Ersätta grindlogik med nåt kompaktare ?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Ersätta grindlogik med nåt kompaktare ?

Inlägg av Swech »

Allt förrutom tristate är 100% ok.
Tristate kör man inte med internt, det är dataselectors som gäller om man
skall koppla ihop saker internt till bussar.
Däremot ut från kretsarna brukar det inte vara något problem att ha tristate.
Nu behöver du troligtvis inte tristate eftersom du bara skall ha 1 krets

Swech
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Just den sitter ju inte helt oväntat mellan hela logik blobban och det den ska kopplas in till, så den är ju enkel att sätta utanför.

Otroligt långsam installation på ISE webpack f.ö, fattar inte varför.. hann inte klart igår så jag får testa ikväll.
farskost

Inlägg av farskost »

Här är en länk labbarna i en kurs jag läst som visar hur man kan rita upp grindnät grafiskt i ISE och sedan föra över det till en CPLD. Kan kanske vara en snabb start till det hela. Den kretsen som användes kunde programmeras enkelt via en krets på parallelporten, var rätt så billig och krävde inte några konstigare matningsspänningar.

https://www.student.chalmers.se/hp/hp/i ... Laboration
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ah tack, det kan nog vara en bra början, för det verkar inte helt logiskt uppbyggt :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

labbhandledningarna där var uppenbarligen till en äldre version än den jag fick hem, men det gick ju ganska bra att förstå ändå.

Började rita lite och det är ju inte helt enkelt, lär nog ta ett tag, det gjorde inte saken lättare att flera grindar på schemat
dessutom är felritade, typ NOR-grindar är ritae som AND osv.

Kände ganska klumpigt att namnge saker också, och jag fatatr inte riktigt allt, men jag ska jobba vidare :)

Måste beställa en lämplig krets också så man har nåt att labba med, hittade inget för DOL tyvärr men det går ju att adaptra för labbändamål,
på den färdiga prylen vill man ju köra SMD oavsett.
Användarvisningsbild
ojz0r

Inlägg av ojz0r »

Jag har programerat endel med Alteras Quartus II på hobbybasis och det är otroligt smidigt och inte överdrivet svårt att lära sig (mitt tyckande).

Sedan finns det billiga startkits med färdig krets samt programeringskabel på ebay ifrån kina, den enda nackdelen är egentligen frakttiden om man är otålig.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Tror iofs jag har ett par alterakort liggandes, men är det så lätt att översätta ren grindlogik till dom då ?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Altera, Xilinx.... same same but different

Swech
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jo, men det är ju FPGA'er, känns som att dom är några snäpp högre upp ?

Just nu lutar det åt en CPLD efterssm en snäll forummedlem har erbjudit sej att donera några sådana till mej, och jag redan har installerat ISE webpack :)

Dessutom finns dom som PLCC; vilket jag gilalr då det är en kapsling som funkar bra både yt och hålmonterat, och dessutom kan socklas både som yt och hålmonterat :tumupp:
Användarvisningsbild
ojz0r

Inlägg av ojz0r »

Glenn skrev:Tror iofs jag har ett par alterakort liggandes, men är det så lätt att översätta ren grindlogik till dom då ?
Programmen brukar innehålla stora bibliotek med färdiga funktioner men det går med största sannolikhet även att hitta koden till resterande på nätet.

CPLD är nu för tiden mer eller mindre bara en lite avskalad FPGA, det skiljer inte så otroligtmycket mer på low range FPGA och CPLD än antalet logiska element du kan använda.

FPGA och CPLD brukar ofta användas just för prototyptesta grindlogik inför storskalig tillverkning med rena grindlogikkretsar alternativt ASICs.
Skriv svar