Evodriver en stegmotordrivare med encoder.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho

Re: Evodriver en stegmotordrivare med encoder.

Inlägg av Terho »

Skulle provköra igår men kopplade in spänningen till encodern fel så den vart helt konstig, antar den är paj för den visar bara 0 eller 1 när man rör den.... Väntar på svar från leverantören om dom enbart har ett läs huvude och sälja för jag antar det inte går att laga?
Terho

Inlägg av Terho »

Tur i otur :vissla: Jorden hade lossnat på ett annat ställe så encodern klarat sig såg jag idag så det vart ingen kortslutning. Testerna fortsätter idag :mrgreen:

Den funkar men rattar jag joggen för snabbt vrålar boxen error på grund av släpfel. Ska fortsätta testa bland inställningarna och se om det går att lösa.
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Terho skrev:Vist kan man göra det om man har behov av det och vill betala för det men man slipper inte stegmotorns negativa sidor.
Måste bara dubbelkolla så jag inte förstått nått fel.

Du skickar en signal till den "kinaboxen"(jag vet inte exakt vad den heter) du köpte nyss, den skickar signalen till stegmotordrivaren som i sin tur kör stegmotorn. Du får då feedback från linjärskalan och den skickar signalen till "kinaboxen", är fräsbordet(eller vad du nu styr med stegmororn) framme är den nöjd(inom en viss felmarginal), är den inte det så kör den tills den är framme. Där har vi ju en helt vanlig closed loop.

Jag håller med om att stegmotorer har endel negativa sidor, då kan man väl byta ut den mot ett servo + drivsteg(så länge servot tar step + dir signaler) och även använda "kinaboxen", då har man ju helt plötsligt en dual closed loop till ett vad jag förstår det vettigt pris för en hemmamaskin, får bra positionering på den maskinen pga linjärskalan och bra drivning från pga servomotorn. Eller är det nått jag har missförstått?

Skönt att höra att den fortfarande fungerar! När du fått det att funka måste du visa en film på det! :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Terho

Inlägg av Terho »

Riktigt men att byta ut den mot en servo kostar därefter med så bara och bara är det inte även om det har blivit billigare.

Har man redan en maskin med stegmotorer behöver man bara uppdatera maskinen med en linjär encoder/roterande encoder och pulsboxen så får man en stängd loop men med befintlig styrning. Nu har jag en överdrivet kraftig drivning på mina axlar men det var för att jag vill kunna mata mycket. Man kan alltså få ca en 12n.m drivning mellan 3000-5000 kr beroende drivsteg/stegmotor och pulsbox ink nätdel.
Senast redigerad av Terho 13 mars 2014, 10:01:14, redigerad totalt 1 gång.
Terho

Inlägg av Terho »

Film kommer, ska bara få det att fungera ordentligt först om man ens kan få det att fungera men kinesen säger att den ska fungera.

Igår så joggade jag 0.020 och motorn axeln gick 0.040 och pulsboxen sa 0.080 så det är bara justeringar kvar verkar det som.
Terho

Inlägg av Terho »

Nu fungerar det efter några oj och om och men och några perkele där i mellan :D Lite strul än men hoppas kunna lösa det men z axel har nog aldrig gått så exakt som den gör nu :)
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Låter ju riktigt bra detta! :tumupp:
Vad är det som strular? Kan du även ställa felmarginalen själv eller är det ett förprogrammerat värde?
Terho

Inlägg av Terho »

När det blir för hög matning hinner den inte bromsa axeln. Slår man in Z-50 från Z0 så går den -50.200 sen justerar den till -50.000, bara den inte går över när man kör F2000 så är jag nöjd, har max kört F4000 än så länge. Manualen är under all kritik och förklarar inte hur man ska lösa det tyvärr + att det finns fler inställningar i boxen än vad manualen säger :evil: . Finns en inställning i boxen där man kan ställa upp och ner acceleration men funkar ändå inte, jag kanske är på fel ställe och letar. Ska skriva till säljaren och fråga hur han löst det. Funderar om jag ska skriva en Svensk manual så man fattar själv nästa axel för jag kommer beställa systemet till X och Y också är det bestämt. Men om det blir den dyra eller billiga boxen är inte klart än.

Prövade och röra på skruven innan jag släckte ner i verkstaden och den kämpar mot på en gång så det funkar verkligen.
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Varför går den till 50.200 först? Är det för G-kraften som blir efter snabbtransporten?

Jag röstar på att du borde skriva ihop en manual! Inte minst för att hjälpa dig själv men även vi andra som just blev riktigt sugna på den(typ jag :D ).

Riktigt kul att du fått det funka iaf! Älskar verkligen att man kan få bort vissa mekaniska fel med hjälp av en linjärskala, speciellt på hobbynivå.
Terho

Inlägg av Terho »

Ja något sådant, ska forska mer i det i helgen. Ska försöka ställe ner accelerationen så den saktar ner innan den når målet för att slippa overshoot.
Ska se om det är den som blir den boxen jag kommer använda framöver, då kommer jag skriva en manual.

Kan ha fått nys om en annan box som kom ut nyligen som gör samma sak men har USB gränssnitt för att kunna ställa in den. Verkar mer seriös för industri ändamål och har en riktig manual med egen programvara. Är en Amerikansk produkt så manualen borde vara ordentligt gjord. Återkommer om det när jag vet om det verkligen är en extern stängd loop kontroller och om priset är rätt....
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Å andra sidan, om du drar ner accelerationen så får du ju felaktig matning vid start/slut av linjen när du fräser. Ja, och det tar ju längre tid med. Å andra sidan, overshoot är ju kasst det med. Vad väger det du driver?

Det låter faktiskt väldigt vettigt, speciellt med USB-konfigurering. Håll oss uppdaterade om du hör något mer, helt klart intressant!
Ja, brukar ju oftast vara priset som är den begränsande faktorn...
Terho

Inlägg av Terho »

Efter lite justerande verkar det fungera nu :)

Nu fick jag ett annat problem.... Encodern blir och vibrera när jag kör spindeln så det blir och hoppa 5 tusendelar :doubt: Aja det är inget jag bryr mig om nu.... Hoppas få lite tid över och provfräsa snart :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Encodern blir och vibrera när jag kör spindeln
Om spindeln är stilla är det OK då? Om så är det störningar från spindel motor/styrning.
Terho

Inlägg av Terho »

Då är den bra. Känner att spindeln vibbrerar lite när den är igång. Armen till encodern är inte 100% stabil, kan bero på det. Har en upplösning nu på 0.00125 så den är lite känslig.
Terho

Inlägg av Terho »

Accelerations problemet är helt löst nu.... Hittade grunden till felet!

Jag hade gamla accelerationssträckan kvar i mach3 150 mm/s och sen finns accelerationssträcka på boxen så det vart acceleration på acceleration :doh: ändra till 50000 i acceleration i mach3 för det går inte och välja direkt acceleration och det vart som dag och natt :mrgreen: Finns en skala från 1 till 100 i boxen man justerar accelerationen, rekommenderat var mellan 6-8 men jag har den på 12 för att pröva mig fram.

Ska göra en liten film snart så ni får se.
Skriv svar