Ersätta grindlogik med nåt kompaktare ?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Ersätta grindlogik med nåt kompaktare ?

Inlägg av Glenn »

Jag ska försöka bygga en ersättare till gammal hårdvara, dels för att den inte går att få tag i, dels för att försöka få ner storleken och lägga till funktionalitet.

Den gamla hårdvaran (som jag har handritade scheman på) är till stor del uppbyggd av 74xx-logik, detta är ju förvisso inga problem att bara kopiera rakt av, och att gå över till ytmonterat sparar ju också plats.

MEN, det finns ju diverse olika lösningar för att få in grindlogik i en enda kapsel, PAL, GAL,CPLD,FPGA osv.

Efterssom jag inte använt nåt sådant innan så funderar jag ju på om det finns nåt som är enkelt att lära sej och som sen inte kostar så mycket, det bästa vore ju om man helt enkelt grafiskt kunde rita in grindar i nåt designprogram, och sen spottar den ut en hexfil eller liknande som man sen programmerar en krets med, och så ersätter den all logik man ritade in.

Är det nåt att ens tänka på ? eller ska jag köra 74xx ? ..det handlar om ca 16st 74-kretsar på två olika ställen så det är inga jättegrejer.
ds77

Re: Ersätta grindlogik med nåt kompaktare ?

Inlägg av ds77 »

Det är helt klart något att fundera över.

Du kan ju alltid ladda ner tex xilinx ISE webpack(eller motsvarande) och testa hur det fungerar.
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Jag har gjort en sån lösning en gång för ett gäng år sedan. Ritade upp schemat med logikkretsar i Xilinx WebPACK och programmerade sen en CPLD med resultatet via ett hemmabyggt JTAG-interface som man pluggade in i parallelporten.
CPLD:n var i samma familj som de här modulerna: CPLD Modules.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Lite beroende på hastighetskraven, antalet "I/O" o.s.v så kan ju
en annan lösning vara en AVR/PIC eller liknande. Om man redan
är van vid dessa, och logiken i 74-kopplingen är överskådlig,
så kan det vara en enkel lösning.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

ds77/calmar: Ok, kan ju helt klart titta på xilinx webpack, om man bara kan rita in schemat rakt av känns det ju som precis det jag letar efter :)

sodjan: det var min första tanke också, men då måste man ju som sagt "dekoda" hela grindlogiken först, och det lär ju ta ett tag och dessutom kommer jag inte vara säker på att det verkligen blev rätt i alla tänkbara situationer :) ..Dock har det ju fördelen att man kan lägga in andra grejer där med.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Jag gissar att det gamla är med dip kapslar?
Isåfall vinner du ju en massa plats på att köra SMD

Swech
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Japp, dessutom kan man ju sätta komponenter på båda sidorna av PCB't om man kör SMD för att spara mer plats, men det hade varit trevligt att ersätta alla ändå.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hmm, xilinx webpack var ju inte webbaserat trots att jag lurades tro det :) ..gick inte heller att ladda ner utan att registrera sig, vilket jag gjort nu men inte fått min inloggning än.

Trevligt att det är fullt supportat i linux dock.

Får se om jag får hem det ikväll och kan vika nån timma åt det.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag fattar fan ingenting, laddade ner webpacket, men fick vivado.. men jag får nog läsa på lite,
för det var ju inte direkt simpelt, jag gjorde ett projekt men jag hittar inga simpla grindar att välja på, bara betydligt mer komplexa saker.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Man kan nog säga att det trappsteget är relativt högt...

Jag började med Xilinx men bytade till Altera för att Xilinx kompilator var så in i h***
långsam / komplex....

Swech
ds77

Inlägg av ds77 »

Du råkade kanske ladda ner vivado webpack istället för ISE webpack? Jag har bara använt ISE så jag vet inte vad Vivado har stöd för.

Det finns ju ett par exempelprojekt att kolla på också, varav åtminstone någon med en CPLD. Väljer man rätt finns det så simpa grindar man vill. Får se om jag får lite tid ikväll så kan jag kanske göra någon liten mini-howto....

http://www.xilinx.com/support/download/ ... tools.html
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jag sökte på ISE webpack, men hamnade på vivado webpack när jag klickade på länken, verkar inte vara samma som du postade, så jag får väl ladda hem den med :)
anders_w

Inlägg av anders_w »

Vivado är utvecklingsmiljön för de senaste kretsarna (Virtex 7, Zync, ...). ISE är för allt annat. Xilinx verktyg är faktiskt inte alls särskilt bra för de som vill rita scheman istället för att skriva kod. Jag rekommenderar att lära dig lite grundläggande VHDL eller leta efter något annat.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är inte SÅ svårt att formulera om logiken för att funka med PLD, om det inte är för många bitar in. Man gör typ karnaughdiagram (eller det räcker väl t.o.m. med sanningstabeller) och sen brukar PLD består av ett stort gäng AND-grindar som matar en OR-grind. Så i princip räknar man upp alla bitkombinationer av ingångar som ska ge en etta ut. Jag har visserligen inte gjort det på 25 år men det lär ju inte ha blivit svårare:)

Jag tror inte en sån grej skulle ta mer tid än att rita in nuvarande schemat.

Är det inte bara logik utan även vippor så du behöver nån form av sekvensmaskin så blir det nog lite svårare. Då blir det väl FPGA eller nåt sånt, sån har jag inte pillat med såvitt jag minns. Men hela poängen med såna lösningar är ju att man ska slippa förenklandet. Bygger man med diskret logik vill man minska ner antalet grindar och behöver göra förenklingar/rationaliseringar. Med programmerbar logik kan man skippa det eftersom där finns redan "för många" grindar i kapseln (programmeringen består ungefär i att "stänga av" visssa av grindarna).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Har laddat hem ISE webpack men inte testat än, ska göra.

Nu har jag inventerat det handritade schemat och det innehåller:

ic01 74ls32 QUAD 2-INPUT OR GATE
ic02 74ls32 QUAD 2-INPUT OR GATE
ic03 74ls32 QUAD 2-INPUT OR GATE
ic04 74ls00 QUAD 2-INPUT POSITIVE NAND GATE
ic05 74ls04 HEX INVERTER
ic06 74ls10 TRIPLE 3-INPUT NAND GATE
ic07 74ls08 QUAD 2-INPUT AND GATE
ic08 74ls04 HEX INVERTER
ic09 74ls04 HEX INVERTER
ic10 74ls86 QUAD 2-INPUT. EXCLUSIVE OR GATE
ic11 74ls20 DUAL 4-INPUT NAND GATE
ic12 74ls157 QUADRUPLE 2-LINE TO 1-LINE DATA SELECTORS/MULTIPLEXERS
ic13 74ls157 QUADRUPLE 2-LINE TO 1-LINE DATA SELECTORS/MULTIPLEXERS
ic14 74ls32 QUAD 2-INPUT OR GATE
ic15 74ls38 QUAD 2-INPUT NAND BUFFER
ic16 74ls74 DUAL POSITIVE-EEDGE-TRIGGERED D FLIP-FLOPS WITH Preset
ic17 74ls74 DUAL POSITIVE-EEDGE-TRIGGERED D FLIP-FLOPS WITH Preset
ic18 74ls245 3-STATE OCTAL BUS TRANSCEIVER

Är det nåt av detta som inte så lätt kan integreras i en CPLD eller liknande ?

IC18, 74LS245 vill man nog iofs ha utanför av andra skäl.

..En kul sak är att jag matchade listan mot mitt 74xx-sortiment och jag hade alla hemma.. illa :D
Skriv svar