Försök till att få liv i en gammal pinnsvets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
runningmike

Försök till att få liv i en gammal pinnsvets

Inlägg av runningmike »

Hej,
jag har kommit över en Esab LCH 250 pinnsvets från typ 1800-talet. Strömstyrkan regleras genom att koppla in olika antal lindningar på transformatorerna, alltså ingen tyristorstyrning. Det finns två kamvredsomkopplare, en grov (3 steg) och en fin (10 steg). Grovomkopplaren kärvade något så jag insåg att någon av de sex brytarna hade fastnat. Jag drog ut axeln bit för bit tills jag kunde rotera den och konstaterade att felet troligen ligger i brytare nr 4 kärvar. Problem kom med att det var näst omöjligt att avgöra om jag fått tillbaka den sexkantiga axeln i rätt läge för de brytare som jag frigjort. Nån som har bra tips å hur jag säkerställer att brytaren är i ursprunglig funktion? Brukar företag använda standardbrytare till liknande produkter eller kan det vara en custom-made brytare?

Jag måste fortfarande plocka isär brytarna för att komma åt den som kärvar (med allt vad fjädrar heter som lär sticka som raketer).

Har mailat Esab och frågat efter elschema på svetsen samt mailat Sälzer i Tyskland för beskrivning av brytaren. Jag avvaktar bägge svaren där.

Se bild på brytaren (Sälzer SG241 type63 2045).

Tacksam för tips..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Försök till att få liv i en gammal pinnsvets

Inlägg av Icecap »

Brytaren ser ut att vara en standardprodukt - men om den fortfarande säljs kan jag inte svara på.

Jag känner mig rimligt säker på att det måste finnas en indikering som anger "noll-position" på varje brytarelement. Hur det är utförd kan jag inte svara på men jag kan tänka mig t.ex. två pilar i gjutningen eller liknande. Ett hål att peta in en pinne i för att låsa brytarelementet på plats kan vara en möjlighet också.

Men med schema i handen ska det nog gå bättre.
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

Det finns en spray som används för att "smörja" lysrörshållare som kärvar i gamla lysrörsarmaturer, den skulle sitta perfekt här och kunna rädda din situation utan att behöva byta strömbrytaren.
Strömbrytaren är skulle jag tro är 3pol 3lägen alltså behöver den inte vara "custom" p.g.a. att den är för mycket standard.

Sprejen har jag använt på grendosor som man köper i handeln t.ex. ClasOlson som är helt hopplösa att få in en kontakt i.
runningmike

Inlägg av runningmike »

Jag har nu plockat isär vridomkopplaren i molekyler och gjorde en tabell över funktionen för de tre brytarna som jag visste inte hade råkat bli felkammade pga fadäsen med axeln (se bilaga). Varje brytare innehåller tre separata brytande/slutande kontakter mellan anslutningsplintar märkta med nummer t.ex 50 eller 55. Brytaren mellan dessa plintar kallar jag 50-55. I praktiken innehåller omkopplaren arton separata brytare där de är ihopbyglade tre-och tre på ena plinten.

Nu till det kritiska: kan jag antaga att de tre följande brytarna som jag inte kartlagt enligt tabellen följer ett repeterat mönster från de tre första brytarna?

Jag ska kolla på kablaget som går in på respektive plint för att kanske få en känsla för vilken lindning som används till det högsta strömläget (läge 3 enl tabellen), dvs om någon lindning är grövre.

Svårt att förklara tydligt så här, men har nån några tips om hur jag säkerställer funktionen så tas de tacksamt emot.

Har en del minnesanteckningar under tabellen för hopsättningen.
runningmike

Inlägg av runningmike »

Fick svar från svenska återförsäljaren av den tysktillverkade brytaren. Tyskarna mailade dem och de svarade mig med bifogad fil. Snacka om service!

Det var som jag misstänkte, att mönstret skulle återkomma för nästa tre brytare, men det var skönt att få det bekräftat. Satte ihop vridomkopplaren efter lite rengöring och sprayade med siliconspray på plastdetaljerna där mest friktion kommer att uppstå. Nu är svetsen ihopskruvad och provsvetsad upp till maxläget 275 ampere. Funkar bra.

Nästa steg blir att se om jag kan använda den som strömkälla till den mig/mag enhet som jag kom över i samma sväng. För det behöver jag en 3x380V 16A kontaktor, gärna med manöverspänning 42VAC samt en transformator 220V eller 380V till 42VAC minst 155VA för drivning av mig/mag-enheten.
Patrik Carlsson

Inlägg av Patrik Carlsson »

Jag har en snarlik brytare, dock enbart en på/av brytare till min MIG, LDA 400.
Hur ska den fungera tro, den hoppade isär lite när jag plockade isär den.

Köpte precis svetsen och brytaren funkade men gick tungt ibland när man slog av den.
Sen så blev den tvärstum, så då var det dags att meka isär :-)

Den borde väl bryta mellan kontakterna i av och sluta i på.
Nu är den tvärt om... Men vet som sagt inte om jag fått ihop den rätt...

Det går bara två faser genom den, den tredje anslutningen är tom.
R-U
S-V
T-W är tom.

Försökte ladda ner filerna i tråden men det funkar inte :-(

Vilket företag är det som säljer dessa i Sverige?

Att använJag har en snarlik brytare, dock enbart en på/av brytare till min MIG, LDA 400.
Hur ska den fungera tro, den hoppade isär lite när jag plockade isär den.

Köpte precis svetsen och brytaren funkade men gick tungt ibland när man slog av den.
Sen så blev den tvärstum, så då var det dags att meka isär :-)

Den borde väl bryta mellan kontakterna i av och sluta i på.
Nu är den tvärt om...

Edit:
Att använda MMA strömkälla till MIG blir nog ingen höjdare, MMA är konstantströmtyp och MIG konstantspänning.
RoPa

Inlägg av RoPa »

En liten kommentar, försök alltid att undvika siliconspray om det finns elektronik inblandat, silicon oljan sprider sig via luften till alla kringliggande ytor och då den inte är ledande ger den upphov till kontaktresistans vilket bl.a. tar död på reläkontakter.
Plast smörjs lämpligast med fett för plast.
Patrik Carlsson

Inlägg av Patrik Carlsson »

Jag hittade på ett elschema i manualen till den på ESAB's hemsida :-)
Den ska sluta när den är på, som jag trodde :-)

Jag brukar göra rent kontakter med oxide clean och sedan contact protect efter det.
Kör biltemas prylar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det var riktigt illa att du använde silikonolja - något i stil med att tömma en full betongbils innehåll rakt in i en nyrenoverat och uppmöblerat hus... det ger merarbete om man säger så då du i princip måste har bort precis allt av silikonoljan igen eftersom den kryper och även förflyttar sig i ångform

Silikonolja när det är på ytor som ger elektrisk gnista vid manövrering bildar kiseloxider som är isolerande och gör att kontaktytorna blir sämre och sämre ledande efter varje brytning/slutning med gnista och så småningom varmgång av strömmen och brytarna bränns sönder. I tele och elcentraler med reläer som slår till och ifrån ofta så får inte silikonoljeprodukter eller objekt smord med dito vara ens i samma rum som utrustningen - så illa är det...

kiseloxider är i princip vad sand och grus består av medans oljebaserad smörjmedel som vaselin och paraffiner ger kolmono och koldioxid i samband med gnista och urladdning och eftersom dessa 'rester' är gasformiga till skillnad från kiseloxider så blir det blir inget kvar på kontaktytorna som isolerar...
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Petroleumbaserade smörjmedel ger även fasta, kolbaserade rester men dessa grafitiseras så småningom av gnistornas höga temperatur. Och grafit är som bekant inte en helt oäven elektrisk ledare, i synnerhet inte när den överbryggar mikrogap mellan kontaktytor.

Silikonolja är ett bra smörjmedel eftersom det har låg flyktighet.
Skriv svar