Vad används fixersalt till vid etsning?
Vad används fixersalt till vid etsning?
Jag hittade en gammal påse för framkallning som innehöll en påse fixersalt oxå. Det står inte vad den ska användas till. Frågan är alltså, vad ska den användas till?
"Fixersalt - För transreflex-, negativ och lithografisk film. Påsens innehåll löses i 1 liter vatten"
Sen är det två påsar framkallare typ A (löses i 1/2 liter vatten) och B (löses i 1/2 liter vatten). "Vid framkallning blandas en del A, en del B och en del vatten"
Det står nämligen inget om hur man ska göra med fixersaltet. Är det någon sorts efterbehandling kanske?
Sen är det två påsar framkallare typ A (löses i 1/2 liter vatten) och B (löses i 1/2 liter vatten). "Vid framkallning blandas en del A, en del B och en del vatten"
Det står nämligen inget om hur man ska göra med fixersaltet. Är det någon sorts efterbehandling kanske?
Eller för vilket Svart/vit filmaterial som helst. Eller svart/vit fotopapper.
Har du haft fotolab i garderoben ?
Fixersaltet löser upp de oframkallade delarna av
silverskiktet på filmen (d.v.s de obelysta), så att
filmen blir genomskinlig. En o-fixerad film har en brungul
färg och är nästan ogenomskinlig (vilket alla som någon gång
har monterat en vanlig 35mm film i t.ex en systemkamera har sett).
Fixerbadet har inte till huvuduppgift att stoppa framkallningen.
Om man vill ha ett abrupt stopp, så sätter man in ett "stoppbad"
mellan framkallning och fixering, det förlänger även hållbarheten
på fixerbadet.
Efter fixerbadet sköljer man noga (viktigt, eftersom rester av fixersaltet
kommer att bryta ner filmen eller pappret med tiden). Man kan även köra
speciella efterbehandlingar för förlängd hållbarhet. Eller (för fotopapper)
t.ex ett brom eller guld baserat toningsbad (för brun- eller blå-toning) för
extra hållbarhet, d.v.s så som man gjorde på gamla fotografier. Silversalterna
i pappret byts ut mot brom eller guldsalter...
> Nej jag använder det för att framkalla kortet efter att ha belyst det.
Om du med "kortet" menar ett fotografiskt papper, så är det OK.
Om du menar ett kopparlaminat, så är du fullständigt ute och cycklar !!
Detta har absolut INGENTING med etsning att göra !
Har du haft fotolab i garderoben ?
Fixersaltet löser upp de oframkallade delarna av
silverskiktet på filmen (d.v.s de obelysta), så att
filmen blir genomskinlig. En o-fixerad film har en brungul
färg och är nästan ogenomskinlig (vilket alla som någon gång
har monterat en vanlig 35mm film i t.ex en systemkamera har sett).
Fixerbadet har inte till huvuduppgift att stoppa framkallningen.
Om man vill ha ett abrupt stopp, så sätter man in ett "stoppbad"
mellan framkallning och fixering, det förlänger även hållbarheten
på fixerbadet.
Efter fixerbadet sköljer man noga (viktigt, eftersom rester av fixersaltet
kommer att bryta ner filmen eller pappret med tiden). Man kan även köra
speciella efterbehandlingar för förlängd hållbarhet. Eller (för fotopapper)
t.ex ett brom eller guld baserat toningsbad (för brun- eller blå-toning) för
extra hållbarhet, d.v.s så som man gjorde på gamla fotografier. Silversalterna
i pappret byts ut mot brom eller guldsalter...
> Nej jag använder det för att framkalla kortet efter att ha belyst det.
Om du med "kortet" menar ett fotografiskt papper, så är det OK.
Om du menar ett kopparlaminat, så är du fullständigt ute och cycklar !!
Detta har absolut INGENTING med etsning att göra !