Hörlursutgång till line out

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ecc83

Hörlursutgång till line out

Inlägg av ecc83 »

Jag skulle behöva bygga en adapter som gör om en signal från en hörlursutgång så att jag kan koppla den till en line in. Är det någon som har ett uppslag på en lämplig anordning för detta?
limpan4all

Re: Hörlursutgång till line out

Inlägg av limpan4all »

Vanligtvis så behövs ingenting bara att direkt koppla ihop.
OM något behövs så är det snarare ett förstärkarsteg än någon dämpsats.
Jag kör min Sandisk Sansa MP3 spelare direkt in på AUX intaget i SAAB´en, Mitsubishi Colt (standard bilstereo) samt i Volvo V70´n.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

här tex.
Bild

Google är bra till mycket.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Och på vilket sätt skulle den där lösningen vara bra.
Anta att utgången inte är impedansanpassad utan mera "rakt på" dvs typ 0 Ohm utgångsimpedans.
Varför skulle den inte ha en 32 Ohms anpassning, enkelt att svara på. Det är enklare att konstruera ett utgångssteg med typ 0 Ohm än ett med 32 Ohm och att förlora halva mängden energi i utgångssteget är helt onödigt. Kabelanpassning är ointressant i detta sammanhang (på grund av frekvensinnehållet i nyttosignalen).

Då förbrukar man bara batteri/energi i 100 Ohm motståndet och 680 Ohms motståndet är mer eller mindre helt onödigt då ingångsimpedansen vanligen ligger i storleken 50k.

Så enligt min åsikt så är denna lösning åt Svalanderhållet...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tittade tydligen inte på informationen utan länkade bara till första bästa sida jag hittade. Ligger signalnivån rätt region, (vilket den verkar göra) är det bara att koppla ihop, jag håller med limpan4all. Man får justera nivån med volymkontrollen.
ecc83

Inlägg av ecc83 »

Ok. Lite mer info kanske är på sin plats. :)

Signalen ska tas från ett ljudkort (Presonus Firestudio Tube) http://www.presonus.com/products/FireSt ... /techspecs

Spec på utgången:
Headphone Output
Type TRS Active Stereo
Maximum Output 150 mW/CH @ 60 Ohm Load
Frequency Response (±1.0 dB) 10 Hz - 70kHz

Jag vill koppla detta till ett par aktiva monitorer Yamaha HS80M
Ingångsimpedansen är - 10dBu / 10 k ohm

Var inne på att bygga någon impedansanpassning med en opförstärkare men ju enklare desto bättre.

Vad tror ni?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Utgången kan ge SQR 0,15*60=3V (P=U2/R)
Ingången ger maximal signal vid -10dBu är 0,245V RMS eller 0,7V p-p

Så endera så funkar det perfekt och din volymkontroll är allt du behöver.
Eller om du vill garantera att inget går sönder så skall du dela ned insignalen med en faktor 11, typ 100 Ohm och 10 Ohm.
ecc83

Inlägg av ecc83 »

Ok. Hur bör man enklast dela ner signalen. På samma sätt som bilden ovan med motstånden eller? Ska man sätta ett 10ohms motstånd parallellt över signalen och ett 100 ohms motstånd i serie med signalen som går in i monitorerna eller?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Varför går du inte från "main output" som är gjorda för att kopplas till monitorer ?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Som en spänningsdelare. 10 Ohm parallellt med ingången och 100 Ohm som matar.

Så enligt bilden men tvärs-om.
Du placerar din signal källa till höger och din mottagare till vänster. Byter ut 680 Ohm mot 100 Ohm och 100 Ohm mot 10 Ohm så blir det rätt.

Men prova först utan, troligen behöver du inget alls, din volymkontroll räcker mer än väl.
xxargs

Inlägg av xxargs »

En spänningsdelare eftersom din ingång är på 10 kOhm och knappt lastar något alls och att sätta 10 eller 100 Ohm i serie mot monitorn är meningslöst.

Du tar 100 + 10 Ohm i serie mellan utgångens signal och jord - Obs 10 Ohm skall vara närmast jord

Monitorn koppar du mellan jord och andra ända på 10 Ohms motståndet (den som också ansluter mot 100 Ohm som i sin tur kopplad till linjeutgångens utgång) med detta får du en spänningsdelning 10 till 1 och eftersom 10 kOhm ingången är 1000 ggr högre motstånd än 10 Ohm så kommer monitoranslutningen över 10 Ohms motståndet knappt påverka spänningarna i spänningsdelaren.

fördelen med att sätta låg resistans i spänningsdelaren är att kapacitansen i kabeln till din monitor knappt kommer att påverka ljudet alls (i avseende diskantdämpning) då dess last är väldigt liten gentemot drivförmågan på spänningsdelaren
ecc83

Inlägg av ecc83 »

Tackar för svaren. Ska testa detta. :D
Skriv svar