Ja, samt att det klarar av att även befinna sig i kraftigt lutande positioner.säter skrev:Man kan väl tänka sig att GEL-batterier motstår vibrationer lite bättre.
Men det är väl snarare lång livslängd jag är ute efter samt låg självurladdning.
Ja, samt att det klarar av att även befinna sig i kraftigt lutande positioner.säter skrev:Man kan väl tänka sig att GEL-batterier motstår vibrationer lite bättre.
Här börjar vi närma oss ett mycket intressant ämne - livslängd.mrfrenzy skrev:Största skillnaden är livslängd och undehållsbehov.
Ett underhållsfritt batteri håller ca 3-5 år utan underhåll bara man inte låter det stå urladdat för länge.
Ett öppet syrabatteri kan hålla tio år med korrekt underhåll, men om man missar underhållet förstörs det lätt på ett år.
Egentligen skulle jag rent teoretiskt sett kunna fortsätta köra med mitt stendöda batteri som inte tar emot någon laddning eftersom inte hojen är försedd med startmotor utan kick. Men jag är inte helt säker på hur bra generatorn mår av detta. Samt övrig elektronik som iof sig inte är så stor på en 23 år gammal 125:a. Nackdelen är vartannat år när bilprovningen ska kolla ljuset, blinkers osv o de måste ha motorn igång.CPMS skrev:Aldrig hört talas om den teorin att ladda ur med stor ström och sen ladda igen men ett säkert sätt att sabba en blycell är att underhållsladda med för stor ström/laddare hela vintern.
Det där med att ladda/ladda ur var väl något som LEAB hade på sina laddare, urladdning var en del av mätningen för att styra laddaren.
Till en normal MC duger vad som helst i batteriväg bara batteriet är friskt, det är en annan sak när man kommer in på större tvåcylindriga V-motorer och stora kompstarka 4:or. Då gäller det att batteriet kan lämna så stor ström som möjligt. Ex. min KTM 950 SM drar mellan 100-150A vid en kallstart på sommaren och då kan man inte gnugga länge.
Jag tror gubben menade att vad beträffar ett bilbatteri räcker det inte bara att sätta på parkeringsljuset en stund. Däremot att låta startmotorn gå säg 10 sek ger ju onekligen ett oerhört stort strömuttag från batteriet.Mindmapper skrev:Stor ström är ju ett ganska vitt begrepp. Men att ett batteri som laddas ut och motioneras vettigt får en mycket längre livslängd än ett batteri som bara laddas upp och inte motioneras regelbundet är helt verifierat. Ett batteri som motioneras mår alltså bättre än ett batteri som bara får stå långa tidr och självurladda. Därmed inte sagt att man behöver ladda ur med så stora strömmar. Fast ett bilbatteri är ju gjort för att klara stora strömuttag, så det klarar det också, under förutsättning att man inte låter det stå djupurladdat.
Blyplattorna sulfaterar om man inte motionerar det vettigt och om man djupurladdar batteriet får det andra skador.

Biker skrev:Har du inte startmotor kan du likaväl köpa ett slutet ups batteri från Biltema.
Bättre kvalite och livslängd
Jag är inte så säker på att jag vet vad UPS-batteri är för något. Fritidsbatteri i så låg Ah som 12Volt o 5Ah har jag faktiskt inte sett.MiaM skrev:Ja, håller med, utan startmotor så bör du ha ett UPS/"fritids"-batteri...