Hur funkar detta?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stefanden

Hur funkar detta?

Inlägg av stefanden »

Som rubriken lyder två vilsna har nu suttit och kollat på detta schemat nu, vi kommer fram till att om man påverkar switcharna SW906-907 åt ena hållet så bör det resultera i att det drar rela RE21-22 som i sin tur drar ventilen MA908.

MEN då kommer nästa fråga vad händer om man trycker knapparna åt andra hållet? Jag får det till att det kommer inte hända ett dugg? hur kommer det sig att switcharna är kopplade som dom är till relä RE21 vid tryck åt ena hållet? Jag hade kunna gått med på att relä RE21 skulle bryta om man tryckte dom åt ena hållet men saknas ju ledare i knappen eller är det helt enkelt fel ritat eller jag som inte fattar?

Varför går det en ledare som grenar sig mellan port 1 på switch SW907 utgång 2 på RE22 och ventil MA908? då går det ju ström till ventilen utan att det går igenom reläerna ändå ju? eller vad missar jag?

Btw så är då denna kretsen till redskapslåsningen på en grävmaskin, ventilen byter då håll vilket gör att det öppnar låset när man sen släpper knapparna går ventilen automatiskt över till att låsa igen om jag inte har fattat helt galet...

Mycket tacksam om det finns någon som förstår sig på detta kan förklara annars måste jag gå å fundera på detta framöver ;)
Förövrigt är jag helt oinsatt i sådant här bara av ren nyfiken het jag vill veta hur det funkar...

Mvh Stefan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
CPMS

Re: Hur funkar detta?

Inlägg av CPMS »

Knapparna uppåt - magnetventilen drar, indikeringen LC28 tänds och RE22 drar och skapar självhållning så när knapparna släpps ligger magnetventilen dragen och indikeringen tänd.
Knapparna neråt - RE21 drar och bryter upp självhållningen så magnetventilen släpper och indikeringen slocknar.

Fattas nog ett streck från pol 4 på knapparna till vippan i brytaren.

Färgade lite.

Kretsen i vila, låset olåst, röd-plus, blå-minus.
hydraulic_vila.jpg

Knapparna för låsning intryckta, magnetventil drar, indikering tänds, RE22 drar.
hydraulic_lås.jpg

Knapparna släppta, RE22 drar magnetventil, indikering och sig själv.
hydraulic_självhållning.jpg

Knapparna för låsa upp intryckta, RE21 drar och bryter RE22, magnetventil faller, indikering släcks
hydraulic_låsa_upp.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar