MAX232A vs MAX232CPE?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sodjan
EF Sponsor

Re: MAX232A vs MAX232CPE?

Inlägg av sodjan »

OK, det blir lite OT men du frågade ju... :-)

Det är en konstruktion byggd inom Ericsson Astronomiförening
någongång på 90-talet. Jag använde det mer när vi bodde på landet
men sen vi flyttade till stan för 5-6 år sedan så har det stått i förrådet.
Dessutom är inte astronomi ideal hobbyn när man är stel i nacken och
inte kan lyfta blicken över horisonten i alla fall... :-)

Väldigt enkel konstruktion, en tub av något armerat plastmaterial
och speglar monterade "som vanligt". En dobson "fot" av plywood.
Huvudspegeln var väl den dyra komponenten och kommer från en
firma i Danmark.

Jag är medlem av Norrköpings Astronomiska Klubb, men ganska passiv
för tillfället tyvärr. Jag har flera gånger funderat på att åka till något av
de där större evenemangen, Öland, Värmland och Mariestad är de större.
Men jag har aldrig kommit iväg...
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

OT är bara kul om det tillför något som i detta fall. Jag förstår att du inte observerar så mycket om du är stel i nacken. Som tur är så brukar ett dobson teleskop ha relativt bekväm observationsställning då man ofta kan sitta på en stol eller stå upp.

Själv är jag medlem i Uppsala Amatör Astronomer och är en mycket aktiv medlem. Amatörastronomi verkar täcka in allt från elektronik konstruktioner, mekanik, snickeri, svarvning, fräsning, svetsning, hårdlödning, datorer, programmering och förstås spegelslipning och polering av högklassig optik + en rad andra saker!

Jag ska köpa en ny MAX232 krets och se över min strömförsörjning igen och se om problemet jag har försvinner.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Jag har nu bytt till ett äldre motordrivarkort till stegmotorerna i EQ6, har även lött om den vinklade kontakten till strömförsörjningen. Det kan vara så att problemet är löst nu. MAX232A kretsarna som jag beställt tar nog några veckor att få så den har jag inte bytt ännu.

Vilket trassel alltså.. Nästan tur att det är molnigt ute och jag inte kunnat använda min utrustning i vilket fall som helst.. Men när molnen spricker upp ska allt funka perfekt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Du kan alltså inte testköra alls så länge som det är molnigt?
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Jo det kan jag ju göra men det är så tråkigt att bara köra runt motorerna på handkontrollern och vänta, dessutom så stannade den sällan vid tracking speed. Oftast så stannade den vid slew 800x speed och gjorde det bumbs med ett ryck. Sällan när den accelererade eller delaccelererade motorerna. Men jag behöver köra den en hel kväll för att vara säker, felet är ju lite intermittent tyvärr. Vet ju inte alls vad det berodde på eller ens om felet faktiskt är kvar..

Detta är en EQ6 i fall någon undrar.
http://www.astrosweden.se/neq6-pro-synscan-goto/18568-0
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Jag har nu funnit den felande källan. Det är blir spänningsfall när båda stegmotorerna går. Det beror nog på strömförsörjningskabeln som är en bättre begagnad som i sin tur kommer från en bil.. Kopparn är grön/brun när man skalar höljet. Har testat en frisk kabel med rätt färg på kopparn och monteringen har fungerat utmärkt under hela kvällen.

Tack för alla tips och all hjälp!
Skriv svar