Modifiera 110V nätdel eller köpa 230-110V omvandlare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
eLGe

Modifiera 110V nätdel eller köpa 230-110V omvandlare?

Inlägg av eLGe »

Fick ett gammalt tascam mixerbord från en vän i amerika och frågan är om man ska köpa en 110v-220v konverter på kjell & company eller om det är bättre att modda psun? :humm: bordet går på likström
Senast redigerad av blueint 23 mars 2014, 01:43:35, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: 110V Psu
Användarvisningsbild
Icecap

Re: 110V Psu

Inlägg av Icecap »

Jag hade definitivt först kollat om det går att bygga om till europeisk standard! Om nätdelen ska bytas får det vara så om inte priset skenar iväg och är det plats hade jag monterat en apparatkontakt också, då är det bra.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Är det inbyggd PSU? Annars är det väl enklare att hitta en 230 V PSU med samma utgångsdata.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Din fråga föder nya frågor:
Matas bordet med likspänning? Hur mycket spänning/ström?
Om Finns det nätanslutning i bordet, alltså en anslutning för 115VAC?

I första fallet är det väl "bara" att skaffa ett nytt nätaggregat för den spänning du ska ha in och avsedd för svensk 230VAC nätspänning.

I andra fallet är det svårare eftersom det finns en nättrafo i bordet och den kanske inte har uttag för 230V. DÅ är en variant att skaffa en ny trafo. Det finns väl ställen i Sverige som fixar men jag tar mina specialare från www.ffragjanzuerst.de.
eLGe

Inlägg av eLGe »

den är lös, har kollat lite efter en 220v psu på ebay men inte hittat någon.

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det är inte utan att man tror att det är dubbla primärer på den där trafon?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det var ju rätt udda spänningar... Frågan är om det behöver vara så udda spänningar eller om det skulle funka med nåt som ger t.ex. +/- 18 V eller rentav +/- 24 V.

Går det att se om det sitter stabbar inuti mixerbordet?

Verkar ju bara vara likriktare och glättning i den där så +/- 18 V borde funka tror jag.
Senast redigerad av Nerre 21 mars 2014, 13:46:42, redigerad totalt 1 gång.
xxargs

Inlägg av xxargs »

med tanke på att den är helt oreglerad så är uppgivna spänningsvärdena med en decimal i noggranhet knappt trovärdig.

skulle inte förvåna mig att en 15 V adapter av vilket slag som ger +/- spänning ut och orka ger ca 1 ampere i ström skulle fungera...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ett mixerbord lär väl ha rätt så jämn strömförbrukning, det enda som egentligen kan variera är vu-metrar (mest om det är lysdiodstaplar, och det är inte säkert att det blir nämnvärd variation ens där ifall de sitter i serie med konstantströmdrivare på stapeln) och utgångssteg (och 'fetast' här är väl hörlursutgången som kanske drar någon/några watt), så vid exakt 120V AC in och exakt den belastning som anges så kan det väl mycket väl vara så att utspänningarna kan specas med tre värdesiffror?

Om jag räknar rätt, 16,6V DC plus två diodspänningsfall bör ge kanske 18,5V, delat med roten ur två (1,414213...) blir 13V.

Valfri transformator som ger 2*13V AC vid 900mA bör alltså fungera bra.

Rent tekniskt borde t.ex. den här funka bra:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18744

Den här kommer troligtvis också fungera bra men den är egentligen specad till 830mA per lindning, under varannan halvperiod kommer lindningarna att överbelastas med några enstaka procent, men under den andra halvperioden får de mer än motsvarande klenare last. Lite lägre pris.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18815

Egentligen bör du också byta till 20% högre värde på elektrolyterna.

Den där säkringen i nätdelen verkar vara ditritad av någon som hade otur när denne tänkte, den säkrar mittnollan och om den pajar så kommer jordreferensen att flyta. Ta bort den och ersätt med en lämplig primärsäkring (läs i trafons pdf eller så...) eller möjligtvis två säkringar, en på varje av de nu osäkrade anslutningarna på trafons sekundärlindning.

Jag tror inte trafon på bilden har en 230V-lindning, det är nog snarare en för 100V (japan) och en för 120V (usa).

Två problemrisker med att använda en 230->115V-transformator för att driva denna nätdelens orginaltrafo är dels att trafon kanske inte klarar 50Hz vettigt och därför mättas, blir varm, drar onödigt mycket ström, surrar/brummar mekaniskt och i värsta fall går sönder, och dels finns ändå risken att elektrolyterna är för små.
Skriv svar