Då var det dags för mig att debutera här på forumet. Tidigare har jag mest gottat mig i andras projekt. Förutom en gång när jag somnade med tummen på läsplattan och råkade citera nåt som jag inte minns.(jag raderade inlägget)
Det här projektet har pågått några år nu. Jag började först med en BF20 som jag tänkte konvertera. Halvvägs in i det projektet kom jag över en skrotad ytmonteringsmaskin. Det var 2009 och jag blev tvungen att bygga en ny lokal att ha den stora maskinen i. Gräva ur och gjuta platta, Puh.
Hur som helst. Det blir en ganska stor maskin. ca 80x80cm arbetsyta med öppna ändar för större stycken. Tyvärr har den i dagsläget bara kulskruv på ena sidan. Så jag får se om det går fräsa med den. Annars tänkte jag lasra lite till en början. Drivlinan består av borstade DC motorer och Gecko G320 med KFlop som styr det hela.
För att krydda det hela så har jag portat koden från Dynomotion så den blir lite mer medgörlig på andra plattformar än Windows.
I dagsläget kan jag med lite handpåläggning köra både på Mac och Raspberry Pi. Jag har dock inte kört med motorerna inkopplade ännu. Och det är bara command line än så länge.
Så här såg den ut när den kom.
Innan jag hade byggt någon lokal så råkade den rosta lite både här och där. Så det blev lite gnuggning.
Dom stora bitarna som ligger på bordet är av gjutjärn(y) höjer upp bommen (x-axeln) närmast i bild. Det är som en portal men ändå inte. Ganska stabil konstruktion får jag för mig.
Nu när tummen äntligen lossnat och jag har fått till en projekttråd så ska jag försöka hålla intresserade uppdaterade.
CNC-fräs och laser i ett.
CNC-fräs och laser i ett.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: CNC-fräs och laser i ett.
Grattis! coola delar till ditt bygge, här kan man snacka om snabbmatning. Körde själv såna maskiner för många år sen. Det liknar Yamaha´s chassie som sitter i flera ytmonteringsmaskiner av vad jag kommer ihåg. Då sitter det en axel tvärs över gantryt med kuggrem som syncar båda sidor då man har en kulskruv... om jag kommer ihåg rätt. som lite inspration till hur coola grejjer det är
Tackar. Jag har själv aldrig fått se den här apparaten live. Men polarn som är med och bygger jobbade där dom kördes.
Stigningen på skruvarna är väl inte optimerade för fräsning. 1" resp 0,5" på x och y. Men för laser kan det nog bli bra då det inte känner på.
Jag har 4000 pulser på ett varv på encodrarna så upplösningen är det inget större fel på. Vad det blir i praktiken med kolborst återstår att se.
Men tyst är det.
Stigningen på skruvarna är väl inte optimerade för fräsning. 1" resp 0,5" på x och y. Men för laser kan det nog bli bra då det inte känner på.
Jag har 4000 pulser på ett varv på encodrarna så upplösningen är det inget större fel på. Vad det blir i praktiken med kolborst återstår att se.
Men tyst är det.
Tjoho! Som jag väntat på nya släppet av mjukvaran till KFlopen. Jag har ju som sagt portat koden för att slippa "köpa" mig en Windows licens.
Men jag har byggt på senaste utvecklingsversion(KMotion431s) och inte riktigt velat flasha om KFlopen med betafirmware.
Ny port gjord på senaste koden och flashat om brädan och allt fungerar mycket bättre.
Jag har dock fortfarande lite problem att kors-kompilera från x86_64 på Macen men på Raspberryn fungerar det fint. Jag har dock inte vågat köra över och exekvera COFF filen än. Måste undersöka lite mer först.
Är det nån som har en operativ maskin med KFlop och hunnit testa KMotion431 versionen? Funkar det bra?
Men jag har byggt på senaste utvecklingsversion(KMotion431s) och inte riktigt velat flasha om KFlopen med betafirmware.
Ny port gjord på senaste koden och flashat om brädan och allt fungerar mycket bättre.
Jag har dock fortfarande lite problem att kors-kompilera från x86_64 på Macen men på Raspberryn fungerar det fint. Jag har dock inte vågat köra över och exekvera COFF filen än. Måste undersöka lite mer först.
Är det nån som har en operativ maskin med KFlop och hunnit testa KMotion431 versionen? Funkar det bra?