Koppla om 4kanalig förstärkare till en kanal?
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Koppla om 4kanalig förstärkare till en kanal?
Som topic lyderborde man inte kunna koppla om en fyrkanalig stärkare såatt den kan driva ett element? i mitt fall en subbe.
Tanken är att man driver en av kanalerna fasvänd mot den andra och därmed använder den som ett bryggat steg, dock kopplar man samman båda höger kanalerna och båda vänsterkanalerna föratt få tillräckligt med ström.
Borde inte varje kanal se en 4Ohms last (om nu elementet är på 4Ohm)?
Tanken är att man driver en av kanalerna fasvänd mot den andra och därmed använder den som ett bryggat steg, dock kopplar man samman båda höger kanalerna och båda vänsterkanalerna föratt få tillräckligt med ström.
Borde inte varje kanal se en 4Ohms last (om nu elementet är på 4Ohm)?
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Skrev jag inte det? eller jag kanske inte var så tydlig...
Brygga dem Höger1och2 med Vänster1och2, iom att den är 4kanalig...
har en som ligger och "skräpar", nått till förstegen som verkar kess, ska kolla om slutstegen är okej... Har alltid velat ha nått med en helt plan front och bara en vippbrytare som ON
EDIT: nu lät det ännu mer fel, ändrade
Brygga dem Höger1och2 med Vänster1och2, iom att den är 4kanalig...
har en som ligger och "skräpar", nått till förstegen som verkar kess, ska kolla om slutstegen är okej... Har alltid velat ha nått med en helt plan front och bara en vippbrytare som ON

EDIT: nu lät det ännu mer fel, ändrade
iom att du parallellkopplar två kanaler, borde du få samma resultat som du säger, varje kanal "ser" fyra ohm. Så det ska nog funka bra.
stärkarens märkeffekt i fyra ohm, kan du fyrdubbla i såna fall.
EDIT: Antar att det verkligen ÄR fyra kanaler, och ingen förstärkare med dubbla högtalaranslutningar per kanal?
stärkarens märkeffekt i fyra ohm, kan du fyrdubbla i såna fall.
EDIT: Antar att det verkligen ÄR fyra kanaler, och ingen förstärkare med dubbla högtalaranslutningar per kanal?
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Säkringarna är hela.
Det verkar som om strömförsörjningen till "mjukdelarna" har brakat ihopa och då inte slår till strömmen till Slutsteget...
Har plockat itu nästan hela stärkaren nu och det ser ut som att någon försökt laga den innan... nåja, jag vill bara ha Slutstegsdelen så resten ligger i en "fin" hög sidan om
Ska bara fixa en bättre lödkolv så jag kan fixa med lödningar samt en multimeter för att mäta reläerna..
Det verkar som om strömförsörjningen till "mjukdelarna" har brakat ihopa och då inte slår till strömmen till Slutsteget...
Har plockat itu nästan hela stärkaren nu och det ser ut som att någon försökt laga den innan... nåja, jag vill bara ha Slutstegsdelen så resten ligger i en "fin" hög sidan om

Ska bara fixa en bättre lödkolv så jag kan fixa med lödningar samt en multimeter för att mäta reläerna..
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Jepp, Men en fördel om man vill fotografera =)
Efter en snabbstädning (sortera saker i olika högar) hittade jag kameran och här kommer några bilder =)
Som ni ser är det ganska omlött, en förbannad massa flussmedel =)

Såhär ser den ut iaf

Framifrån då =) hmm saknas nått, kan inte placera det...

Hmm undrar vad de här satt.. nåja, de var nog inte viktiga

Efter en snabbstädning (sortera saker i olika högar) hittade jag kameran och här kommer några bilder =)
Som ni ser är det ganska omlött, en förbannad massa flussmedel =)

Såhär ser den ut iaf

Framifrån då =) hmm saknas nått, kan inte placera det...

Hmm undrar vad de här satt.. nåja, de var nog inte viktiga