Parametrar för överföring pc-tnc 155B
Parametrar för överföring pc-tnc 155B
Försökt läsa men det går mest runt i huvet. Parameter 223 anger väl om det är direktöverföring el dripfeed. Men sen, vad ska man mer ändra på? Vad rymmer minnet på 155? 1000 rader har jag i bakhuvet 

Re: Parametrar för överföring pc-tnc 155B
http://www.cnczone.com/forums/bridgepor ... blems.html
Inlägg 6 i ovan tråd kan du använda som manual. Enda skillnad att du också ska ställa maskinen på Baud rate 9600 (TNC151B hade enbart 2400)
Se även Ludde85:s tråd någon månad bak i tiden
155:an rymmer 3100 block
Inlägg 6 i ovan tråd kan du använda som manual. Enda skillnad att du också ska ställa maskinen på Baud rate 9600 (TNC151B hade enbart 2400)
Se även Ludde85:s tråd någon månad bak i tiden
155:an rymmer 3100 block
Tror jag fått alla parametrar rätt. Datorn säger att den skickar och att nu har "Heidenhain" fått programmet men inget dyker upp. Ska prova sänka hastigheten i överföringen och se vad som händer.
- GoldenChamp
Jag har också TNC155B men jag behöver inte ändra någon parameter för att skicka ett
helt program (max 1000rader eller liknande) eller om jag tankar programmet under fräsningen.
Det är bara ett annat tryckande på panelen.
Det jag upptäckte är att jag inte kan ha CALL PROG i programmet jag tankar för då blir det galet.
Har lagt in alla TOOL DEF i prog. 1 som jag normalt anropar i början av mina mindre program.
Men vid tankning så måste jag gå in och skriva TOOL DEF vid varje verktygsbyte.
Vill minnas att jag kör 9600 men kan ha fel. Kan vara 2400 också... får kolla igen om du behöver veta.
Hör av dig om det är nåt jag kan hjälpa till att kolla i min maskin.
/Stefan.
helt program (max 1000rader eller liknande) eller om jag tankar programmet under fräsningen.
Det är bara ett annat tryckande på panelen.
Det jag upptäckte är att jag inte kan ha CALL PROG i programmet jag tankar för då blir det galet.
Har lagt in alla TOOL DEF i prog. 1 som jag normalt anropar i början av mina mindre program.
Men vid tankning så måste jag gå in och skriva TOOL DEF vid varje verktygsbyte.
Vill minnas att jag kör 9600 men kan ha fel. Kan vara 2400 också... får kolla igen om du behöver veta.
Hör av dig om det är nåt jag kan hjälpa till att kolla i min maskin.
/Stefan.
Ja att jag behöver hjälp är bortom alla tvivel
Frågan är vad jag har missat. Iaf fått respons från styrningen och det är "inmatat värdefel". Gäller drip feed. Mata in hela program har jag inte alls lyckats med.

- GoldenChamp
Jag går ut i garaget och startar upp fräsen och datorn så ska jag se om jag kan få fram något nyttigt.
Återkommer..
Återkommer..
- GoldenChamp
Kunde få fram samma felmeddelande som du fick.
Som jag misstänkte så var det när jag hade CALL PROG i början av programmet.
Överföringen stoppade på raden innan (Rad 0).
Kanske har du någon instruktion i programmet som systemet inte tycker om?
Skickar tre program till dig på PM so du kan testa med.
1.h Mina TOOL CALL
3.h Ett litet prog med CALL PROG som kan läsas in direkt.
90.h Ett stort program utan CALL PROG som jag kan tanka i min maskin.
Den stoppar på 20940 bytes och väntar in fräsen, därefter fortsätter den tanka och fräsa utan avbrott.
Bifogade bilder visar hur det ut i TNC Server.
Hoppas det är till någon hjälp.
I morgon kan jag skriva ner hur jag trycker på knapparna men just nu måste jag åka på ett akutjobb...
Som jag misstänkte så var det när jag hade CALL PROG i början av programmet.
Överföringen stoppade på raden innan (Rad 0).
Kanske har du någon instruktion i programmet som systemet inte tycker om?
Skickar tre program till dig på PM so du kan testa med.
1.h Mina TOOL CALL
3.h Ett litet prog med CALL PROG som kan läsas in direkt.
90.h Ett stort program utan CALL PROG som jag kan tanka i min maskin.
Den stoppar på 20940 bytes och väntar in fräsen, därefter fortsätter den tanka och fräsa utan avbrott.
Bifogade bilder visar hur det ut i TNC Server.
Hoppas det är till någon hjälp.
I morgon kan jag skriva ner hur jag trycker på knapparna men just nu måste jag åka på ett akutjobb...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har tankat mer TNC Server så vi är på samma blad. Slår dig en signal ikväll får vi se om du har tid.
Ny kabel så var man på banan. Tack till Goldenchamp för rätt schema! Fick över program till burken. Stod i blockkörning då jag gjorde det och tankade över 900 block nånting tror jag det var. Ska det bara vara att trycka start sen? För jag fick ingen respons då. Borde ju få det. Inga larm heller fick jag.
- GoldenChamp
Kul att det funkade!
När jag kör över ett helt program - där jag får upp meny och väljer inläsning av prog så måste jag sedan trycka på PGM NR och välja program.
Men när jag kör tankning av program så är det bara att trycka start på gröna knappen.
Stannade markören (upplytsta texten) på någon rad eller längst upp?
När jag kör över ett helt program - där jag får upp meny och väljer inläsning av prog så måste jag sedan trycka på PGM NR och välja program.
Men när jag kör tankning av program så är det bara att trycka start på gröna knappen.
Stannade markören (upplytsta texten) på någon rad eller längst upp?
- GoldenChamp
Hur har det gått med programmet, fick du igång det?