Hjälp mig förstå servon

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Re: Hjälp mig förstå servon

Inlägg av ph »

Tackar för den utförliga informationen om AC-servo och VFD:er!
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Lyfter den här tråden lite igen. Har kollat en del på servodrivare och noterar att en del tillverkare (exempelvis Lenze) har modeller både för position control och servo control. Förstår dock inte riktigt vad skiljer dem åt då det verkar gå att styra ungefär samma motoregenskaper med båda.

Säg att jag vill driva en frässpindel med en servomotor. Vill då kunna reglera varvtal men även kunna göra lättare gängning med gängtapp. Skulle det då röra sig om position control? Fick uppfattningen att just sådant går att göra med en vanlig servodrivare, alltså s"ervo control".
H.O

Inlägg av H.O »

Normalt brukar drivstegen gå att köra i Position, Velocity eller Torque mode - samtliga är ju typ av servo-loop så exakt vad som menas med servo-control vet jag inte.

Det KAN vara så att det du tittar på är Lenzes "hybrid-servo" (min benämning) t.ex 9300-serien där de använder en vanlig 3-fas asynkronmotor med feedback istället för en "riktig" servomotor.
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

I det här fallet var det just Lenzes 9300-serie jag tittade på. Men jag tittade på att köra den med synkron AC-motor (deras MCS-serie) och rör det väl sig om ren servodrift? Modellerna jag specifikt blev fundersam på var EVS93xx-EP (position controller) versus EVS930xx-ES (servo controller).
H.O

Inlägg av H.O »

Jag tror (men det är bäst du kollar med Lenze om du nu ska köpa nått sånt) att 9300 servo är basmodellen.

9300 position controller har, utöver det som finns i basmodellen, även en inbyggd trajectory generator så att den kan köra motorn från punkt till punkt på egen hand - alltså utan att du "styr den utifrån".

Du kan t.ex programmera in fasta positioner som "aktiveras" genom olika ingångar och motorn går då till aktuell position med inställd acceleration/hastighet/retardation osv eller bygga "sekvenser" med positioner som stegas igenom osv.
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Verkar rimligt, det stämmer bra med det jag ögnade ur dokumentationen. Orkade ärligt talat inte läsa allt då jag helt enkelt bara försöker skapa mig en bild över vilka servodrivare som kan vara aktuella att spana efter på Ebay.
DAP

Inlägg av DAP »

Om vi vänder på steken.
Vad är det du vill uppnå / kunna göra?
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Jag önskar en liten kompakt motor för att driva spindeln på min Tercofräs. Ju större spann på varvtalet desto bättre, men ett minsta maxvarvtal på 6000v/min är ett minimum. Effekt runt 0,75-1,5kW. Inbillar mig att genom att välja en lösning baserad på ett servo i stället för ren asynkronmotor med VFD kunna gänga smågängor med gängtapp. Säkerligen inget jag varken behöver eller kommer använda speciellt mycket men det verkar kul :)
H.O

Inlägg av H.O »

Problemet är ju att att din motor i princip utvecklar max effekt vid max varvtal. Om din 1kW motors märkvarvtal är 6000rpm får du bara ut 1kW ur den vid 6000rpm. Vid 600rpm beter den sig i princip som en motor på 100W.....

Till skillnad mot en stegmotor, där momentet är som högst vid låga varv för att sedan sjunka, är momentkurvan för en servomotor i princip rak upp till dess märkvarvtal.

1kW vid 6000rpm är i runda slängar 1.6Nm vilket alltså är det moment du kontinuerligt kan plocka ut - oavsett varvtal. Sen brukar det gå att plocka ut mer än det under korta perioder.

Om du behöver 10Nm för den där gängningsoperation OCH vill ha 6000rpm maxvarvtal, ja då snackar vi om en motor på 6.5kW. Nu säger jag inte at du behöver 10Nm, det är bara ett exempel.

Det är av denna anledning som stora verktygsmaskiner har hiskeliga spindelmotorer (flera tiotals kW) - för att få höga varvtal OCH högt vridmoment. Alternativet är mekanisk utväxling så att motorns effekt utnyttjas på bästa sätt.

EDIT: Stavning etc.
Senast redigerad av H.O 7 mars 2014, 13:50:32, redigerad totalt 1 gång.
DAP

Inlägg av DAP »

Ja detta är ej lätt.
Kommer själv köra med en 6000rpm servomotor på min fräs enbart för att få upp varvtalet men sen har jag även växellåda imellan för att få höga moment på låga varvtal.
I ditt fall får du nog köra med en AC servomotor på 1kw och sen får det bli vad det blir.
Oftast är det så att iallafall så som omron sätter sin spec så har motor ett nominellt varvtal i mitt falll 3000rpm och sen ett max varv 6000rpm men då tappar den litet på momentet.
Annars har den fullt moment från 0 till 3000rpm.
Så det smidigaste i ditt fall är nog att bygga en rem växel annars får man nog göra avkall på någon funktion / kraft.
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Visst handlar allting om kompromisser. Utväxling med rem är ju tråkigt så till vida att det är drygt att lägga om remmen.
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Har funderat på de praktiska skillnaderna mellan att använda en motor med resolver och en med enkoder. Jag är införstådd med skillnaden men har inte fått klart för mig hur stor betydelse skillnaden gör i olika tillämpningar? I en städad miljö tolkar jag det som att enkoder alltid är att föredra men samtidigt har jag svårt att bedöma vad som gör resolvern sämre i tillämpningar som styrning av axlar och spindel i en mindre CNC-maskin.

Enlighten me :)
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

ph skrev:Visst handlar allting om kompromisser. Utväxling med rem är ju tråkigt så till vida att det är drygt att lägga om remmen.
Det är även drygt att balansera en remskiva som ska snurra i 3000 RPM så att den inte vibrerar för mycket. Jag hade tänkt att köra med utbytbar 2:1 och 1:2 på min fräs, och köpte dyra remskivor ("Poly-V") för detta, men efter att ha provkört stora remskivan (D = 112 mm) på 3000 RPM så la jag ner detta...
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Tänkte egentligen mer på givare integrerade i servomotorer. Finns uppenbart tillverkare som tillhandahåller sina servomotorer med flera olika optioner för givarna, däribland resolver. I de fallen utgår jag från att tillverkaren sett till att allt är balanserat och anpassat för de varvtal motorn är specad för :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vad har du tänkt använda för styrsystem?
Till vissa styrsystem är det ganska dyrbart att ansluta resolver.
Skriv svar