Nu har jag hunnit testa en del nya grejer, och för närvarande funkar det över förväntan
Kan ju börja med att säga att jordningen inte gjorde ett dugg skillnad (o tur var väl det...)
Sen tröttnade jag på gissningar och gjorde ny installation av Raspbian, och installerade (i huvudsak) enligt m.nu:s guide.
Blev dock ingen skillnad, så jag snidade ihop ett nytt kort med DS2482-800, med tanken att jag väl fick finna mig i att splitta till fler grenar (vilket väl iofs är en god ide).
Rev så ner korskopplingen till alla grenar och började koppla upp från början, och tänkte att jag provar hur mycket som det går att hänga på innan bussen dyker (den här kretsen ska ju enligt vad jag läst inte klara så långa kablar), och fortsätter sen med nästa kanal.
Det tog en liten stund, men sen stod jag där med alla grenar (minst 200m kabel) inkopplade på en kanal och alla 51 sensorer live!
Är lite smått förbryllad över att det funkar, och den enda skillnaden i elektroniken är (förutom kretsen) att jag inte satt några skydd (DS9503) på det nya kortet.
OWFS startas med standardinställningar (måste dock speca i2c-adressen exakt, annars skapas det spök-bussar). Jag har försökt uppdatera till senaste versionen som verkar ha detta fel fixat, men får inte till filerna på rätt plats så gamla versionen startas automatisk hela tiden. Erkänner att jag är noob på Linux, men ska väl reda ut detta också så småningom.
Bussen är kopplad så "idealiskt" som är praktiskt möjligt, med fram- och återledare i partvinnad kabel (dock blandat EKKX 2x10x0,5, CAT5, samt någon stump vanlig flatkabel). Matningsspänning 5V/0V går i eget par och är kopplad i stjärna, men 0V-tråden är inte ansluten i sensoränden.
Så här ser mitt interface ut, om någon undrar.
8ch-1wire-i2c.jpg
Och så här ser den provisoriska uppkopplingen ut
Stativ.jpg
/J
[Edit: fel i schemat rättat (kortslutning Vcc/GND) ]
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.