Fel på Appledator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
salle

Fel på Appledator

Inlägg av salle »

Hej
Håller på att försöka få igång en Appledator , den är ca 6-7år gammal.
Om man kollar på höger sida precis ovanför där man ansluter musen och modemet så ser man 3 st kondingar 2 st rätt små och en som är lite större ca6-7 cm hög.
Det är bränt vid dom mindre så jag tänkte byta dom samt höra efter med er om det är fler prylar som ni tror behöver bytas eller att det är hela felet , men hur gör man för att få bort kretskortet , skärmen sitter ivägen för att kunna plocka bort det lätt.
Har lyckats att demontera både plasthöljet över och under , samt ett par andra små plastbitar.
Kan oxå tillägga att glassäkringen vid spänningsmatningen går direkt när man sätter i sladden.

Salle i Växjö
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vad är det för modell på datorn?

Värden på kondensatorerna?
salle

Inlägg av salle »

Det är en iMac modellnumret är 5521 ,det är genomskinliga kåpor på den.
Kondingarna ser jag inte värdena på för jag får inte bort kretskortet , men storleksmässigt är det ena ca 2 cm högt och en cm i diameter , den andra är lite lägre och 0,5 cm i diameter , båda är svarta.
Fick även bort en plåt i botten , det är en perforerad med en massa små hål i den , trodde att jag hade kommit fram till rätt kort men det låg ett stort kort på undersidan oxå , får försöka plocka bort det med.

Salle i Växjö
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

På t.ex modell "Preforma 5300" behöver man bara lossa två skruvar på baksidan och dra ut hela moderkortet, synd att de ändrade på det.

Det är mycket lager på lager i iMac, men det verkar som du snart kommer fram till rätt kretskort.

Ta det försiktigt med kretskortet som skärmen är ansluten till. Det kan vara måånga volt i de kondensatorerna!

Förresten: Om säkringen går så är det något annat som är trasigt också. Vad som är trasigt är svårt att svara på utan schema eller bilder.

Har du möjlighet så kan du gärna lägga upp bilder på kretskorten sedan.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Om du vill kan jag fixa en servicemanual till dig imorn.
salle

Inlägg av salle »

Zyxel615:Självklart är jag intresserad av en servicemanual.

JimmyAndersson: Den har varit spänningslös i flera månader , så det bör väl vara urladdat nu?

Salle
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Här finns servicemanualer, de har blivit mycket lättare att få tag på på senare tid tycks det. Förr var det warez-sidor som gällde. Jag vet inte exakt vilken iMac du har men jag skulle tro att det är den här.
salle

Inlägg av salle »

Hej
Tack för länken till manualerna , håller på med att plocka lite med den nu igen , har nog snart fått isär det som ska isär innan man kan se och löda bort kondingarna.

Tyvärr så kan jag inte fixa bilder just nu men ska försöka fixa det i slutet av veckan

Salle
Skriv svar