Problem med larm - sirenen "jollrar" (LÖST)
Problem med larm - sirenen "jollrar" (LÖST)
Tjenare, sätter som sagt ett larm idag, mer specifikt ett PC1616, kört igång ett par teletec DSC i skolmiljö, och aldrig stött på ett likande fel.
Allt fungerar och är glatt, förutom att sirenen jollrar konstant, eller gnyr.
Jag kan larma på, vänta tiden, larmet blir aktivt, öppna dörren, trycka in koden och så är larmet lungt. Knappar man inte in koden tjuter det ordentligt, precis som det ska.
Så funktionen finns där, men det verkar vara så att det ligger någon jäkla smygspänning till sirenen. Mätt kablarna till 0.5ohm.
Kablarna ligger inte i närheten av några elaka strarkströmskablar, det enda kablarna ligger ihop med är andra larmkablar. Kablen som går till sirenen går till och med för sig själv.
Den enda felkoden jag får nu är "felaktig telefonlinje" - vilket jag vet, det är inte någon telefon ansluten, vilket leder till den andra frågan, MÅSTE man ha en telefon ansluten? Hittade inget i manualer(na) om att få den att sluta bry sig om telefonlinjen.
I skolmiljö var ju aldrig telefonlinjen något problem, men det var (kanske?) på grund av att det låg förprogrammerat, då någon stackars jävel haft problemet före mig.
Är det något som låter bekant?
Allt fungerar och är glatt, förutom att sirenen jollrar konstant, eller gnyr.
Jag kan larma på, vänta tiden, larmet blir aktivt, öppna dörren, trycka in koden och så är larmet lungt. Knappar man inte in koden tjuter det ordentligt, precis som det ska.
Så funktionen finns där, men det verkar vara så att det ligger någon jäkla smygspänning till sirenen. Mätt kablarna till 0.5ohm.
Kablarna ligger inte i närheten av några elaka strarkströmskablar, det enda kablarna ligger ihop med är andra larmkablar. Kablen som går till sirenen går till och med för sig själv.
Den enda felkoden jag får nu är "felaktig telefonlinje" - vilket jag vet, det är inte någon telefon ansluten, vilket leder till den andra frågan, MÅSTE man ha en telefon ansluten? Hittade inget i manualer(na) om att få den att sluta bry sig om telefonlinjen.
I skolmiljö var ju aldrig telefonlinjen något problem, men det var (kanske?) på grund av att det låg förprogrammerat, då någon stackars jävel haft problemet före mig.
Är det något som låter bekant?
Senast redigerad av Seroster 23 mars 2014, 01:16:29, redigerad totalt 1 gång.
Re: Problem med larm - sirenen "jollrar"
Kopplar man ur sirenen får man felindikering på sirenkretsen.
Mäter jag på sirenplintarna får jag 14vDC - vilket är sirenens drivspänning
Frågan är hur mycket ström som går där....
Jag tippar på att den känner av att sirenkretsen lever genom att skicka några enstaka milliamp genom kretsen, inte många nog för att en KOMPATIBEL siren ska tjuta, men nog för att den här återanvända sirenen som använts till ett annat larm ska försöka tjuta, vilket leder till gnyendet?
Mäter jag på sirenplintarna får jag 14vDC - vilket är sirenens drivspänning
Frågan är hur mycket ström som går där....
Jag tippar på att den känner av att sirenkretsen lever genom att skicka några enstaka milliamp genom kretsen, inte många nog för att en KOMPATIBEL siren ska tjuta, men nog för att den här återanvända sirenen som använts till ett annat larm ska försöka tjuta, vilket leder till gnyendet?
Mätte upp strömmen i sirenslingan till 0.01mA i "vila"
Mätte upp strömmen i larmläge till 60mA
BUSTED!
Satte en 2.2kOhm resistor paralellt med sirenen, den sög upp viloströmmen, men lät larmet larma.
Oförskämt nöjd med mig själv!
Mätte upp strömmen i larmläge till 60mA
BUSTED!
Satte en 2.2kOhm resistor paralellt med sirenen, den sög upp viloströmmen, men lät larmet larma.
Oförskämt nöjd med mig själv!
- frownlayer
Satte du inte dit något motstånd parallellt med sirenen när du monterade larmet från början? Om du inte vet hur larmet är programmerat, eller om du misstänker att någon har gjort något dumt, då tycker jag du ska köra en reset på larmet.
Det satt inget där när jag monterade ner larmet för några veckor sen.
Nu jollrar det inte längre, men knappsatsen tvärdog. -.-
Helvete.
Nu jollrar det inte längre, men knappsatsen tvärdog. -.-
Helvete.
- frownlayer
Du får nog leta upp en manual.
Det är avancerade larm om man inte har en aning om vad som kan vara problemet.
Det är avancerade larm om man inte har en aning om vad som kan vara problemet.
All information jag har om sirenen är B819, det står "Made in italy" på baksidan....
Fick ett litet psykbryt och plockade ner centralen, knappsatsen och sirenen, smällt fast allt på en gammal skärbräda tillsammans med en kontakt från skräplådan.
Det får bli EN slinga till att börja med.
Ja, det jollrar fortfarande utan motståndet.
Fick dock liv i knappsatsen.
Så nu är frågan, dog knappsatsen för att jag satte motståndet vid sirenen?
Manual till larmet har jag, hade inte varit ett problem om jag kunde få sirenen att prata samma språk som larmlådan. Att få ett splinkans nytt larm med kompatibla delar att fungera är ganska lätt så länge man inte vill ha allt för avancerade funktioner, jag tror problemet är det gamla och det nya.
Det är i alla fall vad jag hoppas.
Fick ett litet psykbryt och plockade ner centralen, knappsatsen och sirenen, smällt fast allt på en gammal skärbräda tillsammans med en kontakt från skräplådan.
Det får bli EN slinga till att börja med.
Ja, det jollrar fortfarande utan motståndet.
Fick dock liv i knappsatsen.
Så nu är frågan, dog knappsatsen för att jag satte motståndet vid sirenen?
Manual till larmet har jag, hade inte varit ett problem om jag kunde få sirenen att prata samma språk som larmlådan. Att få ett splinkans nytt larm med kompatibla delar att fungera är ganska lätt så länge man inte vill ha allt för avancerade funktioner, jag tror problemet är det gamla och det nya.
Det är i alla fall vad jag hoppas.
Känner att jag pratar med mig själv här, men jag är av åsikten att beskriva ett problem kan hjälpa felsökningsprocessen.
Tänkte även skriva ner resultatet, till den stackars jäkel som kanske hittar den här tråden om fem år, när någon har samma problem.
Jag hade rätt, det var avkänningsströmmen som inte stämde överrens med sirenen. Ett styck ny siren senare så fungerar det utmärkt :>
Tänkte även skriva ner resultatet, till den stackars jäkel som kanske hittar den här tråden om fem år, när någon har samma problem.
Jag hade rätt, det var avkänningsströmmen som inte stämde överrens med sirenen. Ett styck ny siren senare så fungerar det utmärkt :>
Du bör nog läsa manualen ordentligt så ser du att det skall sitta en resistor parallellt över matningen på sirénen. Är det ett helt nytt larm så har du klistermärket med inkopplingsanvisning som skall klistras i centralens lock. Utan resistorn så kan missljud komma ur sirénen pga att vissa siréner är så lättdrivna att de piper lite av slingövervakningen.
Telefonlinjeavkänningen måste du stänga av, kolla manualen för vilken adress det är. Vidare skall sabotage på knappsatts aktiveras. Den är av som default. Tänk på att har du LCD-map så är det programmering i knappsatsen också som skall göras.
Och fuska inte med sabotagekontakten till centralens kapsling.
Och en sak till, den lilla vita gummiploppen som ligger i en påse skall sättas i ramen för knappsatsen(på baksidan). Det är för bortbrytning/sabotage skall detekteras. När allt är kopplat och klart skall du i prog. läge. *8 adress 902. Det gör en avsökning av 485-bussen för installerade enheter. Vänta en minut ca. kör sedan 903 och kolla vad den hittar.
Telefonlinjeavkänningen måste du stänga av, kolla manualen för vilken adress det är. Vidare skall sabotage på knappsatts aktiveras. Den är av som default. Tänk på att har du LCD-map så är det programmering i knappsatsen också som skall göras.
Och fuska inte med sabotagekontakten till centralens kapsling.
Och en sak till, den lilla vita gummiploppen som ligger i en påse skall sättas i ramen för knappsatsen(på baksidan). Det är för bortbrytning/sabotage skall detekteras. När allt är kopplat och klart skall du i prog. läge. *8 adress 902. Det gör en avsökning av 485-bussen för installerade enheter. Vänta en minut ca. kör sedan 903 och kolla vad den hittar.
Hittade optionen för telefonavkänning och släckte den, och här fuskas inte med sabotagekontakter.
Tycker att de gott kunde skicka med ett 1kOhm motstånd om det skulle sitta ett sånt över sirenutgången. Nåväl, nu sitter det två stycken 2kOhm paralellt, förvånansvärt vad man kan hitta i handskfacket.
Kan för övrigt säga att den gamla sirenen inte fungerade vare sig med eller utan sirenmotstånd.
RS485 säger du? Det var som fan, nästan lite sugen på att byta till den lila kablen till knappsatsen då.
Tycker att de gott kunde skicka med ett 1kOhm motstånd om det skulle sitta ett sånt över sirenutgången. Nåväl, nu sitter det två stycken 2kOhm paralellt, förvånansvärt vad man kan hitta i handskfacket.
Kan för övrigt säga att den gamla sirenen inte fungerade vare sig med eller utan sirenmotstånd.
RS485 säger du? Det var som fan, nästan lite sugen på att byta till den lila kablen till knappsatsen då.
Nödvändiga motstånd för alla sektioner 6 st på PC1616 medföljer i en liten påse. Brukar ligga i centralen när man packar upp den. Följer även med för strömslinga dvs branddeckare.
Ett tips är att om du har telelinjefel och drar ett larm så kan du få kommunikationsfel på displayen. Det går endast att ta bort genom att larmcentral eller annan mottagare kvitterar larmet. Vilket inte går utan telelinje. Programmera då bort teleavkänningen, och starta om centralen. Batteri och nät av i ca 10 sek. Starta och ställ in klockan och problemet är borta. Har sett många slita sitt hår över detta
PS har jobbat med säkerhetssystem/passage/cctv i 17 år. Så jag har en del erfarenhet. Så stöter du på problem så fråga bara .
Ett tips är att om du har telelinjefel och drar ett larm så kan du få kommunikationsfel på displayen. Det går endast att ta bort genom att larmcentral eller annan mottagare kvitterar larmet. Vilket inte går utan telelinje. Programmera då bort teleavkänningen, och starta om centralen. Batteri och nät av i ca 10 sek. Starta och ställ in klockan och problemet är borta. Har sett många slita sitt hår över detta
PS har jobbat med säkerhetssystem/passage/cctv i 17 år. Så jag har en del erfarenhet. Så stöter du på problem så fråga bara .
Det medföljer ett 1.5k motstånd med alla pc1616. Det placeras givetvis i sirenen, inte i centralkapslingen. Annars kan inte centralen detektera sabotage/fel på sirenen.
kanske var lite otydlig när jag skrev matningen på sirénen, menade givetvis inkommade matning på sirénen och inte utgående i centralen.
Har tyvärr sett rätt många installationer där motstånd sitter i centralen både för siréner och sektioner.
Har tyvärr sett rätt många installationer där motstånd sitter i centralen både för siréner och sektioner.
Exakt, du vet säkert detta men det gäller att vara tydlig när man skriver på forum. Tyvärr ser man även en del larm installerade av större firmor där detta fel är gjort... Har dock blivit bättre på senare tid med lite högre krav från försäkringsbolag mm.
Re: Problem med larm - sirenen "jollrar" (LÖST)
Sen är det ju inte en jättehög larmklass här, det är ju bara för tjuven att bryta upp entrédörren och trigga den fördröjda magnetkontakten, så har han 15sek på sig att klippa kablen till sirenen, sen kan den larma bäst fan den vill, är ju inte kopplat till uppringning.