5V PWM till potentiometer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FoxMulder

5V PWM till potentiometer?

Inlägg av FoxMulder »

Hej,

Jag har en induktionsplatta där effekten styrs via en potentiometer på 0-5V som jag skulle vilja styra från en 5V PWM utgång istället. Först var jag inne på att göra ett lågpass filter som skicka ut 0-5V men det verkar inte gå då styrningen vill ha alla tre pinnar från potentiometern för att vara med i leken.

Har hittat denna men är säkert dyr: http://www.basi.se/Prod/Basi/Basi2009.n ... åpmonterat > Serie 100 DIN-skena&product=9016DF87FB8E7E62C12576680045E977

Det finns digitala potentiometrar har jag sett skulle det kunna vara något?

MVH. Tomas
RoPa

Re: 5V PWM till potentiometer?

Inlägg av RoPa »

Förmodligen, men det borde även fungera med en spänning som du skapar från en PWM.

Hur vet du att den vill ha alla tre pinnarna?
Försök rita ner schemat av kretsen.

Beroende på om ingången är sink eller source så måste du koppla PWM till +5V eller GND, bäst vore att koppla till båda.
Förslag att prova, ett motstånd från +5V och ett från GND till ingången (gör att det "upplevs" som mitten på potten) och sedan en konding till GND som filter och sist ett motstånd från PWM som är 1/100 av de andra och som med kondingen ger en bra filterfrekvens.
Vet inte vad potten har för resistans och vilken PWM frekvens du har men prova med två 100K res och en 100uF cap och ett 1K res från PWM. Ger en f0 på 2Hz vilket borde räcka för reglering av en kokplatta.
FoxMulder

Inlägg av FoxMulder »

Tack för snabbt svar!

Det jag har fått fram genom lite mätande är detta. I vredet är det en slutande kontakt med som går till och startar plattan har skrivit den som ON/OFF på bilden.

PWM styrningen har jag inte än men borde komma nästa vecka då kan jag koncentrera mig på att göra en 0-5 volt signal.

Vill bara bli klok på hur denna pot och spänningar fungerar just nu :shock:

Potentiometern ligger på 1.6 ohm till 467k ohm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Poten är kopplad som helt vanlig spänningsdelare, kan inte tänka mig att styrningen skulle kräva alla tre pinnar. PWM genom lågpass och eventuellt en buffert efter det borde räcka gott och väl. Och sen då kanske ihop med en brytare eller extern 5V-signal för on/off.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det kan hända att det räcker med ett lågpassfilter följt av en OP-förstärkare som spänningsföljare. OP:n behövs eftersom ingången ofta har ett inbyggt motstånd till jord.
Om det är några potentialproblem mellan PWM-enheten och den här lilla styrsignalen kan man först sätta dit en optokopplare före lågpassfiltret. Se bara till att få en tillräckligt snabb optokopplare: En "vanlig" optokopplare stänger av signalen väldigt långsamt och då förlängs duty-tiden så du får ett fel. Detta fel beror förstås på frekvensen.

Du behöver också simulera brytaren. Det kan gå genom att du tar en diod från PWM-signalen till brytar-ingången. På brytaringången sätter du en kondensator som håller spänningen uppe under perioderna. Eventuellt behöver du förstärkning även här med komparator.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Styr poten verkligen EFFEKTEN?

Såvitt jag förstått är det väldigt mycket vanligare idag att det är termostat-styrda plattor.
FoxMulder

Inlägg av FoxMulder »

Tack för svaren! Länge sen jag höll på med så här "avancerad" elektronik i skolan känner jag....

Ja på denna platta kan man ställa effekten från 500W sen med steg om 100W upp till 3500W.

Hur ska jag koppla in min 0-5V signal? Testade nu att koppla in ett 240k ohm motstånd (hälften av max på vridpoten) mellan signal och 0V och sen variera olika motstånd (5k ohm till 500k ohm) mellan 5V och signal då får jag ut olika effekter.

Jag kommer styra plattan från denna: http://www.embeddedcc.com/bcs462.html

Den har 6 PWM utgångar 5 volt men relativt sakta frekvenser. Har tänkt mig en OP förstärkare efter lågpass filtret. Vad jag ska välja för förstärkade och optokopplare har jag dock ingen aning om?

*edit*

Varför ska jag sätta en konding mot ON/OFF? Tänkte styra den via ett relä från en utgång på BCS 462 då jag kommer behöva stänga av plattan. Plattan går bara att köra minimum på 500W vilket gör att jag måste stänga av plattan när jag uppnått temperatur. Det är även en fördröjning på till/från slag på cirka 1 sekund. När den är avstängd och man sätter 5V på ON/OFF signalen så piper plattan till tänder upp displayen "ON" och nån sekund senare styr den ut effekten som är vald. Sätter man poten på max och rycker ur 230v matningen så startar den igen på max när man stoppar i 230v igen.

Det är denna platta: http://www.ebay.com/itm/250960776368?ss ... _900wt_916

Tack på förhand!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det som potten gör är att ge en signal (spänning) mellan 0V och det du kallar 0-5V signal. Det är alltså bara dessa två anslutningar som du behöver för att få det att lira.
0V är den referens som båda enheterna behöver för att veta vad som är startnivån (0V). Kopplar du ihop 0V (kallas ibland även GND eller com) på ditt BCS-462 Brewery Control System till plattans 0V så har du etablerat referensnivån. Du behöver ju alltid en sluten krets för att ström ska kunna flyta. Din signalström kommer nu att hitta tillbaka till BCS-462 via 0V anslutningen som de båda enheterna har gemensam.

Med detta gjort så känner plattan av den signalspänning som BCS-462 skickar ut. Har du bara filtrerat den nog bra så ska det fungera utan att plattan reagerar knäppt. Prova att göra detta och mät med en multimeter att signalen från BCS-462 varierar som den ska.

Koppla bort potentiometerns anslutning medans du kopplar in BCS-462 så att den inte ligger och kortsluter din andra signal.
Sedan kan du börja att fixa till det med ON-OFF som du beskrev det ska också fungera. Fast du får nog använda yttre relän. Som jag tolkade det verkar det bara finnas utgångar för att styra relän i BCS-462.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

5V behövs ju om man ska använda en optokopplare, annars har man ingen ström. Struntar man i optokopplaren kan man nog låta 5V vara oansluten (vart ska den annars anslutas?)

240k är ju ett väldigt högt värde! Då borde det inte behövas någon OP utan räcka med ett lågpassfilter. Med tanke på den höga inimpedansen så kan man ta till ett ganska stort motstånd i filtret. Borde vara enkelt att prova.
FoxMulder

Inlägg av FoxMulder »

Men jag har inte tänkt att använda plattans 5 volt till BCS 462 utan tänkte givetvis ge den en extern 5 volts matning, hur blir det då med potentialskillnader? Kan jag koppla ihop deras GND ändå för att få samma nollpunkt eller måste jag använda en optokopplare emellan ändå? Då PWM signalen från BCS 462 får styra en optokopplare som pulsar plattans 5 volt i den frekvens jag vill ha som jag sen sätter ett lågpassfilter på och skickar tillbaka till plattan, skulle det fungera?

Gjorde en enkelt elschema hur jag tänkt. Vad tror ni tänker jag rätt eller har jag missat något? :roll:

Har inte fått BCS 462 än och inte hunnit laborera med PWM utgångarna för att se vilka frekvenser jag kommer använda så har inte börjat kika på värden på komponenterna till lågpass filtret men har tänkt tex. 100k ohm på resistorn för att inte belasta 5 volten så mycket och då potetiometern som sitter där var högohmig och styrkortet ej vill ha så stora strömmar.

Givetvis kommer externa relän användas till utgångarna på BCS 462 :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Det där blir inte bra.
Du vill skapa en DC liknande spänning mellan 0-5V med hjälp av PWM.
I din krets kommer du generera en 5V spänning oavsett PWM % med låg % kommer det ta mer tid att rampa upp U över C genom R. Det som saknas är något som laddar ur C.

Om du tar en push-pull utgång med PWM (normalt fall från em MCU) så räcker det med en RC-länk.

Eftersom du ändå ska göra en krets med viss komplexitet så kan du lösa bristen genom att koppla en OPA efter Optokopplaren och låta den driva RC länken. OPA eller vad som helst som har push-pull , kan t.ex. vara en enkel grind i MOS eller en komparator eller annat.

Lycka till!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

BCS462 matar du givetvis med din externa 5V precis så som du har ritat. För övrigt hat RoPa rätt. Nån slags "buffert" behövs före RC-filtret. Om det är en OP eller en grind spelar ingen roll.
superx

Inlägg av superx »

Jag håller på med samma sak!

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=70977

Hoppas hinna rita färdigt ett litet kort imorgon som jag tänkte koppla in mellan potentiometer-kortet och LED-kortet inne i plattan. Min tanke är att mäta spänningen från potentiometern, och sedan skicka vidare denna eller generera en egen istället. Jag tänker mata detta kort med befintlig 5v och använda optoisolator på ingången för extern styrning.
Skriv svar