hanzibal skrev:Men här talar vi väl om att bestämma telefonens position i rummet med ett slags triangulering där man utnyttjar den samlade informationen från samtliga "fyrar" eftersom de ju kan agera både sändare och mottagare samtidigt. Detta för att på så vis suga ut mer information än vad som vore möjligt annars. Har jag fattat rätt?
Telefoner har ju rejäl beräkningskraft numera. Kan inte tänka mig att millisekundprecision är något problem, kanske inte ens i den virtuella maskinen.
Du har fattat det absolut rätt.
Millisekundprecision är inget problem, bara man går under anderoid-OS:et som hispar omkring med olika saker hela tiden (det är ju gjort för att hantera förflyttning mellan olika nätverk och en GUI-fokuserad lekfull användare, inte alls avsett för den här typen av tillämpning) och kanske även ser till att slippa att javans garbage collection plötsligt uträttas mellan det att ljud verkligen tas emot, och man reda på det och frågar vad klockan är.
Nåväl, om man avaktiverar all funktionalitet man kan, så går det nog att urskilja det som verkligen blir realtid, från enstaka avvikande tillfällen som tar hundradels sekunder längre. Såna störningarna borde vara storleksordningar större än verkliga måttändringar om man gör tätt återkommande mätningar. Spela ljudfiler går ju alltid perfekt oavbrutet så långt våra känsliga öron kan uppfatta, vilket nog är extremt korta tider.