skall medans motorn går - för att det inte laddar under tillräcklig lång tid vid varje körning och det är inte vad som startmotorn drar som är problemet (det den mängden som förbrukades i en sekundlång start återladdas tämligen kvickt) utan vad bilen drar i tjuvström när den står parkerad då moderna bilar med mycket elektronik kan dra en hel del ström ganska långt efter man tagit ur nyckeln ur startlåset - och om nyckeln är kvar så kanske det inte går i sleepläge helt utan det är flera amperetimmar som dras ur batteriet varje dygn

om man skall likna hur ett bilbatteri med vattenbehållare så kan man säga att stora tanken har typ 80% av energin och som i botten är kopplad till en ytterligare tank som är svampformad via ett tunt sugrör och från den svampformade tanken som har typ 20% av batteriets lagrade kapacitet - har grova rör till till förbrukaren (startmotorn)

Detta gör att blybatteriet kan ge mycket ström under kort tid och sedan sjunker spänningen snabbt - och väntar man en kort stund innan ett nytt försök så hinner lite av vattnet i den stora tanke att fylla upp den lilla tanken en bit och så kan man köra ett varv till, dock under kortare tid och mjölka man på några gånger till så når man snart nivån att det inte hjälper att vänta. Det är den här effekten som gör att även ett batteri på 20% laddningssgrad fortfarande kan få igång en bil på sommaren nästan som om batteriet var nytt - men du har bara några sekunders vevande på dig innan det tar tvärslut och sommartid så hinner motorn starta med marginal innan man når den gränsen - men inte när man närmar sig hösten och det blir kallare och mer tungdrivet...

omvänt samma sak när man laddar - den lilla tanken fylls på fort (det som startmotorn tog nyss) av generatorn - men lilla nivåskillnaden mellan den lilla trattformadet tanken och den stora tankens vattenytan, som är kopplad med sugrör mellan sig - gör att flödet till den stora tanken är låg fast generatorn har rätt laddspänning och det enda som kan fylla upp den stora tanken helt fullt är _tid_, det som du med dina småkörningar inte tillåter och vägrar att ge och det är väldigt lätt att man sakta dränerar den stora tanken med små men konstanta småförbrukare och sådana laster behöver en laddning som tar nästan lika lång tid att återfylla som de förbrukades.

---

ett sätt att komma runt detta om man inte börja köra längre sträckor är att du har en CTEK-laddare eller liknande påkopplad batteriet i bilen över natten en eller två gånger i veckan...
Skriv svar