Trasig led tv Andersson LÖST

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Trasig led tv Andersson

Inlägg av kilimanjaro »

Kilroys: Citat: Jag säger istället på skånska "hotta inget" Jag säger jösses, kan skånska vara så svårt? Översättning behövs :)

Glycol79: På tal om kyssar, elektriska alltså fick jag en redig av det gamla nätdelskortet när det låg bortplockat på arbetsbänken. Det finns ett gäng större kondningar som enligt schemat ska jobba med 400 V men som jag mäter till endast 260 V. Till vad används den höga spänningen på 400 V i den här konstruktionen och varför är den låg på både det gamla och det nya kortet?
Har försökt bifoga en skärmdump men jag misslyckas så jag länkar till sidan där pdf:n finns,

http://elektrotanya.com/vestel_17pw07-2 ... nload.html

Det är kretsarna omkring TR100 som håller kondningarna.

Kilroys :Har testat tricket med fjärren men det gör ingen skillnad utan dioden kör sitt vanliga race med blinkning dock efter en stund, precis i början när jag ansluter nätspänning lyser den konstant ett par sekunder.

Har även mätt upp "short CCT protection circuit" Collector på Q29 dvs "protect pin" mäter 3.3 V och jag antar att den är hög då. Alltså "no short detection" vilket bör betyda att nätdelens spänningar är ok.

Nu måste jag hitta ny infallsvinkel men jag saknar idéer så ni som kan och vet, kom med flera förslag.

Goo kväll // Karl B.
Kilroys

Inlägg av Kilroys »

Jaha då verkar det inte vara någon kortslutning.
Blå lysdioid i starten är ju stby. har inte börjat bearbeta programmet.
Tydligen är att när den skall köra sitt race med programvaran som det händer någonting.
Jag har bara 2 förslag kvar.

1. Uppdatera med ny programvara.
2. Lägg den i bilen och kör den till...................
Assist i Sundsvall, alla assist verkstäderna skall vara auktoriserade
för netonnet lcd, men kolla först.
Någon annan ?

Översättning, javisst kommer här.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kilimanjaro »

He he, tja skånskan är inte att leka med för en norrlänning.
Kilroys: Tack för ditt tips men vars hittar jag filerna för uppdateringen för inte finns väl dom i PDF:en.

Med vänlig hälsning, // Karl B.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

400V på kondensatorerna anger hur hög spänning de tål och man vill ha god marginal så den verkliga spänningen är oftast betydligt lägre.

Man skall vara försiktig med stora kondensatorer, jag har tillverkat mig ett urladdningsverktyg av ett effektmotstånd med en krokodilklämma i vardera änden - detta använder jag för att ladda ur dylika kondensatorer innan jag hanterar grejorna med händerna.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kilimanjaro »

hanzibal: Njae det är är inte spänningståligheten på kondningarna jag refererar till utan det är en spänning som finns utsatt på schemat och nu gör jag det lätt för mig genom att bifoga en jpgbild eftersom jag inte fixar att bifoga en skärmdump. Har inte hittat/förstått hur den här höga spänningen används.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kilimanjaro »

Kilroys: Haft det stökigt med firman i två veckor därför har det här legat i träda. Tyvärr händer inget när jag uppdaterar mjukvaran. Behöver filerna för uppdateringen behandlas annat än att dom finns på usbstickan?

Med vänlig hälsning, / Karl B.
Kilroys

Inlägg av Kilroys »

Nä. USB minnet skall vara formaterad med FAT32.
Kontrollera det under egenskaper.
Sedan skall du bara kopiera över de tre filerna.
Jag tittade på usb_auto_update_mb65.
Såg konstig ut jämfört med liknande.
Prova att byta ut den.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kilimanjaro »

Sådärja nu har jag/vi kommit en bit på väg. Uppdaterade mjukvaran och fick till resultat som ses på bifogade bilder.
Mottar mer än gärna ytterligare tips på hur fortsätta felsökandet eller iaf vore det schysst om någon har erfarenhet av den här skavanken och vad som kan vara galet under skalet.
Texten verkar vara spegelvänd eller i vart fall att den skådas bakifrån av vad som går att se genom "myrkriget".

Gokväll // Karl B.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag tror denna dumburk är bortom räddning, e nog bara att hiva.
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Jag vet inget om myrkriget, pajad komponent?

Däremot råkade en av våra projektorer ut för att bilden tappade färgåtergivning och den visade dessutom bilden upp och ner. En factory reset återställde allt. Det var väl nåt minne som förmodligen skrivits över med skräp.

//Per
Kilroys

Inlägg av Kilroys »

Jaha, då skall vi bara hitta en bättre programvara.
Den du har stoppat in är för 40" skärm och edge led.
Du har 37" och vanlig led.
Jag fortsätter gräva.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, framförallt uppdaterad firmware lär väl tyvärr kunna tänkas lagra inställningar på annat sätt i e2prom än vad förra versionen gjorde.

Annars, prova "alla" ingångar, åtminstone olika typer av ingångar. Det kanske går att köra vissa men inte andra ingångar (och t.ex. upp-och-nedvänd bild kan man kanske kompensera i mjukvara ifall man kör den mot dator för att se hårddisklagrade/streamade filmer o.s.v.)
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kilimanjaro »

Men hallå va duktiga ni är, guld värda. Bättre lärobok än så här och med såna lärare finns knappast. Detta forum med all samlad kunskap är bland det absolut bästa internet har att bjuda på.
MiaM bilden som skymtas alstras i "meny"så den finns inte via någon ingång om det var så du tänkte.

Gookväll så länge //Karl B.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Trasig led tv Andersson LÖST

Inlägg av kilimanjaro »

Tjoosan efter senaste mjukvarouppdateringen är den här mojängen "på banan" igen. Stort tack till er superkunninga och meddelsamma forumister.
Den här apparaten kommer att hänga på väggen i en av de stugor jag äger i södra lapplandsfjällen ( http://www.marsfjallet.se) och som finns för uthyrning till friluftsälskare.
Som tack för hjälpen med den här reparationen erbjuder jag "kilroys" en gratis obokad weekend eller en kraftigt rabatterad semestervecka eftersom han/hen är den som varit mest aktiv och som levererat råden som innebar lösningen på detta intressanta problem. TACK!
Anläggningen finns i Marsliden ca 100 km väster Vilhelmina och stugorna (5 st) finns endast 2 km från trädgränsen och därmed fantastiskt storslagen vildmark. Bra fiske, kulturell bakgrund beskriven i böckerna " I marsfjällets skugga" samt "Fjällfolk" av Bernard Nord.
Övriga inblandade rådgivare i ärendet kontaktar mig för rabatterade vistelser.

Karl Bergman // Timrå
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Trasig led tv Andersson LÖST

Inlägg av kilimanjaro »

Njae när den första glädjen över att felet är avhjälpt kommer en gnagande känsla av att inte veta vad som egentligen orsakade det här felet i mjukvaran.
Kan det vara så att fasfelet med underspänning stökade om och sabbade funktionen eller kan det spontant uppstå såna här skavanker?

Trevlig helg alla // Karl B.
Skriv svar